Multiinstrumentalista Jiří Slavík překvapil albem Mateřština
„Co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš. Akorát já byl tenkrát ještě děcko,“ píše v bookletu alba Mateřština český kontrabasista, potažmo multiinstrumentalista Jiří Slavík.
To, co „našel" už kolem třicítky, zpracovává na své nové desce. Protože je Slavík mimořádně respektovaný hlavně v jazzových kruzích, volba výrazně folklórního repertoáru kritiku i fanoušky překvapila.
Kdyby byl Jiří Slavík v českých jazzklubech etablovaný ještě o něco víc, jeho nová deska by snad způsobila malý skandál. Slavíkova dosavadní životní cesta však byla hodně pestrá a je důvodem pro nebojácné hledání a následné odhalení vlastních hudebních kořenů. Od svých čtrnácti let žil postupně v Itálii, Anglii a Francii a zpět se přistěhoval teprve před dvěma lety. A jak lépe splynout s národní kulturou, než hraním tradiční hudby?
Po svém – tedy s notnou dávkou invence a originality – interpretuje Slavík na svém novém albu Mateřština moravské lidovky, skladby svého otce i vlastní kompozice, jejichž původ bychom na první poslech sotva odlišili. Lidové nápěvy jdou ruku v ruce s moderními harmoniemi a netradičními instrumentacemi, stále se však drží daleko od jazzových vod. Inspirace se nestřídají, ale skutečně kombinují v plnohodnotnou fúzi.
Na čem dělá... basista Jiří Slavík
Ačkoli žil kontrabasista Jiří Slavík čtrnáct let v zahraničí, jeho jméno zná dnes na naší jazzové scéně snad každý. Své zkušenosti ze života v Itálii, Anglii a Francii zúročuje od roku 2014, kdy se přestěhoval zpět do Česka, jako vysokoškolský pedagog a především jako spoluhráč předních českých jazzmanů.
Díky mnohaletému pobytu v zahraničí přistupuje Slavík k české lidové hudbě bez předsudků, kalkulu a s upřímným zájmem. Silné emoce, které z nahrávky čiší, proto nelze přeslechnout.
Hlavním hudebním partnerem mu je taktéž basista a multiinstrumentalista Marian Friedl, přítel z dětství a známý moravský hudebník. Zpěvem přispěla i Slavíkova sestra Kateřina a Jiří Pospěch, primáš havířovské cimbálové muziky Jagár. Následující skladba Šašek v lese je však instrumentální.
V jiných projektech doprovází Jiří Slavík na kontrabas například kytaristu Davida Dorůžku, jednoho z nejsofistikovanějších českých jazzových improvizátorů, ale na Mateřštině srdnatě zpívá a s přirozenou muzikalitou hraje na spoustu nástrojů – kontrabas, klavír, housle i cimbál.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka