MusiCafé s Alešem Opekarem: Český pop míří do světa

7. červen 2019

Vydat sampler historických českých nahrávek podle předem zvoleného klíče, to není nic zvláštního. Vydat jej ovšem výhradně pro zahraniční zájemce, to je poněkud neslýchané.

Koho by ve Španělsku, v Africe nebo Japonsku zajímali staří čeští Beatings, Vulkán, Flamingo nebo Orchestr Gustava Broma se zpěvákem Milanem Černohouzem? A přeci. Zájemců sice není mnoho, ale zato jsou z celého světa. Distribuce online nezná hranice. Pomůže i pár kamenných obchodů.

Jeden z takových samplerů představuje v Hudebně Aleše Opekara jeho strůjce Lukáš Machata. Pro Vampi Soul už vydal desky skupiny Matadors, Emila Viklického nebo Marty Kubišové. První sampler s názvem Czech up! s podtitulem Chains of Fools připravil v roce 2016, volni přichystal další s podtitulem We'd Be Happy. Česká hudba je samozřejmě jen zlomkem produkce labelu, který s Munster Records spadá pod gramofonovou společnost Distrolux sídlící ve španělském Madridu.

„To nejsou žádné milionové náklady, které tady prodáváme,“ říká v pořadu Lukáš Machata, český publicista a producent, který žije ve Švýcarsku.  „Hlavní obrat je vinylová deska, o tu jde především, ta se dělá v nákladu řekněme 1000 až 1500 kusů, a když se tento náklad během licence vyprodá, tak to tak finančně nějak vyjde. Nejsou to projekty, na kterých by se vydělávali peníze“, směje se.

A může být výběr něčím zajímavý i pro domácího zájemce? Možná ano, Machata nespoléhá na kvalitu digitálních přepisů ze Supraphonu nebo Pantonu, dostupných např. na Supraphonline.cz. „Já si dělám mastering už několik let sám po špatných zkušenostech s inženýry, kteří to zvukově zkazili – prohnali to limitérama, že se to nedalo poslouchat,“ dodává.

Spustit audio