Miles Davis / Robert Glasper – Everything’s Beautiful

03652879.jpeg

Odvaha se cení. Vydavatel objednal k nedožitým 90. narozeninám Milese Davise remixové album, ovšem vynalézavý nadžánrový pianista Robert Glasper nabídl mnohem víc. Metodou zvukové koláže z klasických nahrávek, ke kterým dokomponoval a přidal řadu dalších zvukových stop, vytvořil skutečně novou hudbu.

Robert Glasper se v poslední době potkával s hudbou Milese Davise docela často, dostal totiž možnost podílet se na scénické hudbě k životopisnému filmu Miles Ahead. Pro soundtrack dodal čtyři vlastní kompozice včetně finálního jazzově hip hopového kusu Gone 2015 a do nálady snímku se dobře trefil. Zadání remixového alba tudíž působilo logicky, zvláště vzhledem ke Glasperovým zkušenostem nejen jazzového muzikanta, ale také díky jeho experimentům s elektronikou a žánrovým přesahům do hip hopu, neo soulu a R&B.

„Nechtěl jsem udělat jenom remixovou desku,“ vysvětluje Glasper v tiskové zprávě. „Mým záměrem bylo ukázat, jak Miles inspiroval lidi, aby vytvářeli nové umění. Miles neměl jenom jedno publikum… Když dělám, co teď dělám, žiji ovlivněn duchem Milese, ale zároveň dokumentuji svoji vlastní dobu. Vše, co mě obklopuje, kým jsem já a kam se muzika pohnula. O tom je celý tenhle projekt.“

 
 

Jak tedy Glasper při vytváření alba postupoval? Opravdu se nespokojil s „remixovou reinterpretací“ klasických nahrávek, jako svého času Bill Laswell na výborném albu Panthalassa (1998). Vytáhl z původních studiových pásů stopy, které se mu hodily, a k nim dotvořil úplně nové linky. Nejvíce překvapí, že se soustředil především na písňovou formu. Jeden příklad za všechny. Z jamu The Ghetto Walk, zaznamenaném v průběhu nahrávání In A Silent Way (1969), vyextrahoval pár mustrů, připojil rytmickou smyčku a další nástroje a samply. Zpěvák Bilal dopsal text a pod mírně pozměněným názvem se na světě objevila R&B píseň Ghetto Walking.

Tu doplnil o kytarovou stopu někdejší Milesův spoluhráč John Scofield (I’m Leaving You), onde si zazpívala soulová a hiphopová diva Erykah Badu (Mayisha – So Long). Typické sólo na harmoniku dokonce zahrál legendární Stevie Wonder (Right On Brotha). Mnohdy zcela nová muzika převažuje, jako když Glasper přizval australské jazz/funk/neo soulové kvarteto Hiatus Kaiyote (Little Church). Desku doplnily i samply Milesova hlasu – citace promluvy po zkaženém začátku nahrávky (Talking Shit).

Samotný Glasper, přítomný hlavně v roli koordinátora a koproducenta, samozřejmě přidal i vlastní vklad k instrumentaci. Ale nepřehnal to, hraje v pěti skladbách. V Milestones si dopřál sólo, kterým proložil procítěný projev R&B zpěvačky Georgie Anne Muldrow.

Album určitě nenadchne všechny příznivce ikonického trumpetisty a více tradicionalisticky zaměřené jazzové fanoušky. Lze ovšem oprávněně předpokládat, že samotný Miles Davis by se na Roberta Glaspera nezlobil. Zvláště vezmeme-li v úvahu Milesovo hip hopem ovlivněné poslední, posmrtně vydané album Doo-Bop (1992). A milovníci novátorských postupů nastraží uši. Věříme, že zvolení Everything’s Beautiful Albem týdne zaujme i posluchače stanice ČRo Jazz, minimálně jako ukázka odvážné tvůrčí práce. Pořád tu přece jde o hledání nových cest a ohromné zvukové dobrodružství. Tedy o věci Davisovi i Glasperovi bytostně vlastní.

03431387.jpeg

Miles Davis / Robert Glasper – Everything’s Beautiful

Robert Glasper – piano, klávesové nástroje, perkuse, remixErykah Badu – zpěv, perkuseBilal – zpěvKyle Bolden – kytaraPhonte Coleman – zpěvDJ Spinna – programování bicích nástrojů a elektronické rytmické smyčky, perkuseHiatus Kaiyote (kapela) – kytara, baskytara, klávesové nástroje, bicí nástroje, programováníKING (R&B trio) - zpěvDerrick Hodge – baskytaraBraylon Lacy – baskytaraLedisi – zpěvDaniel Leznoff – kytaraGeorgia Anne Muldrow - zpěvLaura Mvula – zpěvdeNai Palm – pěvChris Robinson – elektrické piano, klavír, syntezátoryJohn Scofield – kytaraBurnis Earl Travis II – baskytaraStevie Wonder – harmonika+ fragmenty nahrávek různých sestav Milese Davise

Label: Columbia/Legacy, 2016

www.robertglasper.com