Na čem dělá... saxofonista Rostislav Fraš

16. březen 2015

Jeden z nejznámějších saxofonistů střední generace Rostislav Fraš dospěl jako řada jeho kolegů do stádia, kdy v hudbě začíná zcela právem upřednostňovat vlastní soustředěné ambice před větším množstvím méně atraktivních projektů, tedy kvalitu před kvantitou. Právě proto nyní investuje spoustu energie do vlastní kapely a dokončení nového alba, které bude nepochybně jeho doposud nejzajímavějším počinem.

V současné době hlavně hodně hraji. To kromě samotných koncertů zahrnuje i cvičení a celkovou přípravu na ně. Dříve jsem hodně působil jako sideman v různých kapelách, teď si více vybírám a to z důvodu, že chci zkrátka vystupovat s hudbou, co mě opravdu baví a zajímá. Na klubové scéně jsem aktivní spíše s mým kvartetem a občas dám dohromady větší projekt pro festivaly nebo natáčení. Komponuji ale víceméně nárazově, podle momentální invence. Pak ještě učím na dvou školách, shrnuje úvodem své nynější aktivity Fraš.

Kromě svých vlastních projektů – kvarteto ve složení saxofon, klavír, kontrabas bicí, někdy rozšířené na kvinteto s trubkou – působí také v Rozhlasovém big bandu Gustava Broma. V posledních letech se toto těleso čím dál více stává autorským. Repertoár se rozrůstá o skladby členů, s aranžerským podílem Miroslava Hloucala, Jana Jiruchy nebo Luboše Šrámka. Kapela má skvělé sólisty a zvuk moderního jazzového orchestru, říká. Druhým big bandem, jehož členem je dokonce již deset let, je CZ-SK Big Band Matúše Jakabčice. V tomto případě repertoár tvoří vesměs Jakabčicovy skladby a aranžmá.

Rostislav Fraš jako sólista Rozhlasového bigbandu Gustava Broma: 
 
 

Dále vystupuji s projektem East European Artsemble, který vede právě Luboš Šrámek, pokračuje Fraš ve výčtu svých spoluprací. Je to mezinárodní okteto hrající moderní prokomponované jazzové originály převážně ze Šrámkovy dílny. Co nevidět by mělo vyjít album, které jsme natočili loni a na němž hostoval americký bubeník Peter Erskine.

Mimoto je členem úspěšného folklórně jazzového kvinteta Zuzany Lapčíkové. „V kompozicích se střídají a prolínají proaranžované části s interpretačně více otevřenými plochami, popisuje hudbu kapely saxofonista.

Nové albumNejzajímavější novinky se týkají Frašova nového alba, jehož vydání se plánuje na podzim. Je to zatím můj největší projekt. Podařilo se mi dát dohromady mezinárodní kvarteto se dvěma špičkami světové jazzové scény, jimiž jsou italský pianista Antonio Farao a legendární americký bubeník Jeff Tain Watts. Rytmickou sekci doplňuje můj dlouholetý spoluhráč, špičkový kontrabasista Josef Fečo. Watts mě mimochodem velmi potěšil. Jednání i hraní s ním bylo moc příjemné. U takové megahvězdy by člověk spíše očekával odstup, ale opak byl pravdou. Hudební stránku ani není třeba zmiňovat, pochvaluje si hladký průběh spolupráce Fraš.

Rostislav Fraš s Antonio Faraem na loňském Jazzfestu Brno: 
 
 

Nahrávání předcházelo v polovině února turné, aby se materiál obehrál, a pak se vše natočilo ve studiu. Repertoár tvoří převážně moje skladby a také dvě Faraovy kompozice. Myslím, že se nám nahrávka hodně vydařila a mám z ní radost. Přípravy trvaly téměř rok a kromě hudební složky vyžadovaly spoustu času a energie spojené s organizací. Teď nás čeká už jen technická část práce, tedy mix a mastering.

Fraš je známý a vyhledávaný nejen jako hráč, ale i jako pedagog. Učí hlavní obor a vede ansámbl na jazzové VOŠ při Konzervatoři Jaroslava Ježka v Praze a také hlavní obor na jazzové katedře brněnské JAMU. Mimo to pravidelně působí jako lektor mj. na frýdlantské Letní jazzové dílně Karla Velebného či na dílně České jazzové společnosti v Praze. Učení se postupně, aniž bych o to usiloval, stalo nedílnou součástí mých aktivit. Jsem za to rád. Je skvělé objevovat a rozvíjet talenty, předávat zkušenosti, inspirovat, nebo se i často nechat inspirovat. Navíc na úrovni VOŠ a VŠ si mohu dovolit vybrat si ty nejlepší studenty a s nimi pak pracovat.

Sám sobě manažeremMožností vidět a slyšet Fraše živě je stále hodně. Z mimořádných akcí v nejbližší době zmiňuje koncert s již zmíněným Rozhlasovým big bandem Gustava Broma. Budeme hrát 30. března v brněnském Janáčkově divadle v rámci JazzFestBrno. Jako host s námi vystoupí skvělý americký zpěvák Kevin Mahagony. Nepodceňoval bych ovšem klubové koncerty, podotýká. Mají pro mě stejný význam jako vystupování na velkých festivalových pódiích. Muzikant k nim musí přistupovat stejně zodpovědně. Těším se také na vystoupení mého kvarteta 27. března U Malého Glena nebo třeba na hostování s kvintetem Mateje Benka 12. dubna v Jazz Docku.

02318222.jpeg

Hudební kultura v Česku a také množství práce spojené se self-managementem jsou častým předmětem diskuzí mezi našimi jazzmany. Svůj pohled nabízí i Fraš. Myslím, že jazz by si obecně zasloužil větší pozornost veřejnosti. Společnost by měla zahodit předsudky a otevřít se mu. Bohužel, většinový hudební (ne)vkus je nastaven jinak. Ale jsem optimista a věřím, že se to u nás zlepší.

Také mne trápí, že většina jazzových muzikantů je nucena být sami sobě manažery, pokračuje. V menšinovém žánru, kterým jazz bohužel je, se do toho totiž nikdo moc nehrne. Pak trávíte hodně času telefonováním či psaním mailů, což vás nutí být neustále online a podstatně ubírá čas samotnou hudební činnost. Také dost vadí, když se někdy stane, že oslovíte produkci festivalu nebo klubu a s hrůzou zjistíte, že dramaturg vůbec nemá přehled o jazzové scéně. Pak vítězí schopnější manažeři nad kvalitními hudebníky, kteří nejsou tak průbojní.

autor: Jan Mazura
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.