Bugge Wesseltoft: Kam se posunula tvorba průkopníka nu-jazzu?

První post-karanténní Jazz Profil jsme věnovali norskému pianistovi a hudebnímu vizionáři Bugge Wesseltoftovi. Ačkoli je považován za jednoho z otců nu-jazzu, mozaika jeho přístupů je mnohem širší. Přesvědčte se ze záznamu pořadu!

Na počátku devadesátých let měl Bugge Wesseltoft pověst agilního a inovativního norského jazzového pianisty, hráče na klávesové nástroje, producenta a skladatele. Definitivně nesmazatelný otisk na mezinárodní jazzové scéně ovšem přinesl od poloviny devadesátých let jeho projekt nazvaný New Conception of Jazz.

Tento jazzový koncept, který se začal prosazovat pod nálepkou „future jazz“ nebo „nu jazz“, představoval v té době neotřelou fúzi jazzu a elektronické hudby - housu, techna, ambientu, noisu. Bugge rozšířil svůj výrazový rejstřík, vedle klavíru, elektrického piana, syntezátorů také samploval nebo programoval beaty. 

V New Conception of Jazz se spojil s celou kohortou podobně smýšlejících mladých norských muzikantů, mezi nimiž vynikají především jména bubeníka Anderse Engena, kytaristy Eivinda Aarseta nebo trumpetisty Nilse Pettera Molvaera. A později se přidali i DJ a producenti - ze všech se vyjímá jedno slavné jméno - Jan Bang.

Existují umělci, kteří si na hudební scéně najdou své místo, a pak stráví zbytek kariéry vybrušováním stylu a upevňováním této pozice. To ovšem není případ Buggeho Wesseltofta. Primárně ho má asi většina posluchačů spojeného právě s future-jazzem, ale nelze pominout, že pro Buggeho je odjakživa typická otevřenost, pestrost, diverzita.

Nevěřící Tomáše snad přesvědčí aktuální vydání Jazz Profilu. Vedle obligátního New Conception of Jazz v něm zazní také třeba Wesseltoftovo duo s vážnohudebním norským houslistou Henningem Kraggerudem nebo jeho mezinárodní formace OK World. Chybět nebude ani nejaktuálnější Wesseltoftův projekt, klavírní trio Rymden, pozoruhodný pokračovatel legendárního švédského E.S.T. 

Spustit audio