Gary Bartz a Maisha na analogovém mostě mezi generacemi

19. červenec 2020

Americká legenda Gary Bartz a mladí britští rebelové Maisha mají společné geny pro fúzování. Díky pozvánce holandského labelu Night Dreamer vystřihli „živě ve studiu“ parádní společnou desku.

Ačkoliv genius loci může mluvit do muziky docela hlasitě, většinou záleží spíše na tvůrčím záměru než na konkrétním nahrávacím studiu a gramofirmě, která natáčení objedná. Koncepci lze podobně naplnit na různých místech. Dosavadní tři alba labelu Night Dreamer, pojmenovaného podle klasické desky Wayneho Shortera, jsou však zvláštní. Počínaje prvním loňským počinem téhle firmičky, deskou Seuna Kutiho & Egypt 80. Proč?

Holandský vydavatel se specializuje, ve spolupráci s Artone Studio v Haarlemu, na zajímavou archaickou metodu natáčení. Direct-To-Disc, kdy se analogový signál ryje přímo do acetátové desky, ze které je poté možno vytvořit matrici pro lisování vinylové gramofonové desky.

Zůstane tak – na rozdíl od digitálního natáčení – zachován přirozený analogový zvuk. Který není na rozdíl od obvyklejšího analogového natáčení na magnetický pás zkreslen právě např. šumem onoho pásu.

Věc má samozřejmě háček. Neexistuje žádný střih, žádná dodatečná mixáž stop, natož opravy či vrstvení stop. Postprodukce – nula. Jak kapela muziku vystřihne na „one take“ a jak ji zvukař – v případě Artone Studia samozřejmě pouze s využitím odpovídající historické studiové techniky – nazvučí, tak ji slyšíme z desky. Výhoda? Čirý sound kapely.

Veterán Gary Bartz a současná mladá generace muzikantů z kapely Maisha dali desku na první dobrou. Jistě, v analogové podobě vám ji zprostředkovat nemůžeme, ale i do digitálního přepisu se atmosféra sessions propíše:

Spolupráce Zkušenosti s Energií

Dnes devětasedmdesátiletý saxofonita Gary Bartz, proslulý sólovými alby i hraním s Milesem Davisem v jeho elektrickém období, s McCoyem Tynerem, Pharoahem Sandersem, Maxem Roachem, Charlesem Mingusem, Artem Blakeym a dalšími „klasiky“, se poprvé setkal s londýnskou kapelou Maisha díky objednávce festivalu We Out Here.

Gary Bartz a Maisha

Ono spojení generací a příslušníků scén z opačných břehů Atlantiku spunktoval Gilles Peterson, rozhlasový DJ, acid-jazzový guru a vydavatel – majitel labelu Brownswood. Právě on totiž poslal do světa předchozí nahrávku Maisha, jedné z nejvýbušnějších kapel současné londýnské jazzové exploze. A řekl si, že by spirituální jazz s afrobeatovými kořeny a londýnskou klubovou esencí mohl inspirovat právě odvážného pamětníka jako Gary Bartz.

Nespletl se, oboustranně obohacující spolupráce „Zkušenosti“ s „Energií“ zafungovala. Na festivalový koncert, ze kterého bylo publikum údajně paf, navázalo společné turné a poté i natáčení živě ve studiu.

Interpreti si ovšem neulehčili práci tím, že by jen v nahrávacím studiu přehráli úpravy Bartzových kusů, prověřených na koncertech. Tedy, dva z nich natočili. Konkrétně zkrácenou verzi kompozice Uhuru Sasa ze saxofonistovy desky Harlem Bush Music – Uhuru (1971), na kterou přes krátkou pasáž řízené „free“ kakofonie naváže groove naopak tanečně prodloužené úpravy skladby Dr. Follows Dance z LP Follow, The Medicine Man (1973). Ostatní tři snímky jsou však úplně nové, společně napsané a poté doimprovizované přímo ve dvou dnech nahrávání, které proběhlo 29. a 30. října 2019.

Psaný podíl skladeb je přitom důležitý, všichni se potkávají i v přehledných, (narychlo brilantně) sehraných unisonech.

Povedla se hned úvodní Harlem to Haarlem. Legendární saxofonista si tu pěkně popovídá s hostujícím mladým londýnským trumpetistou Axelem Kaner-Lidstromem (s anglickou a švédskou krví), známým z kapel Cykada, Levitation Orchestra a jako host na předchozí desce Maisha - There Is A Place (2018). Když se Axel v závěru skladby rozparádí, člověk má málem pocit, jako kdyby si někde v jiné dimenzi Miles Davis spokojeně podupával do rytmu.

Baví i skladba The Shank, kde si Bartz užívá pohrávání s chytlavou melodií. Leta’s Dance začne snivou, rytmicky rozvolněnou zvukomalbou, ale také se vyvine v nakažlivě hybný funk s „etnickým“ tepem perkusí, nad kterým exceluje jak Bartz, tak Al MacSween sólem na elektrické piano. Poté se Bartz postará o opětovné zklidnění a dovyprávění příběhu. Nálada epické skladby nechá vzpomenout na kosmické výboje Sun Ra, ale rozhodně nejde o pustou kopii.

Ačkoliv Bartz figuruje v nahrávce jako vážený host, kterému je přiznáváno hlavní slovo, členové Maisha nezní nijak ušlápnutě. O konzistenci celku netřeba mít obavy. Jak je slyšet, ani současný revoltující londýnský jazz si nehraje na generační bariéry.

Gary Bartz & Maisha – Night Dreamer Direct-To-Disc Sessions

Gary Bartz – sopránový a altový saxofon
Jake Long- bicí nástroje
Shirley Tetteh – elektrická kytara
Al MacSween – klávesové nástroje
Twm Dylan – kontrabas, baskytara
Axel Kaner-Lidstrom - trubka
Tim Doyle- perkuse

Label: Night Dreamer, 2020

https://www.facebook.com/musicofmaisha/

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.