Kenny Garrett se vypravil za hudbou předků

2. září 2021

Cesta k albu Sounds From The Ancestors započala u odkazu Johna Coltranea, Milese Davise, Arethy Franklin či Jamese Browna. Posléze ovšem zavedla saxofonistu zpátky časem přes Karibik do Afriky - a končí v současnosti.

Když Kenny Garrett přemýšlel o natočení nového alba, rozhodl se začít u svých nejstarších hudebních vzpomínek: „Původně jsem si zadal koncepci vyjít ze soundu, který si pamatuji z doby dětství a dospívání. Ze zvuku, kterým pozvedávali našeho ducha umělci jako John Coltrane a jeho deska A Love Supreme, Aretha Franklin a její Amazing Grace, Marvin Gaye s albem What’s Going On. A samozřejmě také z duchovní hudby, kterou jsem slýchal v kostele.“

Pátrání po kořenech vlastního hudebního cítění ho ovšem brzy zavedlo mnohem hlouběji. „Když jsem o tom všem začal přemýšlet, zjistil jsem, že všechna tato hudba vychází z odkazu našich předků,“ pokračuje saxofonista ve vysvětlování, jak se dostal až k západoafrickým rytmům a sborovým zpěvům národa Jorubů. A proč se stal jednou z osobností, které je album věnováno, nedávno zesnulý nigerijský afrobeatový bubeník Tony Allen. Nebo proč si vybral jako jednoho z hostů Dreisera Durruthyho, který vedle zpěvu hraje v úvodní skladbě It’s Time To Come Home na západoafrický buben batá.

Garrett ovšem neměl v úmyslu dobrat se dřevního „afrického“ či afrokubánského alba, zůstal věrný sofistikované formě soudobého kreativního jazzu. Jen s hlubším pochopením rozpracoval to, co inspirovalo další jazzové velikány a jeho kapelníky Arta Blakeyho (mimochodem, právě jemu patří další z dedikací), Chucho Valdése a samozřejmě Milese Davise.

Přes Milese Davise, se kterým měl tu čest hrávat v závěrečné fázi kariéry, zase Garrett vystopoval inspirační zdroje fusion k Jimimu Hendrixovi a funkovým velikánům Jamesi Brownovi či Sly Stoneovi. A aby byly zdroje úplné, složil poklonu i svému domovskému kosmopolitnímu městu Detroit, kde se potkávají muzikanti z Kuby a celého Karibiku, západní Afriky nebo třeba Francie.

Životní zkušenosti v kostce

Co skladba, to příběh. Zmíněná úvodní melodie It’s Time To Come Home svojí hybnou rytmickou strukturou odkazuje k dávnému hudebnímu i duchovnímu propojení Afriky a Kuby a zároveň tu saxofonista zúročil zkušenost ze spolupráce s Chucho Valdésem.

Kompozice „Hargrove“ už jménem prozrazuje, kdo se stal inspirací. Připomeňme, že Kenny Garrett se potkával s Royem Hargrovem například v Coreově Freedom Bandu či v kapele Roye Haynese. Do dedikace předčasně zesnulému trumpetistovi zakódoval Garrett zároveň energii původního bebopu, hypnotičnost Johna Coltranea i cestu k R&B a hip-hopu. Přesně v duchu koncepce a ideálů muzikantské komunity M-Base.

Kenny Garrett

When The Days Were Different je pro změnu odlehčený, jásavý „popík“ s typickými melodickými frázemi Garrettovy altky. Není divu, když si vyslechneme představu, se kterou saxofonista skladbu psal: „Chtěl jsem se vrátit ke šťastným chvílím v kostele, k setkáním s rodinou a přáteli při hostinách, popíjení a pohodovém trávení společného času.“

První část Soldiers Of The Fields / Soldats des Champs, skladby s nervním „pochodovým“ virblem v základech, zase tvůrce označil za „poctu legiím muzikantů, kteří udrželi jazz naživu“. Zatímco tu druhou věnoval haitským bojovníkům za nezávislost v dobách haitské revoluce proti francouzským kolonizátorům.

A co důležitá titulní kompozice Sounds From The Ancestors, začínající jako melancholická klavírní balada (mimochodem, zde si piano natočil Garrett osobně), ze které se vyklube roztančená polyrytmická záležitost, nesená zvukem perkusí? „Pojednává o tom, že si pamatujeme duchovní stránku zvuku našich předků – zvuk jejich bohoslužeb, modliteb, které recitovali, písní, které si zpívali na poli, zvuk afrických bubnů a jorubských sborů,“ vysvětluje Garrett. Náladu kompozice umocňují Pedrito Martinez a Dwight Trible zpěvem a textem v jorubštině, oslavujícím západoafrického, v latinskoamerické santeríi zdomácnělého boha moudrosti Orunmilu.

Navzdory mnohotvárnosti témat a soundu, žánrové pestrosti a různosti inspiračních zdrojů, zdůrazněné hostujícími zpěváky a muzikanty, působí deska Sounds From The Ancestors překvapivě kompaktně. A proč vlastně ne. Vždyť vše, co na ni Garrett shrnul a ošetřil současným muzikantským pojetím, je vlastně „hudba předků“ celé afroamerické kultury.

Kenny Garrett – Sounds From The Ancestors

Kenny Garrett – altový saxofon, zpěv, piano

Vernell Brown, Jr. – piano

Corcoran Holt – kontrabas

Ronald Bruner – bicí nástroje

Rudy Bird – perkuse

A hosté:

Jean Baylor – zpěv

Dreiser Durruthy – batá, zpěv

Maurice Brown -trubka

Linny Smith – zpěv

Chris Ashley Anthony – zpěv

Sheherezade Holman – zpěv

Johnny Marcier – piano, varhany, elektrické piano

Lenny White – virbl

Pedrito Martinez – zpěv a konga

Dwight Trible – zpěv

 Label: Mack Avenue, 2021

www.kennygarrett.com

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Historická detektivka z doby, kdy byl hrad Zlenice novostavbou. Radovan Šimáček jako průkopník žánru časově předběhl i Agathu Christie!

Vladimír Kroc, moderátor

Zločin na Zlenicích hradě

Zločin na Zlenicích hradě

Koupit

Šlechtici, kteří se sešli na Zlenicích, aby urovnali spory vzniklé za vlády Jana Lucemburského, se nepohodnou. Poté, co je jejich hostitel, pan Oldřich ze Zlenic, rafinovaně zavražděn, tudíž padá podezření na každého z nich. Neunikne mu ani syn zlenického pána Jan, jemuž nezbývá než doufat, že jeho přítel Petr Ptáček celou záhadu rozluští...