Brad Mehldau okouzlený prog rockem a biblickými příběhy

29. březen 2022

Album Jacob’s Ladder představuje zralé ohlédnutí pianisty a skladatele za počátkem formativního období muzikantské dráhy. Mehldau tu podle vlastního receptu servíruje motivy od kapel Rush, Yes či Gentle Giant.

Při vytváření myšlenkové a hudební koncepce desky Jacob’s Ladder vycházel Brad Mehldau ze dvou dětských zkušeností. Ze svých náboženských představ, třeba o „žebříku jako z Jákobova snu, po kterém se můžeme dostat blíže k Bohu… album také končí mojí dětskou vizí Nebe“. A z intenzivního poslechu progresivního rocku: „Konkrétně kapel jako Rush, Gentle Giang nebo Emerson, Lake & Palmer, hudby mého dětství, než jsem prostřednictvím fúze Milese Davise, Weather Report a Mahavishnu Orchestra objevil jazz.“

Odtud ostatně název alba a titulní skladby Jacob’s Ladder. Odkazuje na zmíněný biblický symbol a zároveň obsahuje i úpravu stejnojmenné skladby vlivného kanadského prog rockového tria Rush.

Brad Mehldau

Právě kapela Rush ovlivnila album Jacob’s Ladder zásadně. Hned úvodní skladba Maybe As His Skies Are Wide se odpichuje od verše a motivu z kompozice Tom Sawyer právě od Rush, z jejich zásadního alba Moving Pictures (1981). V ucelené podobě pak zazní píseň Tom Sawyer na albu znova. Sedmá v pořadí, coby jakýsi předěl. Hlavního pěveckého partu se zde ujal, spolu s mandolínou, newgrassový novátor Chris Thile. Ten ostatně s Mehldauem spolupracuje často a vystupovali spolu i u nás.

Z dalších přímých inspirací a cover verzí zaujme třívětá kompozice Cogs In Cogs, původně od britských art-rockerů Gentle Giant, z jejich alba The Power And Glory (1974). A hlavně zmíněná závěrečná vize Nebe. Tedy skladba Heaven, ve které Mehldau přesně cituje části skladby Starship Trooper (Life Seeker, Würm) od kapely Yes z roku 1971. I zde povznáší nahrávku host, do věru andělského úvodního vokálu se pokládá fenomenální zpěvačka Cécile McLorin Salvant. 

Inspirovaně, ale po svém

V soundu využil Mehldau mimo jiné i dobové analogové syntezátory. Zahrál si třeba na Mellotron, pro zvuk původního progresivního rocku z přelomu 60. a 70. let docela zásadní.

Jindy zase neváhal vkládat do aranžmá nezvyklé archaické nástroje, jak to měli v oblibě i někteří z prog rockerů. V Cogs in Cogs, Pt. 1 a Jacob’s Ladder, Pt. 2 například zazní starobylý nástroj lira da gamba. Hraje na něj uznávaná, v USA působící virtuózka Motomi Igarashi, známá svými přesahy ze staré hudby třeba díky hostování u písničkářky Natalie Merchant.

Zároveň se ovšem Mehldau nenechal zvukovým étosem původního prog rocku omezovat. Využívá i svoji obvyklou, zcela současnou paletu akustických i digitálních prvků. Sám k tomu dodává, že ani vývoj progresivního rocku, oné zdánlivé „slepé vývojové uličky rockové hudby“, se nezastavil. A také se nespoléhá pouze na předlohy, naposlouchané v dětství, ale i na současné odnože rockové a metalové progrese:

„Všichni ti staří prog rockeři ovlivnili novější kapely, které přenesly progresivní prvky do tvrdého rocku, do řvoucího math metalu (math metal, zjednodušeně řečeno, staví na složitých, matematicky odvozených, rychle a agresivně hraných partiturách, pozn. aut.). Platí to i pro současnou skupinu Periphery, jejíž muziku jsem také využil.“ Dodejme, že přepracování hudby Periphery uslyšíme ve skladbě Vou correndo te encontrar / Racecar.

Brad Mehldau

Při úpravách skladeb, komponování a nahrávání se Mehldau držel důležitého předsevzetí: „Snažil jsem se vyhnout čitelným tributním verzím a přímočarému přebírání konkrétních písní, ale raději v některých případech volil spíše výňatky nebo autorská přepracování témat.“

Skutečně, Mehldau někdy zdroj cituje na první dobrou, jindy ovšem přenáší předlohu do kontextu současného vývoje jazzu a také elektronické hudby. A prog rockového repertoáru znalý posluchač zažije zábavné pátrání po předlohách.

Mehldauovi se každopádně opět podařilo využít „svého druhu klasiku“ a přetavit ji v cosi současného a interesantního. Nenatočil pouhé epigonské prog rockové album, ale tvůrčím způsobem přepracoval a přenesl dětskou inspiraci do svého současného hudebního světa. Tenhle styl nadžánrové práce mu stále dokonale sedí, ať už vychází z jakýchkoliv předloh.

Brad Mehldau – Jacob’s Ladder

 

Brad Mehldau – piano, elektrické piano, zvonkohra, sampler, syntezátory, basové pedály, harmonium, bicí, perkuse, vokály

Luca van den Bossche – zpěv

Mark Guiliana – bicí nástroje, elektronické bicí

John Davis – sampler, programování bicích

Joel Frahm – sopránový a tenorový saxofon

Tobias Bader – zpěv

Becca Stevens – zpěv

Tinkerbell – zpěv

Lavinia Meijer – harfa

Motomi Igarashi-de Jong – lirone (lira da gamba)

Chris Thile – zpěv, mandolína

Pedro Martins – zpěv v portugalštině, akustická a elektrická kytara

Safia McKinney-Askeur – mluvené slovo, zpěv

Timothy Hill – mluvené slovo, zpěv

Damien Mehldau – mluvené slovo

Joris Roelofs – basklarinet

Fleurine – mluvené slovo

Cécile McLorin Salvant – zpěv

Paul Pouwer – basový buben

 

Label: Nonesuch, 2022

 

Spustit audio