Jak nachytat Honzáka: otestovali jsme známého basistu

28. únor 2020

V únorovém vydání pořadu Tak to slyším já jsme otestovali sluch basista a skladatele Jaromíra Honzáka. Řeč byla o Blood Sweat and Tears nebo Philu Collinsovi. Ale došlo i na pořádný chyták, který uslyšíte pouze ze záznamu. 

První hádanku (píseň Spinning Wheel od kapely Blood Sweat and Tears) poznal Jaromír Honzák téměř po dvou taktech:

„Tak to je skoro na objednávku. Konkrétně tahle deska mě docela formovala. Otec mi ji koupil k Vánocům, když mi bylo asi třináct let…Je to jiný druh fúze, než jakou dělal Miles Davis; je to muzika, která trochu navazuje na černou muziku, řekl bych, že je ovlivněná Motownem a rhythm’n’blues.“

Další nahrávka (duet Dukea Ellingtona a Jimmyho Blantona) pocházela z doby ještě vzdálenější ‒ ale bezpečné identifikaci nezabránilo nic:

„Tuto nahrávku pouštím často žákům kontrabasistům a kontrabasistkám… Jimmy Blanton byl průkopníkem emancipovanějšího vedení basu. Duke Ellington ho objevil někde na šňůře, okamžitě mu dal lano… Blanton bohužel umřel asi v pětadvaceti. Ale ty nahrávky mají velké místo v jazzové historii.“ 

Čerpá Jaromír Honzák aktivně z takhle starých nahrávek inspiraci? „Já si tím obdobím prošel a aktuálně se k němu nevracím, ale vracím se k těm nahrávkám přes svoje studenty. Při té příležitosti si to oživím a žasnu nad tou nadčasovou hodnotou.“

Českému jazzu se daří

Další skladbu Jaromír okomentoval: „To je krásný…To by klidně mohla být Linda Oh…“ Nakonec jsme museli odtajnit správného interpreta ‒ a protože jím byl Kurt Rosenwinkel, museli jsme se hosta zeptat, jak vzpomíná na svoje studia na Berklee College v Bostonu. Právě tam se totiž Rosenwinkel a Honzák potkali:

„Byla to úžasná příležitost, poznat tyhle lidi, když se ještě klubali. A někteří byli fenomenální zjevně už tenkrát ‒ což se dá říct právě o Kurtu Rosenwinkelovi. Na mě hrozně zapůsobilo, když jsem ho slyšel z těch desek a uvědomil si, že tenhle svůj zvuk měl už tenkrát, na to školní kombo, které bylo přikurtované petlicí ke zdi. Jenom kytara, drát a školní kombíčko.“

Jaromír Honzák

Poslední ukázku provázela nápověda, kterou Jaromír bezpečně rozšifroval: „Kája Růžička?… A Ondra Pivec!… To je ostuda, že jsem to neslyšel.“  Zeptali jsme se tedy, jestli si myslí, že je pozice českého jazzu lepší, než v dobách začátků jeho profesionální dráhy. 

„Pozice ‒ to nevím. Ale úroveň rozhodně. Ani kvantita, ani kvalita se nedá srovnat. Je to samozřejmě vliv toho, že jsme otevřená země ‒ když něco lidi chtějí slyšet, tak to slyší okamžitě… Jazzové scéně pomáhá to ústraní. Celkově bych nemluvil o rozkvětu českého filmu oproti minulosti. Zatímco v jazzu bych o tom rozkvětu určitě hovořil.“ 

Dalším tématem byl např. vztah našeho hosta ke skládání. Také nás zajímalo, jestli má v Jaromírově životě místo baskytara. A na závěr by se slušelo říci, že Jaromír Honzák dostal i největší chyták v historii pořadu Tak to slyším já. Poslechněte si záznam! 

Seznam testovacích nahrávek:

Spinning Wheel - D. C. Thomas - Blood, Sweat and Tears - Blood, Sweat and Tears -

Columbia - 1968

Pitter Panther Patter - Duke Ellington - Duke Ellington & Jimmy Blanton - Sophisticated Lady/ Pitter Panther Patter - Victor - 1940

Autumn Leaves - J. Cosma, J. Prevert, J. Mercer - Bill Evans Trio - Portrait in Jazz - Riverside Records - 1960

Blue Line - Kurt Rosenwinkel - Kurt Rosenwinkel - Heartcore - Verve Records - 2003

Směšné pštrosí počínání - Karel Růžička - SHQ - Jazzové nebajky - Panton - 1973

So What - Miles Davis - Mostly Other People Do the Killing - Blue - Hot Cup Records - 2014

Behind The Lines -  Phil Collins, Mike Rutherford, Tony Banks - Phil Collins - Face Value - Virgin - 1981

Prime Directive - Dave Holland - Dave Holland Quintet - Prime Directive - ECM Records - 1999

Beautiful Smile - Ondřej Pivec - CPR Electrio - CPR Electrio - Animal Music - 2013

Spustit audio