Uloveno na síti: Únorová jazzová vzpruha

6. únor 2023

Vydavatelé pustili do světa tolik zajímavých titulů, jako kdyby nenastal obvyklý povánoční půst. Členové Snarky Puppy opět excelují ve „vedlejšáku“, ani legendy jako Fred Hersch či Kenny Barron neodpočívají u krbů, Jason Moran pátrá po kořenech afroamerické hudby a londýnská „mládež“ Seaming To či Harry Christelis se nenechá zahanbit.

Bill Laurance & Michael League – Where You Wish You Were

Minule jsme v Uloveno upozorňovali na sólové EP Marka Lettieriho ze Snarky Puppy. Nyní si střihli vedlejší projekt i dva další členové tohoto seskupení, kapelník a basista Michael League a klávesista Bill Laurance. A vydali se do teritoria, kde bychom je možná nečekali.

Album, na kterém Laurance hraje pouze na akustický klavír a League ukazuje, jak dobře ovládá orientální loutnu oud, západoafrický drnkací nástroj ngoni a také bezpražcovou akustickou kytaru, totiž nalezlo inspiraci třeba v Levantě a hudbě Středomoří. V komorních, tichých, lyrických world jazzových impresích jsou pánové stejně přesvědčiví jako v elektrické fusion.

Fred Hersch & Esperanza Spalding – Alive At The Village Vanguard

Setkání životní moudrosti s temperamentem. Živé album z legendárního newyorského klubu přitom v žádném případě nepatří k přímočarým tahům na zasněné posluchače. Pianista a zpěvačka se nerozpakují před improvizačními skoky k nepředvídatelným melodiím a slyšitelně si užívají vzájemné „dramatické“ výzvy. Experimentují hravě, nápaditě a odvážně – s vřelou odezvou publika.

„V té nahrávce můžete opravdu cítit vitalitu sálu, publika a naší souhry,“ pochvaluje si koncertní desku Hersch.

Harry Christelis - Nurture The Child / Challenge The Adult

Londýnský skladatel a kytarista na třetím profilovém albu představuje nové kvarteto a zároveň rozvádí krásně různorodé inspirace. Mezi pomyslnými učiteli uvádí Billa Frisella, Milese Davise, Jona Hassella a jeho ambientní projekty, umělce kultovní značky ECM i Beatles. A do autorského rejstříku neváhá přibrat průzračné folklórní harmonie. Delikátní nahrávka ony zdrojnice přiznává, zároveň však patří k tomu nejoriginálnějšímu, co se na agilní anglické scéně rodí.

Deska se objeví v kompletní podobě 17. února, ale už ze „singlů“ je jasno. Zbytek titulu zní podle náslechu stejně nápaditě.

Seaming To – Dust Gatherers

V Británii ještě zůstaneme. V Londýně narozená zpěvačka, multiinstrumentalistka a skladatelka Seaming To, rozkročená mezi jazzem, avantgardním popem, elektronikou a vlivy klasické hudby, potvrzuje druhým dlouhohrajícím albem (v katalogu má i několik EP a spolupráci s Herbaliser, Cinematic Orchestra či Robertem Wyattem z legendární kapely Soft Machine) pověst velké naděje.

Album vyjde 10. února, ale stejně jako v případě Christelise už singl stojí za pozornost a možná se postará o to, abyste nezapomněli „nakliknout“ kompletní album, dle novinářského náslechu strhující od začátku do konce. Ve skladbách jako Traveller či Water Flows se můžete těšit i na výlety do nových světů jazzově-minimalisticky-klasicizujících árií.

Jason Moran – From The Dancehall To The Battlefield

V zasvěcených výletech za kořeny afroamerické hudby se Jason Moran tentokrát ponořil velmi hluboko. Hrdinou koncepčního alba se stal pověstmi opředený ragtimový kapelník, skladatel a aranžér James Reese Europe (1881-1919), který stál u samých počátků emancipace afroamerických muzikantů. V encyklopediích se píše, že právě díky němu si „newyorská kulturní elita uvědomila existenci svébytné černošské kultury“.

Název desky odkazuje na dobrodružnou epizodu hudebníkova života, kdy James Reese Europe jako odvedenec hrál vojákům na bojištích první světové války. Aby zemřel rok po válce na následky bodnutí nožem po hádce se členem vlastní kapely…

Kutálka 369. infanterie měla v repertoáru i kusy bluesového průkopníka a kapelníkova přítele W. C. Handyho. Proto i Moran zařadil na desku vedle svých dedikací a Europeových kusů také úpravy Handyho slavných blues.

Kenny Barron – The Source

Jak víme i díky koncertu v Praze, Barron je mistrem sólových klavírních recitálů. Paradoxně, od vydání předchozího čistě klavírního alba Kenny Barron At The Piano uplynulo více než čtyřicet let. Teprve nyní se legendární „vypravěč“ vrací ke Zdroji. A se stejnou elegancí jako před těmi čtyřmi dekádami rozprostírá melodickou tapiserii vlastních kompozic i úprav standardů Monka či Strayhorna & Ellingtona.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka