Na čem dělá... bubeník Marek Urbánek

21. březen 2016

Kromě studií na vysoké škole nachází Marek Urbánek čas na hraní s deseti různými kapelami a ještě zvládá být sám pedagogem. V rozhovoru vzpomíná na nedávné hraní v Jihoafrické republice a přibližuje křty i natáčení několika desek, kterého ho letos čekají.

„Působím především jako sideman v několika převážně českých projektech a tato role mě také nejvíce naplňuje. Konverzace se sólistou i s ostatními kolegy v rytmické sekci mi přijde velmi důležitá. Obecně v kapelách velice postrádám, když žádný dialog neprobíhá a například sólista neposlouchá podněty svých spoluhráčů. V takovou chvíli pro mě doprovázení postrádá smysl, ačkoli to platí samozřejmě jen pro improvizovanou hudbu. V ostatních žánrech jsou důležité jiné věci,“ shrnuje hned na začátek svou hudební filozofii Urbánek.

„Se skládáním vlastních kompozic teprve začínám a to především v rámci svého studia na AMU. Momentálně jsem v prvním ročníku bakalářského cyklu na jazzovém oddělení.“ Navazuje tak na své předchozí studium na VOŠ při Konzervatoři Jaroslava Ježka, které dokončil loni. „Je skvělé, že dnes už máme možnosti studovat u skvělých učitelů, kteří dokážou velmi inspirovat.“

Vedle studia se primárně věnuje aktivnímu hraní. „V současnosti působím v deseti projektech. Zdá se to být velké číslo, ale nutno zmínit, že s některými hraji třeba jen jednou měsíčně. Frekvence koncertů je proměnlivá. Loni jsem také začal soukromě učit, což mě hodně obohacuje a pomáhá mi ujasnit si, co jsem v minulosti pořádně nevypiloval a na čem ještě musím zapracovat,“ říká Urbánek upřímně.

Jako první formaci, v níž hraje, uvádí Najponk Trio. „S kapelou pianisty Jana Knopa, kde na kontrabas hraje Taras Voloshchuk, každý rok natáčíme desky z koncertů pro japonský label Gats Production. Letošní živé nahrávání proběhne 30. března U Malého Glena, kde jinak koncertujeme pravidelně dvě středy v měsíci. Minulý rok jsme také v legendárním německém studiu labelu MPS natočili naši debutovou studiovou desku v novém složení. Ta vyjde letos na podzim.“

„Na konci loňského roku jsme ještě koncertovali v Jihoafrické republice a to konkrétně v části Johannesburgu, která se nazývá Carnival City,“ vzpomíná na nevšední zážitek. „Byla to pro mě neuvěřitelná zkušenost. Měl jsem pocit, jako bych se octl v Americe padesátých let. Byli jsme láskyplně přivítáni a to, jak s námi místní jednali, bylo zkrátka nepopsatelné. Koncert měl obrovský úspěch a na podzim letošního roku bychom měli letět zpátky.“

Kristýna Bárta Trio s Janem Fečem na kontrabas a Miroslavem Hloucalem coby občasným hostem prezentuje především vlastní tvorbu Bártové. „Minulý rok jsme vyhráli soutěž v rámci Bohemia Jazz Festu, který jsme následně zahajovali. Letos nás také oslovil rakouský promotér z labelu Alessa Records s nabídkou natočit pro něj naši debutovou desku. Velmi se na naši spolupráci těším, plánujeme i řadu zajímavých hostů.“

Rozhovor měsíce: Kristina Barta a její EMA29

03792171.jpeg

Pianistka a skladatelka Kristina Barta měla možnost natočit debutové album už před pěti lety. Nakonec však svou první desku vydává až nyní – takovou, za kterou si na sto procent stojí. Albu EMA29 a Kristinině cestě k němu věnujeme únorový Rozhovor měsíce.

„Působím také v autorském kvartetu Petra Beneše, kde s námi hraje ještě Ondřej Štveráček, Tomáš Baroš a jako host opět Miroslav Hloucal,“ pokračuje Urbánek ve výčtu svých angažmá.

„Vystoupili jsme již na řadě akcí v Česku i zahraničí a na konci loňského léta jsme ve Studiu Svárov natočili naši debutovou desku. Její křest proběhne 4. dubna v pražském Jazz Docku a následně se vydáme na české turné.“

Urbánek dále působí například v projektech TokDat, Marta Kloučková Jazz Project, Petra Brabencová Quartet, Miroslav Hloucal Quintet a Trio, Osian Roberts Trio, Groove Keepers a jako častý host také v kvartetech Ondřeje Štveráčka či Rostislava Fraše.

Na čem dělá… zpěvačka Marta Kloučková

Marta Kloučková

„Mám velkou radost, že můžu dělat to, co mě baví a potkávat se s lidmi, kteří mě inspirují,“ říká vděčně zpěvačka Marta Kloučková. Působí v kapele Skety, vede vlastní kvarteto a pravidelně se jako host zúčastňuje i dalších originálních projektů.

„Možnost spolupracovat se všemi těmito hudebníky si velmi vážím a je mi obrovskou ctí, že se s nimi mohu pravidelně potkávat jak na podiích, tak ve škole,“ říká vděčně.

„Velmi se teď těším zejména na vystoupení s projektem saxofonisty Luboše Soukupa. Rytmickou sekci doplní kytarista David Dorůžka a Jiří Slavík na kontrabas. Koncert se uskuteční 27. dubna v pražské Redutě a pak ještě o den později U Malého Glena,“ dodává.

Urbánek působí převážně v jazzových formacích, ale poslouchá hudbu různých žánrů. „Věřím v pravidlo ‚kolik hudby znáš, tolikrát jsi muzikantem‘. Stylovost v hudbě není vůbec podstatná. Důležitá je její kvalita, zvuk či barva. Intenzita prožitku z poslechu může být stejná u kvalitní popové produkce i obdivuhodné improvizované hudby.“

„Kromě toho je pro mě velmi důležité nechávat se inspirovat na živých koncertech. Pokud bych měl doporučit jedno album, které mě v poslední době hodně zaujalo, asi by to bylo To Pimp a Butterfly rappera Kendricka Lammara.“

www.marekurbanek.com

autor: Jan Mazura
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Když vás chytne klasika, nikdy vás už nepustí. I kdybyste se před ní plazili.

Petr Král, hudební dramaturg a moderátor Českého rozhlasu

Nebojte se klasiky!

Nebojte se klasiky!

Koupit

Bum, řach, prásk, křup, vrz, chrum, švuňk, cink. Už chápete? Bicí! Který nástroj vypadá jako obří hrnec ze školní jídelny potažený látkou? Ano, tympán! A který připomíná kuchyňské police? A který zní jako struhadlo? A který jako cinkání skleničkami? A který zní jako vítr?