Mezi jazzem a reggae: Zara McFarlane a její novinka Arise

16. říjen 2017

Na netrpělivě očekávaném třetím albu se britská zpěvačka Zara McFarlane vydala ještě hlouběji za svým afrokaribským dědictvím. A zároveň ještě pečlivěji pracuje s hlasovým darem. Vytříbenou nahrávku Arise volíme Albem týdne.

Koncepci desky Arise vysvětlila Zara McFarlane jasně: „Povstala z úvah o černošské historii. Z hledání sebe sama, nalézání hrdosti na vlastní kořeny. A nezapomínání na věci, které nás dovedly tam, kde dnes jsme.“

Ačkoliv se Zara narodila v Londýně, nikdy neztratila povědomí o původu vlastních rodičů: „Kdykoliv přistanu na Jamajce, vystoupím z letadla a udeří mě ten žár a vůně, cítím se, jako bych našla další domov daleko od domova. Stejné pocity mám, když slyším jamajskou muziku.“

Právě tento vnitřní pocit a dar zpěvačky vysvětluje autenticitu, s jakou Zara například post bopově uchopila píseň Peace Begins Within z repertoáru loni zesnulé jamajské ikony Nory Deanové. Obě hudební tradice se tu přirozeně prolínají a doplňují.

Ovšem i autorské skladby znějí naprosto důvěryhodně. Reggae Fussin’ And Fightin’ a Freedom Cahin působí jako písně napsané některým z jamajských klasiků, jako kdyby je Zara jen lehce upravila, odlehčila a nadýchala. Nejde přitom jenom o rytmus a melodické pojetí, ale také o textový ponor do typických motivů reggae. Přitom to jsou kompozice zcela původní.

Jistě, že zpěvačka musela mít hodně „naposloucháno“. „Poslouchala jsem spoustu reggae, lidi jako The Abyssinians nebo The Congos. Tedy tu oblast reggae, která je velmi harmonicky bohatá,“ potvrdila Zara McFarlane v rozhovoru pro London Jazz News.

Pěvecky Zara uchvacuje nejen procítěností, pružností a sytostí sólových partů. Tentokrát si mimořádně pečlivě vyhrála i s doprovodnými vokály, které si většinou natočila sama pomocí studiového playbacku.

Tu navrstvila uchvacující chorální pasáže, jinde jemná, křehká a podmanivá hlasová přediva. Pokud v tom budeme hledat právě inspiraci ve zmíněných jamajských vokálních kapelách, asi se moc nespleteme: Vždyť právě The Congos byli v dobách největší slávy vokálním triem.

Přestože album propojuje karibské rytmy, nejen reggae, ale také kalypso nebo cumina, jde pořád o jazzové uchopení hudby. Nejen v nápadných momentech, jako když se Binker Golding odváže ve skladbě Pride k v podstatě bopovému sólu. Ale prostě napříč albem, už díky feelingu všech zúčastněných.

„Jestli bylo těžké album natočit? No to si pište,“ směje se Zara McFarlan v rozhovoru pro London Jazz News. „Zabralo mi to tentokrát trochu víc času. Měli jsme po úspěchu předchozí desky hodně koncertování, ale hlavně jsem chtěla promyslet nějaké změny v sestavě a hlavně v zaměření muziky.“

Ta práce se rozhodně vyplatila. Stejně jako proniknutí hlouběji do (zvuko)malebného území mezi jazzem a reggae.

Zara McFarlane – Arise 

Zara McFarlane – zpěv

Moses Boyd – produkce, bicí nástroje

Peter Edwards – piano

Shirley Tetteh - kytara

Binker Golding – saxofon

Nathaniel Cross - trombon

Shabaka Hutchings – klarinet, basklarinet

Max Luthert - kontrabas

a další

Label: Brownswood Recordings, 2017

www.zaramcfarlane.com

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.