Jazz v Praze poprvé na univerzitě

10. říjen 2011

Historicky první univerzitní obor zaměřený na jazz byl spuštěn již loni v Brně. V hlavním městě se otevřelo jazzové oddělení nyní – na HAMU.

Akreditaci pro jazzový obor získala Hudební fakulta AMU v Praze letos v létě, a tak se přijímací zkoušky konaly v mimořádných termínech v září. „Přijato bylo sedm uchazečů ve věku kolem 24-29 let, někteří z nich již za sebou mají Konzervatoř Jaroslava Ježka,“ říká garant oboru Jiří Hlaváč, aktivní klarinetista a dlouholetý pedagog. Do prvního ročníku bakalářského studia tak počátkem října nastoupil například saxofonista Bharata Rajnošek nebo pianista Ondřej Kabrna.

Hlaváč o založení jazzového oboru v Praze aktivně usiloval od roku 2002, myšlenka je podle něj ale mnohem starší. „V roce 1982 jsem se v Kolíně nad Rýnem setkal s Karlem Krautgartnerem – již tehdy mi kladl na srdce, že pokud někdy bude v mé moci jazzový obor v Praze založit, ať to určitě udělám,“ vzpomíná Hlaváč na známého českého bandleadera.

Rozhovor měsíce: Studium na Berklee College of Music v americkém Bostonu

Berklee College of Music v americkém Bostonu

Martin Kratochvíl, Emil Viklický, Jaromír Honzák, David Dorůžka nebo Hana Robinson. To jsou někteří z Čechů, kteří studovali na slavné Berklee College of Music v Bostonu, nejprestižnější a také největší jazzové škole na světě. Právě o ní bude řeč v dalším Rozhovoru měsíce, který vysíláme na ČRo Jazz v pátek 1. května ve 14:00.

Obor povede Honzák

Při sepisování akreditační žádosti prý Hlaváč usiloval hlavně o kompatibilitu s jazzovými školami v zahraničí. „Chtěl jsem, aby naši studenti mohli bez problémů vyjíždět na známé univerzity v Grazu nebo v Katovicích a zahraniční studenti k nám.“

Na HAMU byly zatím otevřeny čtyři instrumentální obory se zaměřením na jazz: klavír, kontrabas, saxofon a bicí. Ty organizačně zaštiťuje nové Oddělení jazzové interpretace pod vedením basisty Jaromíra Honzáka – to sice nemá statut katedry, ale brzy jej má získat.

Hlaváčova představa o novém oboru je zjevně inspirována jeho rozkročeností mezi jazzovou a vážnou hudbou (viz Barock Jazz Quintet):

„Studenti jazzu by měli být poučeni i o klasice, musí mít povědomí o klasické notaci, být schopni spolupracovat se smyčcovým kvartetem. Nicméně to vše záleží na vizi Jaromíra Honzáka, nemůžu mu nic vnucovat,“ říká Hlaváč. Některé předměty budou mít „jazzmani“ společné s vážnohudebními studenty (např. dva semestry Dějiny hudby).

Jazz lze na HAMU studovat v bakalářském stupni, škola už má ale akreditaci i pro studium magisterské a podle Hlaváče uvažuje i o doktorandském studiu. Zde jsou učitelé jednotlivých oborů:

Piano – Karel Růžička

Kontrabas – Jaromír Honzák (+ vedení), George Mraz (hostující vyučující)

Saxofon – Felix Slováček, František Kop

Bicí – Ivan Smažík, Milan Vitoch

Jaromír Honzák

Studenti přijatí do 1. ročníku:

Piano – Michal Šupák, Ondřej Kabrna

Kontrabas – Petr Tichý

Saxofon – Jan Kyncl, Bharata Rajnošek

Bicí – Tomáš Piala, Elena Lobanova

Hlaváč by rád spolupracoval s pražskou Konzervatoří Jaroslava Ježka, například s tamním bigbandem. Naopak k bližší spolupráci s jazzovým oborem v Brně zatím nedošlo. Jak už jsme dříve informovali, basista Jaromír Honzák (vedoucí jazzového oddělení VOŠ Jaroslava Ježka a nyní i nového oboru na HAMU) jazzové oddělení na brněnské JAMU sám studuje – paradoxně u svého bývalého studenta Rastislava Uhríka (sám totiž nemá dokončené akademické vzdělání).

Pražská HAMU již zároveň vyhlásila termíny přijímacích zkoušek na příští rok, na zmíněné jazzové obory lze podat přihlášku do konce listopadu. Kompletní podmínky zkoušek si stáhněte zde.

Jaromír Honzák o svém studiu na JAMU

02240035.jpeg

Jaromír Honzák se poprvé v médiích vyjádřil k nové Katedře jazzové interpretace na brněnské JAMU. Tam tento přední český basista paradoxně nevyučuje, ale je studentem svého bývalého žáka.

Změny také v Brně

Také brněnskou Katedru jazzové interpretace čekají změny. Kytarista Patrik Hlavenka, který ji od jejího spuštění rok vedl, ze své funkce kvůli časovému vytížení odstoupil.

Katedru nyní povede Vilém Spilka – známý brněnský kytarista se zahraničními zkušenostmi, promotér a publicista. Spilka má z dosavadních studentů velmi dobrý pocit. „Jsou to většinou jazzoví profesionálové a na nedávných zkouškách před děkanem hráli skvěle,“ říká.

Někteří stávající studenti studium po prvním roce ukončili (např. Ondřej Kabrna, který přešel na HAMU), nebo na čas přerušili (Tomáš Liška, Tomáš Hobzek). „Tento týden do školy nastoupilo jedenáct nově přijatých studentů. Jsou mezi nimi i letos profesionálové, jako Matej Benko, Radek Zapadlo nebo Michal Wroblewski, ale konečně už i mladší hráči, kteří dosud nemají tolik zkušeností,“ vysvětluje Spilka.

Paradoxní cestou si prošel známý klavírista Matej Benko – ten loni na JAMU vyučoval jazzové piano, tento rok však tamtéž nastoupil jako student do prvního ročníku. „Svůj pracovní úvazek zde logicky ukončil.“ Piano nyní budou v Brně vyučovat Skip Wilkins (Američan působící nyní v Praze) a Beata Hlavenková. Patrik Hlavenka bude se školou spolupracovat na zkrácený úvazek.

Patrik Hlavenka

Vilém Spilka považuje nastavený koncept studia za dobrý. Rád by rozšířil hlavně spolupráci se zahraničními školami, pokračoval v propojení s Jazzfestem Brno a uvažuje o založení jazzového bigbandu. „První a druhý ročník nyní představují přes dvacet skvělých muzikantů, tak by byla škoda toho nevyužít.“

Do roku 2010 bylo možné jazz na vyšší úrovni studovat pouze na Konzervatoři a VOŠ Jaroslava Ježka. To vedlo k odlivu mladých českých jazzmanů na jazzové univerzity v zahraničí (nejčastěji do polských Katovic, případně Grazu) a plodné spolupráci s tamními hráči (např. česko-polské kvinteto Inner Spaces). První univerzitní jazzový obor vznikl loni v Brně, nedávno jsme také informovali, že jazzové obory otevřela soukromá Mezinárodní konzervatoř Praha (nikoliv univerzitního typu).

autor: Petr Vidomus
Spustit audio