Daniel Herskedal „troubí“ za lepší budoucnost
Norský skladatel, tubista a hráč na basovou trubku si jako myšlenkovou koncepci alba Movements Of Air zadal „hledání naděje, usilování o lepší budoucnost“. Repertoár alba zahraje se svým triem také 14. května v Praze.
Fenomenální instrumentalista i skladatel-melodik není naivní. Ví, že skladbami jako Olive Branch (Olivová ratolest) nebo The White Flag (Bílý prapor) mír do světa nepřinese. Nicméně „mír v duši posluchače“, a tentokrát tohle slovní spojení nemá vyznít ironicky, dokáže navodit spolehlivě.
Myšlenkový kontext, ve kterém Herskedal materiál pro album komponoval, také nebyl až tak jednoduchý. K úvodní větě o hledání naděje a usilování o lepší svět přidal autor další vysvětlení: „Chtěl jsem zachytit emoční kontrasty, hledat rovnováhu mezi dobrem a zlem, mírem a válkou.“
Skladby se tak neomezují jen na idylické, harmonii navozující a povznášející motivy. V často klasicizujících, prvky serialismu využívajících, severskou folklorní baladičností poučených, případě orientální melodikou inspirovaných kusech (Elements Of Harmony a následující zmíněný The White Flag) Herskedal pracuje i se stupňováním napětí. Nechybí ani momenty vyloženě dramatické (Mountain Of Companions, podobenství o soužití odlišných lidí či kultur).
Jindy z Herskedalových skladeb čiší čirý smutek, jako v případě přímočaře pojmenované balady Civilian Casualties (Civilní oběti). Nebo se v nich setkává splín s neurčitým „blýskáním na časy“, jako v závěrečné miniatuře Harmonic Allusions.
Daniel Herskedal zkrátka „pouhými pohyby vzduchu“ (movements of air) skrz nátrubek a korpus nástroje dokáže vyjádřit neuvěřitelnou škálu významů a emocí.
Semknuté trio
Daniel Herskedal rád zkouší odlišná obsazení a různě nevšední sound. K nejzajímavějším a nejoriginálnějším spojením patřilo třeba album Neck Of The Woods (2012) s Mariem Nesetem a mužským pěveckým sborem Svanhom Singers. Se stejným sborem a navíc komorním ansámblem natočené Dagane (2013). S folklorní zpěvačkou a smyčcovým kvartetem zarantované Lååje = Dawn (2019). Nebo souhra s chrámovými varhanami na albu Desert Lighthouse (2021).
Už déle než dekádu se ovšem tubista pravidelně vrací ke spolupráci v „ideálním“ triu s pianistou Eyolfem Dalem a bubeníkem Helgem Andreasem Norbakkenem. Movements of Air je jejich už pátým společným albem, počítáme-li i nahrávky tria s dalšími hosty jako The Roc (2017) s cellem a violou atd. Norbakken se navíc objevil i v dalších Herskedalových projektech.
Právě Norbakken má i na Movements of Air často za úkol vyjádření dramatičnosti. Role perkusí je na albu vůbec důležitá pro vytvoření atmosféry. Třeba když v Peace River Crossing přechází od nepravidelného „hledání“ k „srdečnímu tepu“ a poté převede skladbu až k hymnickému, velebnému finále.
Eyolf Dale je při spolupráci s Herskedalem mistrem ve vytváření zvukového prostředí, ambientu. Nikdy se nedere do popředí, raději se hloubavě noří do ztišených minimalistických patternů. Ovšem právě jeho záměrně nenápadné, ale zásadní jištění umožňuje Herskedalovi pouštět se do odvážných oblouků, aniž by zvukové stavbě hrozilo zřícení.
Neznamená to ovšem, že by Dale neměl sólový prostor nebo na něj rezignoval. Výtečné sólo zachytil například v Mountain Of Companions, kde se nechá strhnout k až bopovému improvizačnímu entusiasmu.
A o tom, jak Heskedal naprosto ignoruje „dané“ limity svých nástrojů a s lehkostí je překračuje třeba až k jemným flétnovým tónům už se napsalo hodně. Přesto pojetí tuby či basové trubky jako sofistikovaných sólových nástrojů nepřestává fascinovat a překvapovat. Zvláště když Danielovu práci s tónem, výrazem, frázováním a náladou sledujeme naživo, jako během sólových recitálů v Česku v roce 2023.
Repertoár alba Movements Of Air, jistě doplněný i ověřenými staršími kusy, Herskedalovo trio s Dalem a Norbakkenem odehraje i u nás. Konkrétně 14. května ve Velkém sále pražské Novoměstské radnice.
Daniel Herskedal Trio – Movements Of Air
Daniel Herskedal – buba, basová trubka
Eyolf Dale – piano
Helge Andreas Norbakken – bicí nástroje, perkuse
Label: Edition Records, 2025
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.