Na čem dělá… pianista Jan Kavka

10. listopad 2017
Jazzový klavírista Jan Kavka

Talentovaní jazzoví pianisté se poslední dobou z Moravy jen sypou. Kavka stále ještě studuje v polských Katovicích (u Wojciecha Niedzieli), ale jeho trio je velkým příslibem. Hraje i v několika dalších kapelách, vyučuje jazzový klavír na Lidové konzervatoři v Ostravě a na Janáčkově konzervatoři v Ostravě korepetuje taneční předměty, tedy doprovází tréninky lidového tance, současného tance i baletu.

V centru jeho aktivit je logicky Jan Kavka Trio, kde ho doprovázejí kontrabasista Marek Dufek a bubeník Jiří Bučánek. „V posledním roce triu věnuju opravdu velké množství energie a času, jak po stránce hudební, tak organizační. Kluci jsou úžasní týmoví hráči, schopni se pro kapelu obětovat. Jsme ‚na jedné vlně‘, lidsky to mezi námi funguje,“ popisuje formaci pianista.

Trojici nyní čeká turné s deseti zastávkami, které začne 20. listopadu v ostravském Pjetka Music Clubu. Zastávka v pražském Jazz Docku vychází na 27. listopadu, v brněnské Staré Pekárně zahraje kapela o den později. Sérii koncertů zakončí vystoupení 2. prosince v krakovském klubu Strefa. Své debutové album natočí trio v lednu 2018 ve studiu Českého rozhlasu Ostrava a vyjde pravděpodobně na jaře.

Mezi další Kavkovy projekty patří Five Heads. „Jde o kvinteto na pomezí fusion a moderního jazzu. Soustředíme se na autorský repertoár trumpetisty a lídra projektu Jana Štěpánka.“

Heda Quartet je pak chystaný počin slovenského trumpetisty Michala Cálika, studujícího na brněnské JAMU. „Michal je velice talentovaný hudebník a na spolupráci s ním se velice těším. Kapela zatím nemá jasný směr, ale jisté je, že její zvuk bude postavený na individualitách jednotlivých členů.“

Na moravské jazzové scéně se poslední dobou objevilo několik zajímavých mladých tváří, především pianistů – Martin Konvička, Jan Uvira a nyní Jan Kavka. Má tento trend nějaké zdůvodnění nebo se dobří muzikanti na Moravě objevují pořád, jen o nich není tolik slyšet?

„Něco jako vzestup moravské jazzové scény skutečně vnímám,“ říká Kavka. „Pozitivní vliv na celou věc má vznik jazzového oddělení na JAMU. Díky němu se v Brně setkává více jazzových nebo s jazzem spjatých muzikantů, kteří vytvářejí zajímavé projekty, organizují jamy a hrají stále více koncertů. Výrazný vliv má samozřejmě i JazzFestBrno, potažmo Vilém Spilka, který stojí za Katedrou jazzové interpretace i za festivalem. To vše podle mě také nějakým způsobem vychovává moravské publikum.“

Jan Kavka Trio

Ostrava ‒ kraj big beatu

V Ostravě už ale podle Kavky situace pro jazzového muzikanta není tak růžová jako v Brně. „V poslední době se sice otevřelo pár míst, kde se dá hrát – zásadní roli má rozhodně Pjetka Music Club – a máme taky festival Jazz Open Ostrava, který organizuje Boris Urbánek. Celkově ale na výchově jazzového publika musíme ještě dost zapracovat.“

„Ostrava je podle mě v současnosti spíše kraj big beatu a alternativy a dost možná nám tu chybí právě škola s plnohodnotným jazzovým oborem, která by to tu trošku více nastartovala,“ odhaduje. Právě na tom chce Kavka po dokončení magisterského programu v Katovicích, kde se jazz vyučuje už od roku 1968, s kolegy aktivně zapracovat.

„Pozitivní je, že máme celkem blízko do Polska, kde se toho děje opravdu hodně a jazzové školství tam má velkou tradici. V každém větším polském městě už je hudební akademie s jazzovým oborem.“ Tamější zájem o jazz ostatně letos v srpnu Kavka zažil na vlastní kůži. Na festivalu Jazz w ruinach v Gliwicích zahrál se svým triem pro tři sta lidí a z mimořádné vřelosti publika žije doteď.

Jazzový klavírista Jan Kavka

„Na Polsku mám rád ještě jednu věc,“ neopomene zdůraznit nakonec. „Nikdo tam nečeká na to, až uděláte chybu, aby vás mohl někde za rohem pomluvit. Ne, že by u nás pomlouval každý, nicméně cítím tady ne úplně dobrou rivalitu a potřebu hned všechno hodnotit nebo soudit. Sám jsem byl ještě nedávno podobný, ale pracuju na tom…

„Na tom našem stále ještě relativně malém jazzovém prostoru bychom se měli snažit si pomáhat a táhnout více za jeden provaz. Myslím si, že potenciál je u nás vysoký a pomluvy ho jen zbytečně brzdí,“ uzavírá pianista.