Mulatu Astatke na novince oslavuje muzikantský instinkt

3. srpen 2020

Otec ethio-jazzu zůstává i ve svých sedmdesáti šesti letech aktuální. Na albu To Know Without Knowing se znovu spojil s australskou kapelou Black Jesus Experience a souzní i s hip hopem.

„Ta hudba povstala z míst někde za myšlením, a také vás tam může dovést,“ popisuje nestor moderní etiopské muziky Mulatu Astatke intuitivní inspiraci titulní skladby To Know Without Knowing (Vědět, aniž bychom věděli) a vlastně celého alba.

Přesné. Na desce totiž bez velkého přemýšlení, ale naprosto harmonicky splývají dávné lidové etiopské nápěvy a moderní kompozice, rapové deklamace s jazzovými improvizacemi, elektrické instrumenty s archaickým zvukem etiopského smyčcového nástroje masenqo (či v jiné transkripci masinko).

Mulatu Astatke a kapela Black Jesus Experience

Mulatu Astatke nepatří ke klasikům, kteří by se nechali zavřít do škatulky a jen si užívají slávu stylotvůrců. Baví ho pořád zkoušet něco nového. I když vlastně svým způsobem dělá totéž, co za mlada, když po studiích v USA spojil typické pentatonické stupnice amharské hudby s americkým jazzem a obohatil tak světový hudební slovník: Prostě stále fúzuje etiopský odkaz s aktuálním hudebním děním.

Se soudobou experimentující scénou se potkal díky spolupráci s The Heliocentrics, ve kterých tehdy hrál i mladý Shabaka Hutchings. Vydal s nimi podařené album Inspiration Information (2009). Hned poté se ale díky svému australskému turné sblížil s kapelou Black Jesus Experience, fungující pod mentorským vedením zkušeného pianisty Boba Sedergreeena (1943).

Vzájemně obohacující spolupráce etiopské legendy a nadnárodního spolku, vytvořeného v Melbourne z muzikantů maorského, marockého, etiopského, zimbabwského a samozřejmě australského původu, přerostla z jednorázové na trvalou. Povedla se jak první společná deska Cradle Of Humanity (2016), tak novinka To Know Without Knowing.

Prastaří duchové Etiopie i Austrálie

Přínos Black Jesus Experience je slyšitelně velký. Politické ostří textů se dostalo do muziky zásluhou jejich rappera Mr. Monka a také hostujícího, do Austrálie emigrovavšího Američana Marlona Portera, nosícího zábavné umělecké jméno Elf Tranzporter. Velkou invenci předvádí nejen křídlovkář a trumpetista Ian Dixon či k jazzrocku inklinující kytarista Zac Lister. Ale rozhodně nejde o případ, kdy by slavný pamětník pouze formálně zdobil sestavu, která odpracuje většinu dřiny. Mulatu Astatke se stále prezentuje jako výrazný sólista i autor.

Svědčí o tom třeba hned úvodní kus nazvaný prostě Mulatu. Dixonova sólová improvizace zní mistrovsky, rap dodává téma, groove má hypnotické kvality. Přesto je právě Astatkeův nezaměnitelný vibrafon pojítkem celé kompozice. „Však jsem skladbu Mulatu, jak naznačuje název, napsal prostě pro sebe,“ směje se Mulatu.

Čtěte také

Řada dalších kompozic vychází z lidových amharských tradic, které pochopitelně vnesl do muziky Astatke. Například skladby Ambassa Lemdi, kde mají důležitou roli právě jednostrunné „housle“ masenqo, a perkusemi zvláště pestře obarvená Kulun Mankwaleshi, vznikly úpravou dávných etiopských svatebních písní.

Nahrávka se ovšem nezaměřuje jen na kosmopolitní aktualizaci etiopského dědictví. Stěžejní místo na albu zaujímá i angažovaná desetiminutová pochmurná balada Living On Stolen Land. Zpěvačka Vida Sunshyne, v Austrálii známá především okruhu fanoušků reggae, tu „vzývá duchy ukradené země“, tematizuje vykořenění Austrálců a jejich vyhnání z původních teritorií evropskými přistěhovalci. V sugestivní rapové pasáži se bez servítků mluví o genocidě.

Mulatu Astatke

A propos, reggae. I to patří díky návratu rastafariánů z Jamajky do Afriky k etiopskému výrazovému slovníku. V písni Lijay, vystavěné na rytmu reggae, excelují v Etiopii narozená, v Austrálii žijící členka Black Jesus Experience, zpěvačka Enushu Taye, a rapper The Monk, narozený v Zimbabwe. Jak se dočteme v poznámkách k albu, v amharském textu jde o stylizovaný dialog matky a dítěte, v přeneseném smyslu o naději vkládané do budoucna.

Mulatu Astatke si bere výrazné slovo například v Blue Light, litanii za zesnulou přítelkyni kapely, „o cestě z tohoto života do příštího“. V živelné Mascam Setaba zase etiopský virtuóz zkoumá propojení tradic rodné země s latin jazzem. Navzdory řadě politických či smutných témat totiž deska nezní negativně ani vypjatě, ale spíše optimisticky.

Nechat se řídit instinktem a „nevědomky vědět“ se v tomto případě určitě vyplatilo.

Mulatu Astatke & Black Jesus Experience – To Know Without Knowing

Mulatu Astatke – vibrafon, elektrické piano, konga
Bob Sedergreen - piano
Enushu Taye - zpěv
Liam „Mr. Monk“ Monkhouse - rap
Elf Tranzporter - rap
Vida Sunshyne - zpěv
Peter Harper – tenorový saxofon
Ian Dixon – trubka, křídlovka
Dominique Chaseling - flétna
Zac Lister – kytara, sborový zpěv
Robbie Belchamber – kytara
Richard Rose - baskytara
James Davies - bicí nástroje
Haftu Reda: masinko (jednostrunné etiopské „housle“)
Olugbade Okunade – perkuse
Kahan Harper - perkuse
Mearge Abate, Addisalem Taye, Corry Harper – sborový zpěv

Label: Agogo Records, 2020

www.blackjesusexperience.com

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Sestru se mi nikdy nepodařilo dočíst. Citlivého člověka jsem poslechla až do konce.

Iva Jonášová, šéfredaktorka Radia Wave

citlivy_clovek.jpg

Citlivý člověk

Koupit

Nový román českého básníka, prozaika, překladatele a publicisty, ve kterém se prolínají groteskní a tragické prvky a který vypráví příběh ze žhavé současnosti. Jáchym Topol získal za tento titul Státní cenu za literaturu.