Label Jazz In Britain: Za skrytými poklady ostrovního jazzu

1. květen 2021

Boom ostrovního jazzu vynesl do centra vydavatelské pozornosti nejenom novou generaci umělců a jejich aktuální díla. Agilní značka Jazz In Britain se specializuje na sondy do historie synkopického Albionu.

Malé vydavatelství Jazz In Britain se ohlásilo založením facebookového profilu na sklonku roku 2019 a krátce poté publikovalo podcast „Jazz In Britain POD-CA-ST-1“, kterým naznačilo svoje směřování. Obsahuje dříve nikdy nevydané snímky kvarteta Holdsworth/Warleigh/Mathewson/Spring, The Alan Cohen Big Bandu či Ray Russell Quartet, opatřené patřičným komentářem Matta Parkera.

Právě MattParker je zásadní editorskou a producentskou osobností labelu. Od sedmnácti se živil jako hudebník, paralelně studoval hru na bicí nástroje na Birmingham Conservatoire. Poté na University Of Birmingham ohájil doktorát z muzikologie. Zároveň je vášnivým sběratelem jazzových nahrávek se zvláštním zájmem o britský progresivní jazz60. a 70. let.

Paralelně s podcastem se na jaře 2020 objevil i první fyzicky i digitálně publikovaný titul pod hlavičkou Jazz In Britain, který potěšil příznivce kytaristy Allana Holdswortha. Konkrétně raritní nahrávka Warleigh Manor, na které kytarista hraje v kvartetu se saxofonistou a flétnistou Rayem Warleighem, kontrabasistou Ronem Mathewsonem a bubeníkem Bryanem Springem. Snímek vznikl v domácím studiu pravděpodobně v roce 1979. A přestože kvarteto na přelomu sedmé a osmé dekády intenzivně koncertovalo, je tato free jazzová suita prvním publikovaným důkazem o tehdejší zdařilé spolupráci čtyř velkých osobností britského jazzu. Určitě se ji vyplatilo vytáhnout ze soukromého archivu na světlo.

Archivy basisty Rona Mathewsona, bohužel předčasně zesnulého 3. prosince 2020 na následky covidu, patří k jednomu z hlavních zdrojů dosavadního katalogu Jazz In Britain. Podařilo se z nich ještě s basistovou pomocí vytvořit celou řadu The Ron Mathewson Tapes, v rámci které došlo na snímky projektu PAZ (Live In London ’81), Tubby Hayes Quartet (Free Flight, nahráno 1972) nebo The Alan Cohen Big Band (The Oracle, nahr. 1968).

Za pouhý rok existence label publikoval dvě desítky archivních, dosud veřejnosti utajených titulů. Figuruje mezi nimi například kolekce koncertních nahrávek původem jamajského saxofonisty Joe Harriotta z let 1968 a 1969. Rané kapelnické snímky skladatele, aranžéra, trombonisty a bandleadera Mikea Gibbse na desce Revisiting Tanglewood 63. Nebo pozoruhodná živá deska Mandala v podání Mike Taylor Quartetu, z doby, kdy seděl za bicími Jon Hiseman (slavný např. díky členství ve fusion kapele Colosseum):

Jako poctu Mathewsonovi samotnému vydal label kompilační digitální album Memorial a také desku Blow jeho dua se starším bratrem, pianistou Matem Mathewsonem (nahráno v roce 1976). Dalšími osobnostmi, kterým se vydavatelství zatím věnovalo, jsou například skladatel a kapelník Neil Ardley, trumpetista Henry Lowther (můžeme ho slyšet v kapele Group Sounds Four&Five na desce Black &WhiteRaga, na které se podílel i legendární basista Jack Bruce) nebo kytarista Ray Russell.

Ray Russell patří k mimořádně invenčním hráčům, spolu s dalšími britskými fusion kytaristy jako John McLaughlin, Chris Spedding (např. v kapele Nucleus) nebo třeba zmíněný Allan Holsdworth pomohl změnit pohled na roli i sound jazzové kytary, která vstřebala řadu rockových postupů. Ostatně Russell se prosadil jak v jazzových, tak v rockových kruzích, když koncem 60. let spolupracoval třeba na raných nahrávkách Davida Bowieho. Právě živý snímek Ray Russell Sextet, pořízený v roce 1970 v sestavě s trumpetistou Harrym Beckettem, patří k dalším perličkám z nabídky značky Jazz In Britain:

Neziskovka, žádný byznys

Důležité pro zvolenou „archeologickou“ a osvětovou činnost je fakt, že si label Jazz In Britain zvolil principy práce a oficiální status neziskové organizace. Sám sebe definoval takto:

„Jsme neziskovka, jejímž cílem je sbírat, spravovat, chránit, oslavovat a propagovat dědictví britských jazzových muzikantů. Náš archiv shrnuje a pomáhá uchovat dosud neznámé výkony britského jazzu. Vydáváme knihy, vinylové desky, CD a downloady, a to vždy ve spolupráci se samotnými hudebníky nebo jejich rodinami. Naším zdrojem jsou buď archivy muzikantů nebo sbírky fanoušků, kteří prozíravě pořídili nahrávky jinak nedostupné hudby. Nahrávky jsou však vždy publikovány v souhlasu se zásadami autorského práva a se souhlasem interpretů či jejich rodin.“

V době psaní tohoto profilu bylo zatím posledním ohlášeným počinem labelu album Solar Sessions projektu Ian Carr Double Quintet. Jde o ve své době neprávem opomenutý studiový snímek z roku 1970, na kterém se podílel i kytarista Chris Spedding či opět basista Ron Mathewson. Vyjít by měl koncem června, už první publikovaná ukázka ovšem budí patřičnou zvědavost:

Nezbývá než popřát, ať se nadšencům z vydavatelství Jazz In Britain jejich labour of love daří a katalog publikovaných nahrávek se utěšeně rozrůstá.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.