Kniha připomíná 70 let výroby vinylů v Loděnicích

3. srpen 2021

Na knižním trhu se objevil svazek zajímavý pro vinylové fanoušky. Nejen, že mapuje dějiny Gramofonových závodů Loděnice, dnes GZ Media, od momentu, kdy se zde v roce 1951 vyrobila první deska. Seznámí zájemce také s výrobními postupy při lisování gramofonových desek a tisku jejich obalů.

Kniha nese název Gramofonka – Z Loděnice do velkého světa. Má, jak jinak, formát „elpíčka“ a velkorysý rozsah přes 330 stránek – ať už jde o symbol nejběžnější rychlosti otáčení LP 33 a 1/3 otáček za minutu, nebo jen o náhodu. Jejím autorem je Miroslav Čepický a reálie loděnické firmy, která dnes vyrábí nejvíce vinylů na světě a vlastní filiálky v Kanadě, USA či Francii, probral důkladně.

Se zpracováním „dějepisné“ části knihy vypomohla autorovi historička Dana Hradilová. Kořeny loděnické továrny nachází vlastně už v době mnohem starší než té vymezené rokem 1951. Krátce probírá dějiny průmyslu a továrního areálu v obci u Berouna třeba už ve 2. polovině 19. století, kdy zde fungovala mechanická tkalcovna.

K historizující části knihy se navíc podařilo dohledat řadu dobových fotografií. Často díky pomoci pamětníků, kteří zareagovali na výzvu autorů „hledá se stará Gramofonka“.

Nadšence pro černé (i jinak barevné) kotouče ovšem autoři nenapínají dlouho a rychle přejdou k meritu vinylové věci:

„Věděl jsem, že historie GZ je zajímavá, ale na začátku jsem netušil, jak moc. Průběžně na mě vyskakovaly nové a nové příběhy... Nebylo snadné vybrat, co už do knihy nedáme, protože se to nevejde. V knížce jsou zaznamenané jak neuvěřitelné úspěchy, tak velmi dramatická období včetně toho, kdy hrozilo, že továrnu vytuneluje skupina lumpů,“ vypráví o knížce Miroslav Čepický v rozhovoru pro server Proti šedi.

Poučné čtení slibuje ovšem také pohled na ekonomicky i lidsky pokřivené doby „socialistického hospodářství“ a to, jak si Gramofonové závody v neslavné totalitní epoše poradily.

Nejen přehled úspěchů

Oslavná „narozeninová“ publikace pochopitelně vypichuje také úspěšnou současnost a cituje lichotivé statistiky. Včetně důrazu na loňský nečekaně žírný rok, nejúspěšnější od doby založení GZ Media, kdy firma vyrobila přes 40 milionů vinylů a dosáhla rekordních tržeb.

„Rok 2020 byl jako na horské dráze, v první vlně pandemie jsme přišli o zakázky, pak jsme jich ale získali tolik jako nikdy předtím. Se zrušením koncertů umělci z celého světa pro své fanoušky ve velkém připravovali nové desky,“ vysvětlil nečekaný jev ředitel GZ Media Michal Štěrba.

Po pravdě, výčet úspěchů a statistika zajímá asi spíše ekonomy než hudební fandy. Záběr knihy je ovšem široký a uspokojí i zájemce o technickou stránku výroby vinylů. Zvláštní sekci věnoval autor i polygrafii.

Netřeba asi dodávat, že veškeré texty jsou doprovázeny důkladnou obrazovou dokumentací, na které pracovali fotografové Petr Váňa, Jaroslav Gvozdek, Ondřej Výška či Martin Zajíček. Celému týmu trvala příprava knihy téměř rok. Zjevně jde o mnohem víc než o „firemní vizitku“.

Spustit audio