Hudba Jaca Pastoria ožila ve Francii
Multiquarium Big Band natočil poctu Jacu Pastoriovi. Album Remembering Jaco se povedlo i díky vzpomínkám na dávné přátelství, které si hýčká virtuózní kytarista Biréli Lagrène.
Když se kapelníci francouzského Multiquarium Big Bandu André Charlier a Benoît Sourisse v roce 2019 rozhodli natočit skladby Jaca Pastoria v big bandových aranžmá, oslovili jako hosta Biréliho Lagrènea. Na tom by nebylo nic zvláštního.
Lagrène je nejen geniální kytarista, ale především s Pastoriem odehrál v roce 1986, ve svých pouhých devatenácti, šestitýdenní evropské turné. Zvláštní a obdivuhodné ovšem je, že Lagrène nehraje kytarové party. Nečekaně vyměnil svůj hlavní nástroj – ano, za bezpražcovou baskytaru.
Překvapení neskrývali ani šéfové big bandu. „V Biréliho přístupu k hudbě byla až dětská pokora, která nás okamžitě dojala. Jeho výkon při hře na baskytaru nám vyrazil dech, až jsme úplně zapomněli, jakým je vynikajícím kytaristou,“ vysvětlili v tiskové zprávě.
Také samotný Lagrène přiznává, že přechod na bezpražcovou baskytaru představoval výzvu. A překvapení budou i posluchači, kteří znají kytaristu jako interpreta gypsy jazzu, doslova „odkojeného“ Django Reinhardtem, nebo jako koncertního spoluhráče Paca de Lucíi. Přestože vědí i o Biréliho výletech do světa fusion. Když se ale začteme do Biréliho vzpomínek, dává věc logiku.
Biréli Lagrène vyrůstal jako zázračné dítě v muzikantské romské rodině. Na kytaru hrál od čtyř, ve třinácti letech exceloval na Mountreux Jazz Festival a už ve čtrnácti natočil první album Routes To Django (1980). Jenže právě v té době, někdy na začátku 80. let, koncertoval mladičký Biréli v Londýně, kde si koupil i Jacovo sólové album z roku 1976. Hudba ho naprosto uhranula. Hned po magickém zážitku z poslechu běžel do prvního obchodu s hudebními nástroji v Soho a koupil si bezpražcovou baskytaru. „Nákup“ a domácí cvičení zúročil po čtyřech dekádách.
Nové setkání s Jacem
Symbolické nové setkání na desce Remembering Jaco je podložené nejen důkladnou znalostí Pastoriovy hudby a přirozenou Biréliho virtuozitou, ale i opravdovým osobním vkladem. Vztah mezi Jacem a Birélim se totiž neomezoval, jak by se mohlo zdát, pouze na jedno známé odehrané turné (a pár koncertních nahrávek z něj).
Šlo o dlouhodobější porozumění a přátelství. Hudebníci se seznámili už v New Yorku první poloviny 80. let, kam Lagrène přijel koncertovat. Setkání údajně zprostředkoval Larry Coryell. Biréli a Jaco zůstali v kontaktu a když baskytarista později chystal evropskou šňůru, věděl, jakého kytaristu oslovit.
Dnešní Lagrène-basista brilantně zvládá jak plynule „zurčící“ groovy třeba v (Used To Be A) Cha-Cha, tak nezvykle vedené melodie s typickým sytým zabarvením. Slyšme třeba elegantní uchopení miniatury Continuum. Birélimu přitom sedí skladby ze všech období Jacovy tvorby, včetně těch z repertoáru Weather Report.
V aranžování pro big band se střídali Benoît Sourisse, Nicolas Folmer, Stéphane Guillaume, Pierre Bertrand a Pierre Drevet. O všech lze napsat, že k rozšiřování partitur přistupovali nápaditě a přitom s vkusem a přiměřeností. Člověk nemá srovnávat s originálem v základní sestavě. Ale třeba v případě Barbary Coast, původně z alba Black Market (1976) od Weather Report, působí přiznávky dechů a celková dynamika big bandu vyloženě přínosně. Skutečně zdůrazňují kvality skladby.
Album přirozeně vypichuje skladatelské schopnosti Jaca Pastoria, dojde ovšem i na zpestřující „výlety jinam“. Třeba k bluesové písni Fannie Mae (zde pod názvem Fanny Mae) původně od zpěváka Bustera Browna, kterou Jaco převzal a nahrál na desku Invitation (1983).
O zpestření se postaral i hostující Peter Erskine, někdejší bubeník Weather Report. Ovšem nikoliv jako instrumentalista. Čtyřmi vstupy mluveného slova prohloubil onen osobní, intimní, vzpomínkový charakter nahrávky. Promluvy jsou krátké, neruší. Naopak, autentické vzpomínky přispívají k dotvoření atmosféry.
Zajímavý bonus obsahuje vinylová edice alba. Nejen, že je 2LP bohatší o úpravu skladby The Chicken od Pee Wee Ellise (šlo původně o instrumentální číslo doprovodné kapely zpěváka Jamese Browna), kterou Jaco hrával i na turné s Birélim. Na čtvrté straně dvojalba najdeme také tři improvizované kusy. Sice už jen díky naposlouchanému a vstřebanému stylu hry a zvuku bezpražcové baskytary jaksi „na pastoriovské téma“, ale přesahující pouhý tribute směrem k originální tvorbě.
Multiquarium Big Band i Biréli Lagrène odvedli skutečnou labour of love. Troufám si odhadnout, že ani Pastorius by se takovým úpravám svojí hudby nebránil. A nejen proto, že sám velkokapelový sound (vzpomeňme jeho Word Of Mouth Big Band) občas využíval.
Multiquarium Big Band feat. Biréli Lagrène – Remembering Jaco
Biréli Lagrène – bezpražcová baskytara
Yannick Boudruche – zpěv v písni Fanny Mae
Peter Erskine – mluvené slovo
+
Multiquarium Big Band:
Claude Egéa - trubka
Pierre Drevet - trubka
Erick Poirier - trubka
Yves Le Carboulec - trubka
Stéphane Chausse – altový saxofon, klarinet
Lucas St-Cricq – tenorový a altový saxofon
Stéphane Guillaume – sopránový a tenorový saxofon, klarinet, flétna
Fred Borey – tenorový saxofon
Fred Couderc – barytonový saxofon, basklarinet
Denis Leloup - trombon
Damien Verherve - trombon
Philippe Georges - trombon
Didier Havet - bastrombon
Benoît Sourisse – piano, elektrické varhany Hammond
Pierre Perchaud - kytara
André Charlier – bicí nástroje
Nicolas Charlier - perkuse
Label: Naïve Records, 2020
www.charliersourisse.com
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.