Al Di Meola se opět vyznal z lásky k The Beatles
Americký kytarista se nikdy netajil láskou k liverpoolské čtveřici. Jedno tributní album The Beatles už natočil. Nyní vstupuje Al Di Meola nahrávkou Across The Universe do stejné řeky Mersey znovu. Ale má ještě co dodat?
Nedělejme to napínavé a hned dodejme, že má. Stále přistupuje k ikonám s úctou, ale invenčně. Hned v úvodní Here Comes The Sun (a zdaleka nejen tam) neváhá přidat do původní melodie nový segment. Objevuje v předlohách, ač svým způsobem dokonalých, nové originální harmonie. A navíc hraje notoricky známý materiál s opravdovou chutí.
Když jsem měl možnost dělat s Al Di Meolou rozhovor v době alba Pursuit Of Radical Rhapsody (2011), odpověděl na otázku, proč na desku zařadil cover-verzi písně Beatles Strawberry Fields Forever, velmi jednoznačně. A určitě podobně jako mnoha jiným:
„Odmalička jsem miloval Beatles. A stále miluji! Právě Jahodová pole, jeden z jejich avantgardnějších kousků, mi skvěle zapadl do nového repertoáru. Cítil jsem, že by ta skladba mohla na desce představovat takové hezké překvapení.“
Nedlouho poté následovalo celé album hezkých překvapení, tedy předělávek písní liverpoolské čtveřice All Your Life: A Tribute To The Beatles (2013). Mělo úspěch. Další kolekce coverů Across The Universe: The Beatles Vol. 2 už tudíž tolik nepřekvapuje, ale je jisté, že Di Meolova láska k Fab Four nezrezivěla.
Nové album zní velmi pestře, pohybuje se od komorních kousků pro vrstvené akustické kytary jako je decentní úprava balady Yesterday až po plná orchestrální aranžmá. Z celkového hlediska působí sound mnohem sytěji a „električtěji“ než na vyloženě komorním a akustickém titulu All Your Life. Di Meola navíc s chutí používá prvky latiny či hudby indické. Po té sice pošilhávali i samotní Beatles. Ale americký jazzman přidává „orient“ jinam a jinak než oni, když třeba přizval hráče na tabla Amita Kavthekara (žák Zakira Hussaina) do svojí nové, druhé verze Strawberry Fields Forever.
Tak trochu One Man Show
Překvapí přitom, že drtivou většinu nástrojů si natočil protagonista sám. Budapest Strings sice epizodně podpoří třeba skladbu Golden Slumbers Suite (tedy motiv písně Golden Slumbers, doplněný Alovými autorskými pasážemi), Randy Brecker si zatroubí v jediném kuse I’ll Follow the Sun, ale podstatná část desky se obešla bez hostů.
Nebo jde o „šťouchy“, jako když Di Meola zachytil svoji tříletou dcerku Avu, kterak si při jízdě autem prozpěvuje spolu s přehrávačem Octopus’s Garden. Jenže zatímco dříve občas souhra Di Meoly se sebou samým, ač po technické stránce dokonalá, vzbuzovala pocit jistého chladu, nyní vše nějak více „jiskří“. Živějšímu a dravějšímu soundu možná přispěl i fakt, že muzikant tentokrát nenadužíval syntetické rejstříky kláves a soustředil se hlavně na kombinaci elektrických a akustických kytar s perkusemi.
Na jistou recyklaci dojde. Jak již bylo zmíněno, kytarista a aranžér znovu uchopil zmíněnou kompozici Strawberry Fields Forever. Ale pojal ji zase úplně jinak než rozvolněnou a poklidnou verzi na albu Pursuit Of Radical Rhapsody. Prodloužil ji, zdramatizoval a „orientalizoval“.
Jistě, Di Meola vydal nahrávku snadno poslouchatelnou a chytlavou. Ale ač bychom ho mohli snadno podezřívat z komerčních záměrů, tohle nezní jako pustý šoubyznys, ale jako skutečná „labour of love“.
Al Di Meola – Across The Universe: The Beatles Vol. 2
Al Di Meola – elektrické a akustické kytary, baskytara, perkuse, klávesy, sbor
Hernan Romero – kytara, sbor
Amit Kavthekar – tabla
Randy Brecker – trubka
Fausto Beccalossi – akordeon
Valentina Di Meola – sbor
Derek Wieland Brass Section
Budapest Strings
Dechová sekce New Jersey Philharmonic
Label: Ear Music, 2020
Související
-
Jazz Test: Tak trochu bakelitový Al Di Meola
Al Di Meola chce víc skládat než hrát a hledá cestu k vlastním kořenům. Občas zní ale uměle.
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.