Fenomenální Herbie Hancock vystoupí v Brně

6. květen 2014

Po Chicku Coreovi, Patu Mathenym, Bobbym McFerrinovi nebo Bradu Mehldauovi míří do jihomoravské metropole další velikán světového jazzu. Pořadatelé festivalu Jazzfest Brno oznámili, že 29. listopadu 2014 vystoupí v hale Vodova v Brně americký pianista a skladatel Herbie Hancock.

Vilém Spilka z pořádající agentury 24/7 Promotions považuje čtyřiasedmdesátiletého Hancocka za „nejzásadnějšího jazzového klavíristu posledních padesáti let“, a to i například ve srovnání s jeho vrstevníkem Chickem Coreou. „Herbie Hancock je o rok starší a svou kariéru zahájil také o něco dříve. Jako sideman působil od roku 1960 a své první sólové album Takin’ Off vydal v roce 1962. Corea, který debutoval v roce 1966, ve svém jazyce z Hancocka částečně vycházel. Jak tvrdil jindy velmi kritický Miles Davis, právě Hancock představoval důležitý krok ve vývoji jazzového piana. Převzal štafetu od nejvlivnějších pianistů přelomu 50. a 60. let, jako byl například Bill Evans,“ uvedl Spilka, jehož agentura na uspořádání Hancockova brněnského koncertu pracovala přibližně rok.

Osobně si Vilém Spilka na Hancockovi cení toho, že dokázal jazz nabídnout širokému spektru posluchačů: „Odmítal, možná pod vlivem Milese Davise, škatulkování. Chtěl dělat muziku, která nese prvky umění, ale současně může oslovit maximální množství lidí. Něco podobného se dnes daří například Avishai Cohenovi, který nabízí vysoce kvalitní skladby, ale současně umí pracovat s lidmi a jeho tvorba je de facto stravitelná pro kohokoli. Podobným způsobem tvořil od počátku 70. let i Hancock. V té době se začal zajímat o nové klávesové nástroje, postupně se posouval k elektronické hudbě a jako jeden z prvních vlivných pianistů se nechal okouzlit syntezátory. Jeho skladba Rockit z alba Future Shock z roku 1983 bodovala ve světových hitparádách. Hancock tak ukázal cestu jazzovým hudebníkům, kteří měli možná strach vydat se tímto líbivějším směrem. Dokázal, že to jde, a přitom si zachoval tvář. Lze si vypůjčit drobnosti z různých stylů a aplikovat je v jazzu a naopak.“

02132723.jpeg
Jeden z Hancockových nejslavnějších hitů: 
 
 

Tvorba slavného pianisty však nestojí pouze na žánrových fúzích. Vilém Spilka přiznává, že si sám nejraději poslechne Hancockovy rané nahrávky a také některé novější projekty. Z nich vyzdvihuje poctu písničkářce Joni Mitchell River: The Joni Letters z roku 2007 nebo kolekci New Standard z roku 1996. A jedním dechem přidává momenty, kdy díky Hancockovu hostování nebo producentské práci zazářilo album jiného interpreta: „Na albu Terence Blancharda Flow, které produkoval, se sice zdánlivě projevuje jako běžný jazzový pianista. Ukazuje však, jakou má energii a jak dokáže hudbu emotivně vygradovat. A také na poslední desce Michaela Breckera Pilgrimage hraje naprosto fenomenálně.“

Volbu haly Vodova pro brněnské vystoupení zdůvodňuje Spilka pro ČRo Jazz slovy: „Vždy hledáme kompromis mezi tím, aby koncert mohlo vidět co nejvíc fanoušků, a tím, aby vizuální a zvuková stránka byla co nejlepší. Hala Vodova je dostatečně velká na to, aby se koncert dal ekonomicky zvládnout a abychom jej mohli nabídnout velkému množství zájemců. Současně tam však ještě může vyniknout potřebná intimita okamžiku.“

00815186.jpeg

Pořadatelé zatím netuší, s jakým programem slavný pianista do Brna přijede, a neznají ani přesnou sestavu jeho kapely. Podzimní turné, jehož detaily se teprve připravují, bude mít několik zastávek v západní Evropě. Z našeho regionu by Brno mělo být jedinou zastávkou tohoto špičkového hudebníka.

Koncert Herbieho Hancocka rozšiřuje aktivity pořadatelů brněnského jarního JAZZFESTu do dalšího období. „Ano, máme v plánu rozprostřít naše aktivity do celého roku. Zůstaneme u kompaktního JAZZFESTu na jaře, ale vedle toho budeme pořádat další koncerty během celého roku. Rádi bychom organizovali pravidelně i na podzim jednu až dvě zásadnější akce,“ prozrazuje pořadatel.

Vstupenky na listopadový koncert Herbieho Hancocka budou v prodeji od 20. května.

autor: Milan Tesař
Spustit audio