Na čem dělá... pianista Marek Novotný

5. leden 2015
02838555.jpeg

Obohacování jazzu o prvky klasické hudby rozhodně není nic nového, nicméně ne každý míchá oba světy tolik, jako pianista a skladatel Marek Novotný. V našem rozhovoru blíže popisuje své současné projekty, doporučuje zajímavé desky a díky bohaté zkušenosti ze zahraničí přináší i zajímavý pohled na stav české scény.

„Věnuji se především rozvíjení svých projektů a kompozici,“ říká Novotný úvodem. „V současné době se soustředím hlavně na autorský ansámbl Marek Novotný and His Poetic Quintet. Myslím, že se mi podařilo dát dohromady pozoruhodnou sestavu s velmi originální instrumentací. Již mnoho let mne fascinuje obohacení jazzové hudby o prvky hudby tzv. vážné a této filozofii jsem se snažil podřídit i sestavu tohoto kvintetu, kterému vévodí violoncello člena České filharmonie Jana Kellera, vynikajícího interpreta klasické i jazzové hudby. Dále s námi hraje trumpetistka a držitelka ceny Anděl za nejlepší jazzovou desku roku Štěpánka Balcarová, flétnista Robert Fischmann a perkusista Vladimír Třebícký,“ popisuje sestavu kapely.

„Připravuji také znovuuvedení mé Jazzové symfonie, která měla minulý rok premiéru,“ pokračuje ve výčtu svých multižánrových aktivit pianista. „Interpretovala ji tehdy Jihočeská komorní filharmonie pod taktovkou Vojtěcha Spurného. Je to skladba pro symfonický orchestr a jazzový kvintet, který kromě mne tvořil David Dorůžka, Marcel Bárta, Tomáš Hobzek a Petr Tichý.“ Je třeba rovněž zmínit projekty s vokalisty, které Novotný často doprovází. „Pravidelně hraji s Číňankou Feng-yűn Song, zpěvačkou a skladatelkou Milli Janatkovou či šansoniérem Michalem Vaňkem.“ Práce pro jiné interprety často ze strany Novotného zahrnuje kromě samotného hraní také dobrovolné manažerské aktivity. „Hodně času trávím organizováním koncertních tour se zahraničními interprety. V minulosti jsem studoval v Norsku a posléze ve Spojených státech, a tak se snažím nabyté kontakty udržovat a zužitkovat. Vypadá to, že v letošním roce mne čekají takové koncertní série čtyři,“ těší se Novotný.

03285584.jpeg
 

Chystaná alba

„Pokud jde o nahrávky, v současné době uvažujeme o natočení desky s Feng-yűn Song,“ přechází ke svým studiovým aktivitám. „Pozvolna se rýsuje také plán na mé druhé album. Kromě toho bych velice rád ještě zaznamenal svou Jazzovou symfonii, ale to bude velice nákladné a uvidíme, zda se to někdy vůbec povede.“ Při takových plánech ani nepřekvapí, že výuce se Marek Novotný trochu vyhýbá. „Mám dojem, že by mne to odvádělo od soustředění se na mé vlastní projekty, nicméně několik hodin soukromě učím.“ Stylová pestrost pianistovy tvorby přirozeně vede k dotazu na jeho oblíbené nahrávky a interprety. „V posledních letech poslouchám opět množství klasické hudby. Konečně se dostávám ke skvostům komorní hudby jako je například Ravelův Smyčcový kvartet F dur. Z jazzových interpretů jsem si oblíbil trio Możdżer, Danielsson & Fresco, úžasného klavíristu Alana Pasqua, či saxofonistu Paula Wintera. Velmi zajímavá je také norská scéna, například Bugge Wesseltoft, či Christian Wallumrød Ensemble. Kromě řady jiných alb mne zaujala ještě třeba překrásná deska Jazz på svenska švédského klavíristy Jana Johanssona,“ stěží ukončuje výčet Novotný.

„Na velké koncerty už mnoho let nechodím, ale skvělá vystoupení vídám v Jazz Docku,“ dostává se k živé hudbě. „Naposledy to byl například projekt Concept Art Orchestra, který považuji za vrchol kompozičního, interpretačního a organizačního úsilí mladých jazzových interpretů v čele s přírodním úkazem Štěpánky Balcarové,“ říká s úsměvem.

02838556.jpeg

Není tak zle

Nelze samozřejmě opomenout pianistovy vlastní koncertní aktivity v následujících měsících. „Asi největší událostí nastávající jarní sezóny pro mne vedle několika vystoupení mého kvintetu bude uvedení již zmíněné Jazzové symfonie na festivalu Jazzinec v Trutnově společně s Jihočeskou komorní filharmonií. To se uskuteční 11. dubna,“ zve na výjimečný koncert Novotný. Závěrečný otevřený komentář k jakémukoli aspektu české scény je tentokrát po dlouhé době pozitivní. „Rád bych se podělil o svou zkušenost týkající se výše honorářů a množství příležitostí ke hraní v zahraničí. Stát by u nás jistě mohl kulturu podporovat daleko více, ale dospěl jsem k závěru, že jsme na tom lépe, než hudebníci ve Spojených státech, s nimiž se v oblasti jazzu často porovnáváme. Naše síť divadel, festivalů, kulturních domů a klubů dostávajících granty a dotace je pro Američany něco jako pro nás situace v Norsku. Myslím, že můžeme být rádi za to, co máme.“ www.marek-novotny.com

Autor:Jan Mazura