Na čem dělá... bubeník Marek Urbánek

21. březen 2016
03592756.jpeg

Kromě studií na vysoké škole nachází Marek Urbánek čas na hraní s deseti různými kapelami a ještě zvládá být sám pedagogem. V rozhovoru vzpomíná na nedávné hraní v Jihoafrické republice a přibližuje křty i natáčení několika desek, kterého ho letos čekají.

„Působím především jako sideman v několika převážně českých projektech a tato role mě také nejvíce naplňuje. Konverzace se sólistou i s ostatními kolegy v rytmické sekci mi přijde velmi důležitá. Obecně v kapelách velice postrádám, když žádný dialog neprobíhá a například sólista neposlouchá podněty svých spoluhráčů. V takovou chvíli pro mě doprovázení postrádá smysl, ačkoli to platí samozřejmě jen pro improvizovanou hudbu. V ostatních žánrech jsou důležité jiné věci,“ shrnuje hned na začátek svou hudební filozofii Urbánek.

„Se skládáním vlastních kompozic teprve začínám a to především v rámci svého studia na AMU. Momentálně jsem v prvním ročníku bakalářského cyklu na jazzovém oddělení.“ Navazuje tak na své předchozí studium na VOŠ při Konzervatoři Jaroslava Ježka, které dokončil loni. „Je skvělé, že dnes už máme možnosti studovat u skvělých učitelů, kteří dokážou velmi inspirovat.“

Vedle studia se primárně věnuje aktivnímu hraní. „V současnosti působím v deseti projektech. Zdá se to být velké číslo, ale nutno zmínit, že s některými hraji třeba jen jednou měsíčně. Frekvence koncertů je proměnlivá. Loni jsem také začal soukromě učit, což mě hodně obohacuje a pomáhá mi ujasnit si, co jsem v minulosti pořádně nevypiloval a na čem ještě musím zapracovat,“ říká Urbánek upřímně.

Jako první formaci, v níž hraje, uvádí Najponk Trio. „S kapelou pianisty Jana Knopa, kde na kontrabas hraje Taras Voloshchuk, každý rok natáčíme desky z koncertů pro japonský label Gats Production. Letošní živé nahrávání proběhne 30. března U Malého Glena, kde jinak koncertujeme pravidelně dvě středy v měsíci. Minulý rok jsme také v legendárním německém studiu labelu MPS natočili naši debutovou studiovou desku v novém složení. Ta vyjde letos na podzim.“

 

„Na konci loňského roku jsme ještě koncertovali v Jihoafrické republice a to konkrétně v části Johannesburgu, která se nazývá Carnival City,“ vzpomíná na nevšední zážitek. „Byla to pro mě neuvěřitelná zkušenost. Měl jsem pocit, jako bych se octl v Americe padesátých let. Byli jsme láskyplně přivítáni a to, jak s námi místní jednali, bylo zkrátka nepopsatelné. Koncert měl obrovský úspěch a na podzim letošního roku bychom měli letět zpátky.“

Kristýna Bárta Trio s Janem Fečem na kontrabas a Miroslavem Hloucalem coby občasným hostem prezentuje především vlastní tvorbu Bártové. „Minulý rok jsme vyhráli soutěž v rámci Bohemia Jazz Festu, který jsme následně zahajovali. Letos nás také oslovil rakouský promotér z labelu Alessa Records s nabídkou natočit pro něj naši debutovou desku. Velmi se na naši spolupráci těším, plánujeme i řadu zajímavých hostů.“

„Působím také v autorském kvartetu Petra Beneše, kde s námi hraje ještě Ondřej Štveráček, Tomáš Baroš a jako host opět Miroslav Hloucal,“ pokračuje Urbánek ve výčtu svých angažmá. „Vystoupili jsme již na řadě akcí v Česku i zahraničí a na konci loňského léta jsme ve Studiu Svárov natočili naši debutovou desku. Její křest proběhne 4. dubna v pražském Jazz Docku a následně se vydáme na české turné.“

 

Urbánek dále působí například v projektech TokDat, Marta Kloučková Jazz Project, Petra Brabencová Quartet, Miroslav Hloucal Quintet a Trio, Osian Roberts Trio, Groove Keepers a jako častý host také v kvartetech Ondřeje Štveráčka či Rostislava Fraše. „Možnost spolupracovat se všemi těmito hudebníky si velmi vážím a je mi obrovskou ctí, že se s nimi mohu pravidelně potkávat jak na podiích, tak ve škole,“ říká vděčně. „Velmi se teď těším zejména na vystoupení s projektem saxofonisty Luboše Soukupa. Rytmickou sekci doplní kytarista David Dorůžka a Jiří Slavík na kontrabas. Koncert se uskuteční 27. dubna v pražské Redutě a pak ještě o den později U Malého Glena,“ dodává.

Urbánek působí převážně v jazzových formacích, ale poslouchá hudbu různých žánrů. „Věřím v pravidlo ‚kolik hudby znáš, tolikrát jsi muzikantem‘. Stylovost v hudbě není vůbec podstatná. Důležitá je její kvalita, zvuk či barva. Intenzita prožitku z poslechu může být stejná u kvalitní popové produkce i obdivuhodné improvizované hudby. Kromě toho je pro mě velmi důležité nechávat se inspirovat na živých koncertech. Pokud bych měl doporučit jedno album, které mě v poslední době hodně zaujalo, asi by to bylo To Pimp a Butterfly rappera Kendricka Lammara.“

www.marekurbanek.com

Autor:Jan Mazura