Jazz Goes to Town bude sklízet zvuk
Jednatřicátý ročník festivalu Jazz Goes to Town se vrací do Hradce Králové. Od 7. do 11. října oživí město dvanáct koncertů a dalších akcí na pěti místech. Dramaturg festivalu Michal Wróblewski byl hostem pořadu Jazzové novinky na ČRo Jazz.
Motto letošního ročníku, Sklízet zvuk, přirovnává hudební proces k přírodním cyklům. „Hudba potřebuje péči: musí se zasít, pěstovat, kultivovat – aby bylo co sklízet,“ vysvětluje dramaturg Michal Wróblewski. Festival přivítá téměř padesát hudebníků z dvanácti zemí, přičemž všechny zahraniční kapely se představí v české premiéře.
Mezi hlavní lákadla patří dvě mezigenerační spolupráce. Páteční večer vyvrcholí koncertem kvarteta Vicente–Dikeman–Parker–Drake, mezinárodního projektu současné free-jazzové scény. Sobotní večer uzavře premiérový koncert rozšířeného severského ansámblu Dafnie Extended pod vedením saxofonistky Amalie Dahl.
Polskou scénu zastoupí saxofonista Marek Pospieszalski s projektem EPTA a klavírní trio Grzegorze Tarwida. Z mezinárodní scény dorazí také trio Oùat a kontrabasistka Isabel Rößler se zapojí do rezidenčního projektu The Shape of Jazz to Come.
Česká scéna a workshopy
Festival zahájí trumpetistka Štěpánka Balcarová s projektem Emotions. Domácí scénu dále zastoupí kapela Limbo, ConTRIOlogy s Tomášem Vtípilem a Futur Swing. Michaela Antalová uvede premiéru projektu Sun’s Daughter.
Kromě osvědčených míst se festival nově podívá do Galerie na Kavčím plácku. Proběhnou také workshopy podpořené Polským institutem. Otevřený workshop „Následuj svůj hlas“ povedou Marek Pospieszalski a zpěvačka Maniucha Bikont. Wróblewski k tomu poznamenává: „Slibuju si od toho, že to bude hodně za hranu nějaké techniky nebo... analyzovatelného jazzového jazyka, že se spíš účastníci budou otevírat nějakým jiným přístupům k tomu, jak se dá k hudbě přistupovat.“
Michal Wróblewski charakterizoval festival jako platformu pro „progresivní formy jazzu.“ Klíčovým prvkem je podle něj uvádění zahraničních hostů v českých premiérách. Festival se zároveň snaží o programovou rovnováhu, představuje „spoustu různých jazzových forem od jazzu historického... až po ten zcela moderní.“