Medeski, Mehldau, Shorter… poklady z devadesátek poprvé na vinylu

3. červenec 2023

V dobách, kdy byly vinylové desky vymírajícím druhem, vydávala se nová alba primárně na CD. Nyní jsou „na vymření“ naopak CD a „vinylová elpíčka“ slaví renesanci u sběratelů. Na vinyl se tak dostávají i nahrávky původně na černých deskách nepublikované: aktuálně třeba Hancock, Shorter, MMW nebo Mehldau.

To jsou ty paradoxy, řekla by známá divadelní postava. V 90. letech minulého století se s vydáváním nahrávek na neprakticky velikých, šumících a praskajících vinylových deskách až na výjimky přestalo počítat. V současnosti se vinylový dinosaurus do jisté míry otřepal (byť prodejům dominuje digitální podoba) a dochází k analogové revizi kompaktních disků. K jakési „re-vinylizaci“.

Při vydávání nových titulů, tedy pokud se interpretovi vyplatí vyrábět fyzický nosič, se už dnes často sází spíše na LP a přestává se počítat s CD. Pochopitelně se už dávno objevují reedice slavných vinylů minulosti. Nově se ovšem remasteringu pro vinyl dočkala i řada titulů, publikovaných původně jenom na CD.

Praxi „přeformátovat“ původní CD nově na LP (respektive kvůli kapacitě na 2LP) zahájili vydavatelé spíše s lukrativními rockovými a popovými tituly. Ovšem jazzový svět je pro tuto estetiku také jako stvořený a na sběratele bohatý. Sběratelům nevadí nepraktický formát LP, ba naopak. Chtějí artefakt a nostalgii. A naštěstí pro vinyly, sběratelů je dostatek.

Vinylový Jurský park

Výborným příkladem z posledních dní je například vinylová reedice kompaktního disku Largo Brada Mehldaua. Album Largo vyšlo původně v roce 2002 jen na CD u major labelu Warner Bros. Když Mehldau podepsal novou smlouvu s labelem Nonesuch, objevila se první reedice v roce 2011. Ovšem opět jen na CD a jen pro evropský trh.

Vydání na vinylu se titul Largo dočkal až 16. června 2023, kdy zvukově vymazlený, dynamický remaster nechala vyrobit opět firma Nonesuch. Původně 64-minutový záznam z kompaktního disku je tu rozhozen a rozvolněn do čtyř stran 2LP, což zajišťuje kvalitní vylisování.

Také Medeski, Martin & Wood prožili podstatnou část kariéry v „kompaktní éře“. A letos se vyplatilo jejich tituly vinylově ošetřit. Konkrétně album Friday Afternoon In The Universe vyšlo v roce 1995 jen na CD u labelu Gamavision, výročně reedováno opět jen na CD u stejné firmy po dvou dekádách, tedy v roce 2015. Nyní ho k vinylovému publikování připravil symbolicky pojmenovaný label Real Gone Music. Obsah se vešel na jedno LP. Což platí i pro další titul Shack-Man (CD Gramavision 1996, LP Real Gone Music 2023).

Tak velká hvězda „kompaktně-digitální“ éry jako Jamie Cullum si znovuvydání svého druhého alba Pointless Nostalgic (CD původně 2002) na vinylu vysloužila už dříve. K první sběratelské edici na dvou LP ze 180 gramového vinylu se odhodlala firma Candid v roce 2011, kdy nová móda černých kotoučů započala nabírat na síle. Náklad se vyprodal, majiteli vydavatelských práv Candid tudíž nic nebrání ve druhé, letošní emisi 2LP. Tentokrát s nově remasterovaným zvukem.

„Vinylový výpadek“ se dotkl i legend. Také Herbie Hancock vydal titul The New Standard (1996) u Verve Records původně ve formátech CD a MC (magnetofonová kazeta, však si to pamatujete). Kuriózní je, že absenci černé desky prvně vycítili v Jižní Koreji, kde společnost Universal Music Korea publikovala obsah alba na 2LP opakovaně v limitovaných edicích v letech 2012 a 2019. Teprve nyní se ale chystá americké vydání v rámci řady Verve By Request (jak název napovídá, jde o ediční sérii vyprovokovanou žádostmi fanoušků).

Stejný label chystá i „vinylizaci“ Footprints Live! (původní CD 2002, japonské remasterované CD 2013 a 2016, 2LP 2023) jako poctu nedávno zesnulého génia Waynea Shortera. Atd.

 

Chcete to? Hledejte a spěchejte

Netřeba dodávat, že přepracovat obal CD do velikosti vinylové desky je výzvou pro výtvarníky, neb ne vše je při přenesení z malého formátu na velký nosné. A že výsledek bývá hezký nejen pro ucho, ale i pro oko a hmat.

Součástí filosofie „výjimečného artefaktu“ a zároveň i výsledkem pudu sebezáchovy vydavatelů je výroba limitovaných (a tím pádem i dosti drahých) edic těchto vinylů. Typicky pár set kousků LP, což obvykle stačí zájemce na celém světě nasytit. Sběratel je tak váben i faktem, že bude vlastnit exkluzivní předmět. A zároveň „poháněn ke koupi“ často rychlým vyprodáním reedice.

I některé desky, o kterých se tu píše, už jsou vyprodány u zdroje a je třeba se podívat po sekundárních internetových distributorech či kamenných prodejnách. „Hodit na trh“ v blízké době další reedici téhož titulu se ovšem gramofirmě (či umělci – sebevydavateli) většinou už nevyplatí, „ulovený“ kousek tudíž ještě získává na exkluzivitě.

Koho baví pátrat po podobných záležitostech, má zase jednou hezkou příležitost udělat si v životě radost.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.