Festival Jeden svět: Pavel Sladký přibližuje filmy Pozemské verše, Útěk z Utopie a Hranice Evropy

V téměř padesátce českých měst se koná festival Jeden svět. Letos kromě dokumentárních filmů o lidských právech nabízí i hrané snímky. Poslechněte si tři tipy z festivalového programu filmového kritika Radiožurnálu Pavla Sladkého.

Pozemské verše

Festival zahájil íránský snímek Pozemské verše. „Tento film přináší v zásadě devět mikropříběhů ze současného Íránu. Devět situací, devět lidí, které sledujeme v nehybných záběrech, jak jednají s nějakými autoritami. Všechny situace mají až absurdní rozměr. Někdo z diváků se v kině smál, když se tento film na zahájení Jednoho světa promítal, někdo spíš vnímal tu tragickou situaci, jak režim islámské republiky drtí lidi, se kterými jedná, a vmanipulovává je do situací, ve kterých být nechtějí,“ přibližuje Pavel Sladký.

Útěk z Utopie

Hrdinkami a hrdiny filmu Útěk z Utopie, který zároveň vstupuje do českých kin i mimo rámec festivalu Jeden svět, jsou lidé, kteří utíkají ze Severní Koreje. „Pro mě byl tento film silný v několika rovinách. On totiž kombinuje jednak informativní stránku o tom, jak se žije v Severní Koreji, a jak se s ní dá s velkými obtížemi utéct. Zároveň i trochu portrétem jihokorejského křesťanského pastora Kima, který pomáhá běžencům utíkajícím ze Severní Koreje a tvrdí, že už pomohl víc než tisícovce lidí utéct. A pak jsou tam taky záběry natočené přímo z útěku některých lidí, konkrétně jedné celé rodiny, která se vydává na tu strastiplnou cestu i s malými dětmi a s babičkou.“

Hranice Evropy

Festival má i soutěž českých filmů. Nejočekávanější z nich je novinka a Hranice Evropy. „To je velmi pozoruhodný film, který navazuje na snímek Hranice práce, který už režisérka Apolena Rychlíková s novinářkou Sašou Uhlovou natočily dřív. A tentokrát se Saša Uhlová se skrytou kamerou vydává do Německa za prací v zemědělství, do Irska za prací v hotelu nebo do Francie, kde pracuje v sociálních službách, pečuje o seniory a další nemohoucí a ukazuje, jaká zkušenost to pro Poláky, Čechy nebo Slováky v současné Evropě je. A vlastně nám ten film ukazuje, že železná opona v jistém slova smyslu pořád zůstává,“ uzavírá Pavel Sladký.

autoři: Pavel Sladký , vma
Spustit audio

Související