Na čem dělá… kytarista Rene Trossman

9. leden 2017

„Myslím, že když máte silné písničky a hrajete je dobře, fungují v jakémkoli obsazení,“ říká původem chicagský bluesman – zpěvák a kytarista – Rene Trossman. Českou scénu křižuje s vlastními formacemi různých velikostí už od roku 1994, kdy se natrvalo usadil v Praze. Co chystá na letošní rok a kde ho můžeme slyšet?

„V současné době hrávám mezi dvanácti a čtrnácti koncerty měsíčně, většinou U Malého Glena, v Redutě nebo v Jazz Docku. Můj program tvoří ze dvou třetin vlastní repertoár, který se momentálně snažím zase o něco rozšířit. Soukromě učím kytaru a taky vedu workshopy, v poslední době třeba v rámci Czech Jazz Workshopu,“ shrnuje Trossman úvodem.

Hraní, psaní nové hudby a učení jsou pro něj neoddělitelné: „Aby byl člověk plnohodnotným muzikantem, musí podle mě dělat všechny tři věci. Jinak je z něj akorát hráč coververzí standardů, písničkář píšící pro jiné, nebo hudební učitel. Má práce proto zahrnuje skládání písniček, jejich hraní (a zpívání) naživo a učení.“

Pedagogická práce zlepšuje moji soustředěnost a nutí mě stále přemýšlet o základech hraní na kytaru.

„Vystupuju v duu a větších formacích až po sexteto s dechovou sekcí,“ pokračuje Trossman. „Myslím, že když máte silné písničky a hrajete je dobře, fungují v jakémkoli obsazení.“

Všechny kapely, se kterými vystupuje, jsou jeho vlastní. „Většinou se mnou hrávají klávesista Tomáš Hamuta, basista Adam Nohavica, saxofonista Cyrille Oswald a trumpetista Roman Němec. Kromě vlastní tvorby zařazuju do programu ještě pár obskurních předělávek,“ přibližuje repertoár.

Na letošek chystá natáčení živého alba se svým sextetem, připravuje videoklip a v plánu jsou pochopitelně také další koncerty v Česku i dalších evropských zemích. Pokud jde o pedagogické aktivity, povede Trossman letos tři workshopy v rámci hudebního projektu pod hlavičkou Visegrádské čtyřky. V neposlední řadě je zajímavostí kytaristova angažovanost v aktivitách pražského fondu Klokánek.

Nasnadě je také otázka na specifika tuzemského hudebního dění: „Připadá mi zajímavé, že řada muzikantů tady aktivně hraje jazz a zároveň blues, zatímco v Americe se lidé většinou věnují výhradně jednomu z těchto žánrů.“

„Důvodem je možná malá velikost pravověrné bluesové komunity. Příležitost hrát blues tudíž dostává i řada jazzmanů,“ zamýšlí se. „Na české scéně je především ale spousta neuvěřitelných hráčů a nechybí dostatek příležitostí hrát pro lidi z celého světa.“

A vrací se Trossman někdy za oceán? „Nemůžu říct, že mám v Americe silné hudební vazby. Nějak často se tam nejezdím. Dříve jsem psal písničky pro tamní projekt, zaměřený na soul a r’n’b šedesátých a sedmdesátých let, ale třeba CD z téhle spolupráce zatím nevzešlo. Snad to už nebude dlouho trvat.“

autor: Jan Mazura
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.