Na čem dělá… pianista Jan Pudlák

30. srpen 2017

Mladý pianista nemá o práci nouzi. Vede vlastní kapelu, vystupuje sólově, ale stíhá také rozkrývat a mapovat vnitřní svět Karla Velebného.

Jeho hlavním autorským projektem je Empyrean Sextet. Založil ho se spolužáky ještě na Konzervatoři Jaroslava Ježka. „Věnujeme se našim skladbám a stylově se snažíme držet moderního mainstreamu, i když se nebojíme ani free pasáží,“ charakterizuje stylovou šíři projektu Jan Pudlák.

Hrává také s Tonyou Graves. „V její kapele jsem o loňského dubna a koncertujeme po celé republice. Repertoár tvoří hlavně její oblíbené bluesové písně.“

Golden Big Band Prague, ve kterém působí už tři roky, se pro změnu zaměřuje na americké i české swingové písně. Za zmínku stojí nepochybně také Pudlákovy příležitostné sólové klavírní recitály. Jejich eklektický repertoár tvoří jazz i tzv. vážná hudba.

Když si najde chvilku, snaží se stále cvičit a rozvíjet. „Dokud jsem byl studentem hudební školy, úkoly a podněty přicházely od mých pedagogů. Poté, co jsem se však ocitl na volné noze (co se týče hudebního vzdělávání), musím si úkoly zadávat sám. ‚Stahuji’ sóla z desek, vymýšlím si různá cvičení, udržují repertoár a učím se nový, a to nejen z oblasti jazzu, ale i z klasiky.“

„Rozhodně tedy nemám nouzi o hraní,“ říká vděčně. „Kapely, kterých jsem členem, celkem často vystupují, a tak se mi diář zaplní. Studuji ještě ale hudební vědu na Filozofické fakultě v Praze, kde letos končím bakalářské studium, takže se rozhodně nenudím.“

Svou bakalářskou práci věnoval Karlovi Velebnému a pracoval na ní celý uplynulý rok. Téma ho pohltilo a ze školní povinnosti se vyklubal obsáhlý a poutavý badatelský projekt.

Podívejte se na ukázku z koncertu Jana Pudláka:

„Obecně se zabývám Velebného vlivem na českou jazzovou scénu. Zkoumal jsem přímo jeho pozůstalost, kde jsem v textech a dopisech pátral po výrocích o jazzu. Odkryl se mi bohatý vnitřní svět hudebních a estetických názorů, který jsem se snažil zaznamenat a rozebrat.“

Podle Pudláka je škoda, že téma českého předrevolučního jazzu je na půdě současných jazzových škol diskutováno jen velmi zřídka. Jeho práce tak může zájemcům o toto téma posloužit jako dobrý úvod a nasměrovat je dále. V průběhu podzimu bude veřejně zpřístupněna v depozitáři závěrečných prací Univerzity Karlovy.

A v jakých směrech by rád viděl na české jazzové scéně zlepšení nebo posun? „Líbí se mi myšlenka hudebních odborů, které by muzikantům vybojovaly větší honoráře a třeba i nějak zařídily, aby nebylo třeba před hraním nic stěhovat. Pokud je toto přání příliš troufalé, bylo by krásné, kdyby jazzové kluby svým účinkujícím alespoň garantovaly parkovací místa.“

autor: Jan Mazura
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.