Michal Rataj a Oskar Török hledají nový zvuk pod klenbou chrámu

24. červen 2025

Na albu Songs Of Pipes nachází duo Rataj a Török další zvukový rozměr. Inspirativní setkání trubky a interaktivní elektroniky s píšťalovými varhanami.

Jsou-li muzikanti na jedné vlně, přichází něco jako telepatie. Komunikaci může ještě prohloubit spolupráce dlouholetá. A Michal Rataj s Oskararem Törökem se muzikantsky potkali už mnohem dříve, než vznikla ceněná nahrávka Letters From Sounds (2022), zúročená spoluprací se SOČRem o dva roky později.

Už před deseti lety si doslova padli do noty při přípravě projektu Points-Rataj Quintet. V roce 2020 pak začali směřovat k současnému soundu bez živé rytmiky na výtečném albu Hornscape v triu s Lubošem Soukupem.

Pak je ale ještě třeba posouvat se dál, třeba novými podněty. I to se Ratajovi a Törökovi znovu podařilo. Inspirací se tentokrát stala i možnost natočit album během dvou dní (4. a 5. října 2024) ve tradicionalistickém kostele Mistra Jana Husa v České Lípě, v rámci příprav na koncert objednaný festivalem Lípa Musica. S využitím tamního varhanního stroje (z dodnes fungující dílny Jehmlich Orgelbau v Drážďanech, pokud to někoho zajímá).

Díky využité příležitosti a samozřejmě invenci hudebníků vznikl výjimečný sound. Jistě k němu lze najít paralely. Třeba album Desert Lighthouse (2021), které natočili tubista a hráč na basovou trubku Daniel Herskedal a varhaník Magnus Moksnes Myrhe, které je blízké nejen obsazením, ale i oscilací mezi volnou improvizací, soudobou hudbou, ambientem a evropským jazzem v nejširším smyslu slova. Ale to nemění nic na originalitě osobností tvůrců a neobvyklosti zvuku.

Michal Rataj

„Fujarový“ úvod první skladby Song Of Pipes, tóny od jemně flétnových po robustní, toť prostě jedinečný Oskar. Hraje snad stále citlivěji a vnímavěji k (tušené) náladě místa, chvíle a spoluhráčů.

Už díky Vertigu víme, že je Oskar svébytný zpěvák. Na jeho bezeslovném vokálu, harmonicky znásobeném efektem typu tich-schifter, je vystavěna hned druhá kompozice alba Behind The Voice Mirror. Spolu s „přefukováním“ a netradičními styly hry na trubku, přimíchanými útržky „hovorů a rozhovorů“, elektronickými zvuky a něčím, co zní jako zkreslená mbira (ale na tom vlastně nezáleží, ctěme akusmatický přístup k hudbě – viz dále) tu vzniklo působivé, mnohočetné zvukové zrcadlení.

Zahloubaná skladba Airscapes je pro změnu oslavou kouzel vzduchu, proudícího nátrubkem, korpusem trubky i píšťalami varhan. V následující Voices With Rings tvoří základ opět improvizace pěvecká. Ale vlastně není třeba zkoumat jednotlivé kompozice, je lepší nechat na sebe působit provázaný celek.

Hudba spektrální i post-akusmatická

Tisková zpráva uvádí, že Michal Rataj na albu pracuje například s principy spektrální hudby (zjednodušeně – komponování neomezené tradiční notací a kombinováním pouhých dvanácti tónů temperovaných stupnic, ale vycházející ze samotných fyzikálních vlastností zvuku jako interference různých frekvencí, oscilace, vznik alikvotních tónů etc.) a post-akusmatické hudby.

Pokud se nevyžíváte ve škatulkách, ani s tím „post“ si nelámejte hlavu. Znamená prostě přenesení principů akusmatické hudby (vnímání zvuku izolovaně od ostatních smyslových podnětů, prvotně vizuálních) v pracích avantgardistů minulého století do současného hudebního kontextu.

Co je ale důležitější (hlavně z hlediska posluchače) než definované přístupy k tvorbě? Intuice. Nahrávka má úžasnou atmosféru někde mezi volností a uklidňujícím řádem ve druhém plánu, což není protimluv. Se zavřenýma očima můžete vnímat nad hlavou například klenbu chrámu, i když třeba ležíte na spacím patře a strop máte na dosah ruky. Nebo jen čirý zvukový prostor, bez omezení představami a (auto)sugescemi.

A ne, neusnete. Na to je hudba příliš zajímavá a měnlivá. Nebo možná vám coby ambientní podkres k usnutí či relaxaci pomůže, ale to pouze v případě, že chcete a záměrně potlačíte soustředění. Protože i konejšivost a snivost je zdařilému albu Songs Of Pipes vlastní.

Nahrávání si nejlépe zhodnotili hudebníci sami, spontánně pronesenou větou „to bylo skvělý“ v samém závěru alba. Ona věta se stala i titulem bonusové skladby. Ano, bylo, prožitek muzikantů lze sdílet. Zvláště když je kořeněný i trochou humorné nadsázky.

Michal Rataj, Oskar Török – Songs Of Pipes

 

Michal Rataj – interaktivní elektronika, chrámové varhany, perkuse

Oskar Török – trubka, zpěv

 

Label: Blue Lizard, 2025

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.