Jiří Kotača: Upravovat Jonesovy partitury by bylo ošidné

29. květen 2023

Cocatcha Orchestra chystá na 5. června výjimečný koncert v brněnském sále Cabaret des Péchés. Jen pro tuto příležitost nastuduje repertoár bandleaderů Thada Jonese a Woodyho Hermana a oslaví tak výročí jejích narození. Zazní i zřídka prováděný Ebony Concerto, který pro Hermana zkomponoval Stravinský.

Na to, proč právě Thad Jones a Woody Herman, ale také na další plány jsme se zeptali kapelníka Cotatcha Orchestra, trumpetisty a skladatele Jiřího Kotači.

Koncerty věnované konkrétním osobnostem děláváš s Cotatcha Orchestra pravidelně. Oslavované jazzmany vybíráš čistě podle jejich výročí, nastudujete kompozice kohokoliv významného z bigbandového světa, nebo hraje roli i osobní vkus?

Vkus určitě roli hraje. Nemusí to být nutně jazzman z bigbandového světa a taky to nemusí být úplně to nejslavnější jméno. Vždy se snažím o to, aby měl projekt nějakou přidanou hodnotu, ať už díky hostovi nebo uvedení skladeb, které v tuzemsku nebyly nikdy provedeny či se tak děje zřídkakdy. Přiznám se, že si výběrem občas plním i svá přání. To byl třeba případ Gila Evanse. Tento rok je to právě hudba Thada Jonese a Stravinského Ebony Concerto.

Je někdo, jehož hudbu by se ti nastudovat nechtělo, výročí nevýročí?

Na první dobrou mě nikdo nenapadá. Nakonec, jazzmanů je mnoho a my děláme jeden takový program za rok. Takže tomuto dilematu asi ani nikdy nebudu vystaven.

Čeho konkrétního si vážíš na tvorbě Thada Jonese a Woodyho Hermana? Prozradíš svoje nejoblíbenější skladby?

Na Jonesovi obdivuji jeho originální rukopis a velmi šťavnatou hudbu. Rovněž to, že byl jedním z těch, které moc nezajímal komerční potenciál či peníze, ale v první řadě muzika. To myslím platilo i o jeho muzikantech. Stačí si poslechnout některé živáky, ze kterých vysloveně čiší radost ze společného koncertování. O tom svědčí i fakt, že první zkoušky kapely se odehrávaly v newyorských studiích zhruba od jedné do tří do rána. Ze začátku to byl pro jeho kluky z kapely jen koníček, přes den museli stihnout vydělat peníze jako studioví hráči, večer na koncertu, a jediný čas, kdy se dalo zkoušet, byla noc. A přece se sešli! Od Jonese mě hodně baví třeba tlakovka Cherry Juice nebo pohádkové skladby Quietude či Tip Toe. Woody Herman je mi zase sympatický tím, že neustrnul ve swingu, ve kterém si vydobyl jméno, ale šel s dobou. Hrál bebop, později i jazzrock a funk. Navíc vydržel táhnout svoje big bandy celých 50 let. Což je úctyhodné.

Jako host vystoupí nizozemský trumpetista Jan van Duikeren, který bude interpretovat party Thada Jonese. Jak jsi hosta vybíral, jak jste se zkontaktovali? Kolik bude času na společné zkoušení?

Jana znám z Rotterdamu, kde učí jako guest teacher na místní univerzitě Codarts. Poznali jsme se tedy už před lety v Nizozemsku. Je to skvělý všestranný hráč a fajn chlap. Navíc hrál s Bobem Brookmeyerem, který byl jedním ze stěžejních hráčů v Thad Jones/Mel Lewis Orchestra. S Janem zkoušíme jeden den.

Cotatcha Orchestra

Proč si Jonesovy party nezahraješ sám?

V těchto programech máme vždy nějakého hosta. Výjimka byla jen jednou kvůli speciálnímu obsazení kapely. A já si rád zahraju po delší době v sekci.

Předpokládám, že jako další sólisté v repertoáru Jonesova i Hermanova orchestru se vystřídají členové Cotatcha Orchestra, nebo budou i domácí hosté? Případně, chceš někoho z orchestru vypíchnout za „lví podíl“?

Jasně, sóla budou mít i další členové kapely a nebude jich málo. Pro Stravinského Ebony Concerto bude kapela rozšířena o brněnské hráče na harfu, kytaru, lesní roh, sólový klarinet, který bude hrát Lukáš Daňhel, a celou skladbu bude dirigovat Pavel Šnajdr.

Při nastudování Jonesova a Hermanova repertoáru se budete držet co nejvěrněji dobové předlohy, nebo dojde na úpravy aranžmá, modernější sound?

Aranžovat Jonesovu muziku by bylo dost ošidné. Přece jenom je to dost specifický rukopis, který by novou aranží ztratil právě tu svoji specifičnost. Podobně, jako je to u muziky Gila Evanse. Takže hrajeme původní aranžmá.

V případě Thada Jonese a Woodyho Hermana půjde o „koncert jen pro ten jeden večer“, nebo se podaří uspořádat i reprízy?

Reprízy momentálně v plánu nejsou a myslím, že spíš ani nebudou. Je tedy třeba se na koncert dostavit (smích).

Zůstanou některé skladby v aktivním repertoáru CO pro další „netematické“ koncerty?

Vyloučit se to nedá, nicméně to není moc pravděpodobné.

Máš tribute koncerty dlouhodobě rozplánované? Čí tvorbu bys chtěl oslavit příště?

Podrobně koncerty neplánuji, ale mám v hlavě víc jmen pro příští roky. Jedním z velkých adeptů na ten nadcházející je velká bigbandová legenda.

Jejíž jméno koukám neprozradíš, tak můžeme hádat, konec konců, nápověda jsou ty kulatiny. Co dalšího v nejbližší době chystáš? Ať už s big bandem, nebo v menších sestavách?

V současné době je to hlavně příprava druhého alba s Alf Carlsson/Jiří Kotača Quartet, které by mělo vyjít v první polovině příštího roku. A pracuju taky na nové autorské muzice pro Cotatcha Orchestra. Zejména na podzim nás s kvartetem čekají koncerty v několika evropských zemích a pár dalších s big bandem nebo Šnydr & Friends.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.