Grammy 2020: Radost i zklamání. Ceny v klasice ovládla soudobá hudba

27. leden 2020

Ocenění, které je vnímáno jako hudební protějšek filmových Oscarů, bylo v Los Angeles rozdáno ve čtyřiaosmdesáti kategoriích. Výsledky komentovali redaktoři Kristýna Šrámková, Daniel Jäger a Zdeněk Přidal.

Kristýna Šrámková

Překvapením pro mě bylo ocenění za nejlepší orchestrální výkon. Vítězem této kategorie se stala nahrávka skladby teprve čtyřicetiletého amerického skladatele Andrewa Normana s názvem Sustain. Nahrávka Normanova „Sustain“ byla současně nominována i v kategorii nejlepší soudobá klasická kompozice, která by jí slušela víc.

Vítězem v kategorii klasické instrumentální sólo stala houslistka Nicola Benedetti v Houslovém koncertu a Fiddle dance suitě pro sólové housle Wyntona Marsalise. Marsalis je držitelem osmi cen Grammy a jediný, kdo cenu získal ve stejném roce v klasické hudbě i jazzu zároveň, to mu bylo teprve 22 let.

Daniel Jäger

Nejlepší operní nahrávkou roku je záznam operní grotesky Fantastický pan Lišák od amerického hudebního skladatele Tobiase Pickera, vycházející ze stejnojmenné dětské knihy Roalda Dahla. V kategorii sborových nahrávek získal Grammy komplet sborových skladeb Maurice Durufulého, i pro mě to byl od zveřejnění nominací favorit. Jedná se o ucelený komplet, který by neměl v diskotéce žíádného příznivce Duruflého hudby chybět.

Čtěte také

Cenu v kategorii sólových vokálních alb získala nahrávka mezzosopranistky Joyce DiDonato s názvem „Songplay“. Jedná se o reprezentativní výběr slavných barokních italských písní, ovšem v jazzovém hávu. Myslím, že se to dalo čekat, jedná se o projekt, který má obrovský marketingový potenciál.

Zdeněk Přidal

Jazzoví muzikanti posbírali řadu nominací nejen v jazzových kategoriích, sledoval jsem i oblasti soudobé instrumentální hudby a skladby a aranže. Výsledky potvrdily tendence, které při udělování cen panují, přednost dostaly legendy a komerčně úspěšné projekty. Kategorii nejlepších instrumentálních alb opanoval osmasedmdesátiletý pianista Chick Corea s kapelou The Spanish Heart Band, který oslnil okouzlující vitalitou nejen při předávání ceny, ale také při živém vystoupení během Premiere Ceremony v losangeleském Microsoft Theater.

Zkušení skladatelé a aranžéři, Christian McBride a Vince Mendoza, se museli poklonit hudbě Johna Williamse z filmu Star Wars, ale také Jacobu Collierovi a jeho opulentní produkci v písničkách Moon River a All Night Long. Oblast soudobé instrumentální hudby nakonec patřila, pro někoho možná i docela nepochopitelně nominovanému, mexickému kytarovému duu Rodrigo y Gabriela, jehož popularita a úspěšnost v hitparádách vzkvétá výhradně na americkém kontinentě.

Předávání cen Grammy si v průběhu ceremonie nanečisto vyzkoušela populární zpěvačka Esperanza Spalding, když ohlásila vítěze kategorií v oblasti new age, blues, alb pro děti nebo projektů mluveného slova, aby pak sama převzala zlatý gramofonek za nejlepší vokální album. Opět bodovaly společensky angažované projekty - Finding Gabriel pianisty Brada Mehldaua, který si ovšem cenu osobně nepřevzal, a album The Omni-American Book Club trumpetisty, skladatele a aranžéra Bryana Lynche.

Spustit audio