Ibrahim Maalouf – Illusions
Albem týdne Českého rozhlasu Jazz jsme tentokrát zvolili novinku Illusions libanonského trumpetisty a skladatele Ibrahima Maaloufa.
Ibrahim Maalouf se narodil v roce 1980, na pódiu stával po boku svého otce-trumpetisty od útlého dětství, ale k prvnímu samostatnému albu se propracoval po mnoha letech příprav a zvažování až v roce 2007. Pro časopis Harmonie vysvětlil: „Zaprvé vydavatelé dnes nedůvěřují mladým interpretům klasické hudby. Většinou vsázejí na známé osobnosti, a proto po celá desetiletí vydávají alba pořád ti stejní hudebníci. Na vydavatelství, které opravdu investuje do někoho neznámého, narazíte velmi zřídka. To platí obecně. A teď to vztáhněte na trubku, nástroj, který nikdo pořádně nezná!“
Výsledkem těchto úvah byl jednak fakt, že Maalouf ohromil svět nikoli klasickou hudbou (které se dlouho věnoval), ale vlastní fúzí hudby blízkovýchodní, jazzu a alternativy v nejširším slova smyslu, a jednak skutečnost, že si svá alba dnes vydává na vlastním labelu Mi’ster Productions. Po ceněné trilogii DIA (Diasporas 2007, Diachronism 2009, Diagnostic 2011) a po svém zatím nejjazzovějším albu Wind (2012) nyní trumpetista přichází s další osobní revolucí. Novinka se jmenuje Illusions a s tématem iluze pracuje už na obalu. Na něm Maalouf, elegantní chlapík s arabskými rysy, sedí obklopen panoptikem extravagantně oblečených neoblečených chytrých Horákyň a Horáků. Až po chvíli náš zrak spočine na pravém okraji fotografie – na holčičce v růžových šatech, před níž je opřena elektrická kytara. Klíčový detail a možná klíč k albu.
Zatímco všechna svá dosavadní alba Maalouf pojímal jako studiové projekty nebo jednorázové spolupráce, k realizaci novinky poprvé přizval hudebníky, s nimiž už několik let pravidelně koncertuje. I po kompoziční stránce jde tedy více o kolektivní dílo než o autorskou exhibici nadaného jedince. Výsledek zní, jako by Maaloufův originální hudební jazyk prošel fází kreolizace a nasál do sebe prvky jiných řečí, často v jejich zjednodušené podobě. Trubka, která jemně proplouvá mezi vodami jazzu a arabské hudby, tak sice zůstává stěžejním nástrojem desky, nicméně v jednotlivých skladbách jí více než dříve konkurují klávesy Franka Woesteho, baskytara Laurenta Davida (poslechněte si v polovině alba skladbu If You Wanna Be A Woman) a především elektrická kytara Françoise Delporta.
Gradaci směrem k využití rockových prvků lze sledovat hned v úvodní skladbě Illusions (mimochodem skvělá práce s dynamikou!), ale v kontextu celého alba přijde to hlavní vyvrcholení v závěrečném bonusovém tracku, opravdu hutné rockové záležitosti plné tryskající energie – včetně expresivního zpěvu.
I v jiných momentech snímku lze snadno rozpoznat, že se Maalouf jako autor (a fanoušek) neomezuje na jazz, klasiku a world music. Víc než kdy jindy se snaží promlouvat jazykem populární hudby v nejširším slova smyslu, a to včetně jejího důrazu na rytmickou složku. Ve skladbě Nomade Slang sice zůstane jako trumpetista částečně věrný blízkovýchodní tradici, ale zdůrazněním rytmu celek posouvá daleko za polovinu 20. století. Podobně If You Wanna Be A Woman je svižná směs jazzu, latiny, funku a dalších nearabských stylů. A pokud se rozhodne nabídnout naléhavou baladu pro trubky (na album si přizval další tři hráče na tento nástroj), naznačí pod nimi rockový rytmus (True Sorry).
Svůj pozitivní vztah k populární hudbě („Michael Jackson byl vizionářem popu. Jeho hudba přesahovala kultury, epochy, styly,“ řekl v Harmonii) Maalouf tentokrát podtrhl povedenou coververzí skladby Unfaithful zpěvačky Rihanny. „Ve svém žánru je Rihanna velmi silnou osobností a ani po umělecké stránce není všechno, co dělá, špatné,“ hájí trumpetista svou volbu v rozhovoru pro francouzský magazín Mondomix.
Dostáváme se tak zpět ke klíči k celému albu. Pod iluzí výstředních kostýmů a extravagantních účesů a líčení dnešní populární hudby se skrývá přirozená krása, kterou na obalu symbolizuje zakřiknutá holčička v růžových šatech s korunkou na hlavě. Pokud tuto krásu okořeníme našpiněným zvukem elektrické kytary a přitom neztratíme přirozenou eleganci vycházející z kořenů (v Maaloufově případě blízkovýchodních), výsledkem bude zajímavá hudba stojící mimo žánry. Hudba nová, hudba inspirativní.
Pozn. Projekt Illusions představí Maalouf také příští rok na třech koncertech v Česku: Praha (13. 4.)., Brno (14. 4.), Trutnov (15. 4.).
Ibrahim Maalouf – Illusions Ibrahim Maalouf – trubkaFrançois Delporte – elektrická kytaraLaurent David – baskytaraFrank Woeste – klávesyXavier Rogé – bicíYouenn Le Cam – čtvrttónová trubka, flétna, dudyYann Martin a Martin Saccardy – trubky
Label: Mi’ster Productions, 2013www.ibrahimmaalouf.com
Album týdne je programový blok ve vysílání stanice Český rozhlas Jazz. Ukázky z vybraných CD vysílá ČRo Jazz pravidelně každý den od pondělí do neděle vždy v 11:00 a 19:00. Album týdne vybírá redakce s přihlédnutím k aktuálnosti, originalitě, hudebnímu přínosu a dramaturgické relevanci. Album týdne získává v daném týdnu vyšší rotaci, než je obvyklé u ostatních nahrávek.
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.