Když Afrika měla svoji zlatou éru. Sedmé nebe s Petrem Dorůžkou

26. leden 2024

Hudební žánry moderní éry, jako blues, jazz, reggae, gospel či latinskoamerické rytmy sice vznikly na americkém kontinentě, ale jejich kořeny vedou do Afriky. Známe ale hudbu, jaké se v afrických zemích hrála v posledním půlstoletí? „Při mapování její historie zjistíme, že i africká hudba měla svoji zlatou éru,“ říká Petr Dorůžka ve svém posledním lednovém Sedmém nebi.

K nejsilnějším panafrickým žánrům patřil afrobeat, což není nějaké vágní označení pro moderní africkou hudbu, ale přesně vymezený styl, u jehož zrodu stál bubeník Tony Allen a saxofonista Fela Kuti, oba z Nigérie. Jejich hudba spojovala před 50 lety africké kořeny s americkým jazzem a funkem. Některé z nahrávek dokonce produkoval britský bubeník Ginger Baker, známý například ze skupiny The Cream. I když slavnější Kuti stál na podiu v čele kapely, byl to bubeník Tony Allen, který měl v jeho skupině úlohu hudebního vedoucího. Afrobeat je dodnes inspirací pro řadu evropských i amerických skupin.

Jižní Afrika je dodnes v oblasti hudebního průmyslu nejrozvinutější zemí kontinentu, všechny globální styly včetně jazzu, gospelu i reggae zde získaly zajímavé lokální varianty.

Spustit audio