Jazz Fokus 3: Electric Jazz Speciál

7. listopad 2011

Přinášíme třetí díl cyklu jazzových videozáznamů Českého rozhlasu - Jazz Fokus. Pod názvem Electric Jazz Speciál se tentokrát skrývá záznam neveřejného představení v klubu Jazz Dock, ve kterém se spojil jazz a elektronická hudba.

V březnu loňského roku proběhl neveřejný experimentální hudební projekt, kterého se účastnili hudebníci z dvou různých hudebních oblastí. Na jedné straně stáli jazzmeni Miroslav Hloucal, Petr Kalfus, Jan Jirucha, Jiří Šimek a Jaryn Janek a na straně druhé to byl hudební producent a DJ v jedné osobě, Tadeáš Haager alias DJ R.Mutt.

Všichni zúčastnění jsou skvělí muzikanti a s improvizací ve své hudbě počítají. U jazzmenů se tento postup přímo vyžaduje. U hudebníků ze světa elektronické taneční hudby jde spíše o výjimku, ale moderní hudební technologie pokročily a běžně dnes umožňují, aby původně jen „pouštěči“ elektronické hudby uplatňovali ve velké míře vlastní tvůrčí přístup naživo přímo na pódiu.

02477674.jpeg

Samotný koncept propojení obou hudebních oblastí není nový a mnozí čeští jazzmeni se již účastnili různých parties, kde improvizovali na předem nahranou dídžejskou hudbu. Spoléhalo se však často jen na to, že živí muzikanti „něco nějak“ zaimprovizují do již hotových skladeb. Tento jednostranný přístup ze samotného principu ale nikoho nemůže uspokojit. Navzdory dřívějším nedobrým zkušenostem se někteří z těchto umělců pokusili najít společné vyjadřovací prostředky a štáb Českého rozhlasu byl u toho.

Podívejte se, jak dopadl výsledek:



Jazzoví účastníci experimentu předem věděli, že při improvizaci v rámci electric-jazzové fúze není zapotřebí, aby DJ‘s či hudební producenti znali noty nebo nějakou formalizovanou hudební teorii. Stačí, aby měli jen to základní: vlastní představu o hudbě, schopnost ovládat svůj hudební hardware a software, ochotu vnímat, co se děje na pódiu a následně citlivě vybírat elektronické hudební základy. DJ R.Mutt byl v tomto smyslu prototypem dídžeje improvizátora; určoval svými samly směr hudebního toku, ale zároveň nechával hudebníky hrát, a oni pak dávali prostor k jeho zvukovým exhibicím.

Po hodině sehrávání se elektronické samply proměnily v organickou součást jazzového toku. Když hrál basista Jaryn Janek, R.Mutt vybíral elektronické aranže, které neobsahovaly basovou linku, aby vyniklo živé hraní, a to samé platilo i o melodických nástrojích. Kdyby DJ pustil kompletně zaranžovanou a nahranou písničku, přítomná živá dechová sekce melodických nástrojů a vlastně kterýkoliv muzikant by se nedokázali ideálně uplatnit. Prosté odebírání a přidávání hudebních a zvukových vrstev z předpřipraveného aranžmá podle instrumentalistů na pódiu bylo základním předpokladem úspěchu.

02477673.jpeg

Slovníkem přesné terminologie by se dal výsledek experimentu popsat kombinací jazzu, funku, groove a stylů elektronické hudby označovaných jako glitch, chip tune, j-pop, abstract hip hop či IDM vzešlých ze samplů japonského tvůrce Cubesato. Nutno dodat, že tato fúze vyšla nad očekávání dobře. Uspokojivý výsledek možná vyplynul také ze skutečnosti, že nikomu na tomto experimentu nijak „existenčně“ nezáleželo a muzikanti byli otevřeni čemukoliv. Odhalily se tak další pootevřené brány mezi různými přístupy k organizování zvuku, jejichž využívání nabízí stále zcela nevytěžený prostor pro hudebníky a posluchače.

Jazz Fokus 3 – Electric Jazz Speciál Natočeno: klub Jazz Dock, Praha, 18. 3. 2010

Miroslav Hloucal – trubka, křídlovka Petr Kalfus – saxofony Jan Jirucha – trombón Jiří Šimek – kytara Jaryn Janek – baskytara DJ R.Mutt (Tadeáš Haager) – elektronika

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.