Jazzmeia Horn má „noblesní sílu“

23. září 2021

Co se skrývá za názvem Jazzmeia Horn And Her Noble Force? Americká zpěvačka poprvé točila s big bandem. Bohatě aranžované, koncepční album nazvané Dear Love jí vyšlo na jedničku.

Pro svoje třetí album sestavila Jazzmeia rovnou patnáctičlennou kapelu. Její základ ovšem tvoří zpěvaččina stálá koncertní sestava s pianistou Keithem Brownem, basistou Erikem Wheelerem a bubeníkem Anwarem Marshallem, čímž je zaručena i kontinuita a sehranost celku. Aranžmá přitom hladce přebíhá mezi v podstatě tradicionalistickým pojetím a soudobými „vychytávkami“.

Velkou péči věnovala zpěvačka nejen aranžmá, ale také výběru repertoáru, ať už z písní autorských nebo ze standardů. Mohlo by se na první pohled zdát, že jde o pouhou kolekci milostných písní. Název Dear Love zní jako úvod milostného dopisu: „Miláčku, …“ Ale nenechme se zmást, je v tom mnohem víc.

„Snažila jsem se zjistit, jaké písně mohou být v souladu s tím, co považuji za pravdivé. Co je součástí mojí reality jako černošské ženy, ale co může být relevantní i pro ty, kteří nejsou součástí mojí kultury,“ vysvětluje Jazzmeia. A upřesňuje:

„Napsala jsem si dlouhý seznam písní a zkoumala, které z nich vypovídají o mnohotvárnosti lásky. O lásce ke komunitě, k mojí kultuře, k partnerovi, k dětem i k sobě samé. Která skladba mluví za to všechno zároveň? Výsledkem je pásmo písní, které jsou milostnými dopisy určenými komukoliv.“

Koncepci alba ještě zdůrazňují mluvené pasáže, které vytvářejí melodramatická přemostění. Zábavné i funkční jsou také krátké „propojovačky“ tvořené a capella vícehlasem.

Od lásky ke globálnímu oteplování

Takto pojaté všeobjímající poselství však neznamená neadresnost a bezbřehost jednotlivých výpovědí. Jazzmeia nabízí i konkrétní příklad „angažovanosti“ v podobě průzračné písně Where We Are (Kde teď jsme), klavírní balady s decentní koloraturou smyčců:

„Skladba pojednává o mojí minulosti. O tom, kde byli moji předkové a kde jsem teď já. Cokoliv nyní uděláme, ovlivní naši budoucnost. Stejně jako vše, co jsme udělali v minulosti, určilo naši současnost. Tím, že si svoje činy uvědomíme, můžeme vytvořit lepší budoucnost pro naše děti a budoucí generace. Tohle je důležité sdělovat lidem, protože málokdo takhle přemýšlí. Dočkali jsme se globálního oteplování a dalších závažných problémů, protože lidé se chovají neuváženě, dělají si, co chtějí bez ohledu na následky.“

zpěvačka Jazzmeia Horn

Konzistentní poselství přitom dokázala Jazzmeia vložit nejen do autorských písní jako do procítěné bluesové balady Let Us (Take Our Time) či členitého, nervního kusu s netradičně transformovanými afrokubánskými vlivy Strive (To Be). Dostala ho i do zdánlivě přímočarých standardů. Včetně swingujícího, starosvětsky bigbandově odpíchnutého kusu He’s My Guy, kde se zpěvačka pustila i do živelného scatu a vůbec se nemusí bát ani srovnávání s předchozími geniálními interpretkami jako Sarah Vaughan, Ella Fitzgerald či Dinah Washington.

Vlastně není matoucí ani fakt, že jako singl vybrala Jazzmeia další standard Lover, Come Back To Me, původně z broadwayského kusu The New Moon (1927), proslavený později například prostřednictvím Billie Holiday, Peggy Lee či Barbry Streisand. Tradicionalistické podání tu naplňuje záměr zpěvačky „z minulosti se učit pro současnost“ a psát „milostné dopisy, srozumitelné všem“.

Informace „Jazzmeia jako singl vybrala“ přitom tentokrát není eufemismem, protože, jak známo, singly přece vybírají gramofirmy a marketingoví odborníci často bez ohledu na názor umělce. Aby měla nad projektem úplnou uměleckou kontrolu, založila si zpěvačka vlastní label Empress Legacy Records.

Celé album je nazpíváno s odpichem, plností hlasových barev a feelingem, kterým se Jazzmeia může vyrovnat divám jako Dee Dee Bridgewater nebo Dianne Reeves. Je jasné, že Jazzmeia Horn směřuje od charakteristiky „pěvecká naděje“ mezi jazzové stálice.

Chybí něco? Závěrečná, velmi zneklidňující otázka, která přesně podle zpěvaččiny koncepce platí všude na světě, nejen v afroamerické společnosti, vložená do skladby Where Is Freedom!? Zamyslet se nad tím můžeme v tepajícím funkovém rytmu.

Jazzmeia Horn And Her Noble Force: Dear Love

 

Jazzmeia Horn – zpěv

Keith Brown – piano

Eric Wheeler – kontrabas

Anwar Marshall – bicí nástroje

Bruce Williams – altový saxofon, kapelník dechové sekce

Freddie Hendrix – trubka

Corey Wilcox – trombon

Keith Loftis – tenorový saxofon

a další

Label: Empress Legacy Records, 2021

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Děsivá freska válečné krajiny, u které se nepřestávám smát.

Petr Gojda, slovesný dramaturg, Centrum výroby Českého rozhlasu

Osudy dobrého vojáka Švejka

Osudy dobrého vojáka Švejka KOMPLET

Koupit

Pro jedny šťastný blb a ignorant, pro druhé vychytralý šašek. Pro nadporučíka Lukáše boží dobytek. Pro jedny ikona totálního odcizení a nihilismu, pro jiné bojovník proti válce, pro další anti světec a antihrdina. Čte Oldřich Kaiser