Exkluzivně: těžkotonážní Donny McCaslin na ČRo Jazz

21. leden 2014

Ve dvou dílech (o sobotách 25. 1. a 1. 2.) odvysílá ČRo Jazz záznam brilantního vystoupení skupiny Donnyho McCaslina. Při hledání „drsnějšího a električtějšího zvuku“ se americký saxofonista loni zastavil i v pražském Jazz Docku, kde jsme jej také nahráli.

1. díl: Sobota 25. 1. ČRo Jazz 20:00 – Jazz Club – Záznam koncertu, Jazz Dock, Praha (nahráno 28. 1. 2013)

2. díl: Sobota 1. 2. ČRo Jazz 20:00 – Jazz Club – Záznam koncertu, Jazz Dock, Praha (nahráno 28. 1. 2013)

Loňská lednová zastávka Donnyho McCaslina v Česku se nesla v duchu alba Casting For Gravity (2012), dosud nejostřejšího a nejelektričtějšího titulu, jaký tento saxofonista a skladatel natočil. Skladby z této desky tvořily nadpoloviční většinu repertoáru koncertu. Nejvíce si nahrávku vychutnají milovníci hypnotických groovů a razantní hry.

Koncertní hraní samozřejmě pouze nekopírovalo desku. Všichni hráči McCaslinovy kapely se s chutí pouštěli do improvizací a stopáž některých skladeb natáhli oproti studiovým verzím na dvojnásobek i trojnásobek. V živé sestavě také chyběly syntezátory, které na albu obsluhovali producent (jinak též saxofonista) David Binney a klávesista Jason Lindner, zatímco na turné s McCalinem vyrazil Matt Mitchell, spoléhající na (pro album také důležité, leč nikoliv jediné) Fender piano.

Mitchell provádí s Rhodesem zvukově celkem neobvyklé věci, slyš třeba basový, záměrně synteticky působící podkres ve skladbě Losing Track Of Daytime. Ale pochopitelně – a chvályhodně – hraje podle vlastní hlavy. Celkově se živý sound posunul ve srovnání s deskou víc k současně pojaté fusion než k elektronice.

Podívejte se na koncert kapely ve Frankfurtu: 



Ne, že by hrátky s elektronicky modulovanými zvuky, chycenými do smyček, chyběly úplně! Stojí na nich například provedení kompozice Alpha And Omega. Jen je z koncertního snímku, jak tomu má správně být, víc cítit „rukodělnost“. Za „borcenými“ zvuky doslova cítíte prsty, otáčející potenciometrem.

Donny McCaslin si v Jazz Docku užíval spíše „silového“ hraní a rád „chroptí“ svým tenorem v nižších polohách. Nicméně nestydí se ani za cituplné, dojímavě zpěvné pasáže například v baladě Henry. I přes pokusy s klubovou taneční hudbou, groovy a novými uchopeními fúze v něm zůstává kus tradicionalisty, který od dvanácti let hrával v tátově kapele a podstoupil „dril“ na Berklee.

Ukázka z alba Casting for Gravity: 
 
 

V hudbě (téměř) primárně zaměřené na groove netřeba zdůrazňovat roli rytmiky. Zvláště basista Tim Lefebvre potvrzuje pověst mistra svého nástroje. Vynalézavého ve vyhrávkách, řádícího se zvukovými barvami a krabičkami, leč zároveň disciplinovaného, kdykoliv je třeba prostě funkově tlačit hudbu dopředu.

Věříme, že vás záznam koncertu potěší. Ať už jste loni tleskali McCaslinovi a spol. v Jazz Docku, nebo se třeba setkáváte s jeho hudbou poprvé.

Donny McCaslin Group v Praze, 28. 1. 2013

Donny McCaslin - saxofonTim Lefebvre - baskytaraMatt Mitchell – elektrické pianoNate Wood – bicí nástroje

Jazz Club je série koncertních záznamů, vysílaných každou sobotu od 20:00 na stanici Český rozhlas Jazz. Koncertní záznamy pocházejí buď z archivu Evropské vysílací unie (European Broadcasting Union), archivu Českého rozhlasu, nebo jde o záznamy již vydané na komerčně dostupných nosičích.

autor: Tomáš S. Polívka
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.