Noční optika – Astigma

12. květen 2014
03119589.jpeg

„Naše první deska měla název ve středním rodě – Herbarium. Druhé album se jmenovalo Strojek z půdy, což byl rod mužský. Teď bylo tedy třeba dát prostor rodu ženskému,“ vysvětloval na stanici ČRo Jazz flétnista skupiny Noční optika Štěpán Zbytovský název a rod nového CD Astigma. Představujeme vám naše aktuální Album týdne.

Od roku 2002 funguje Noční optika v nezměněném pětičlenném složení. Tvůrčí pnutí mezi autorskými rukopisy pianisty Jakuba Dvořáčka a kytaristy Miroslava Noska se ukazuje jako dlouhodobě životaschopné, zvlášť když je podpořeno aranžérskou invencí ostatních členů kapely. Snadno rozpoznatelný styl, charakterizovaný hudebním humorem a prolínáním prvků jazzové improvizace a vážné hudby, se od prvního alba zlehka posouvá. Na nové desce se záběr v některých momentech posouvá až směrem k jazzrocku či alternativnímu rocku a rozšířilo se také nástrojové obsazení – přibylo elektrických kláves, elektrických kytar a baskytarových partů. Přitom akustické piano ani violoncello z pestré nabídky Noční optiky nezmizely.

Novinkou v instrumentáři Noční optiky je také častější používání různých efektů, a to u baskytaristy Jana Kellera i kytaristy Mirka Noska. Ten říká: „Začal jsem mít rád krabičky. A nechal jsem si postavit novou kytaru, se kterou jsem tak spokojen, že jsem odložil španělku.“ Vedle skladeb, ve kterých se kombinace kláves, baskytary, kytary a bicích blíží jazzrockové fúzi (Mistake #5), však nová Noční optika zaujme i netradičním použitím akustických nástrojů. Na počátku skladby Cesta do pravěku například Jan Keller hraje na violoncello takřka doom-metalovou pasáž, kterou však vzápětí vystřídá funková basa, zajímavě ladící nejen s Noskovým sólem na elektrickou kytaru, ale i s basklarinetem Štěpána Zbytovského a s pianem Jakuba Dvořáčka.

Poslechněte si rozhovor o novém albu Astigma:

Přestože má název Astigma upozornit na různé nedostatky v kapele („Máme ve svém středu astma i dioptrický astigmatismus a všichni jsme těmito i dalšími vadami stigmatizováni“), ve skutečnosti je album přehlídkou toho, co členové kapely umí a co dokážou nabídnout v pozitivním slova smyslu. Postačí srovnat veselou a opravdu hitovou Opilou veverku s klidnější Tišinou, postavenou na krásné souhře cella a flétny. Přitom už úvodní skladba Pippilotta v sobě skrývá několik výrazových poloh (od volnějších jazzových pasáží přes radostné flétnové sólo až po rockovou kytaru). Podobně příznačný je i závěrečný Minotaurus, ve skutečnosti pouze jedna ze tří vět původní rozsáhlé skladby Jakuba Dvořáčka.

Každý z komponujících členů skupiny pracuje s jinými východisky. Dvořáček se více pohybuje na spojnici mezi vážnou hudbu a jazzem, Nosek přiznává inspiraci popem. Přesto mezi tvorbou obou autorů nezeje propast, která by současný repertoár kapely dělila na dvě jasně odlišitelné části. Ze všech alb Noční optiky zní Astigma na jednu stranu nejpestřeji (vliv zmíněné výraznější elektrifikace a rozšíření barevného spektra), na stranu druhou však také nejkompaktněji. Vývoj, gradace, překvapivé zvraty – to vše znovu a znovu probíhá spíše na půdorysu jednotlivých skladeb než na ploše alba jako celku, které drží až překvapivě pohromadě.

02367949.jpeg

Poznávacím znamením Noční optiky je humor, který je v této kapele všudypřítomný – od slovní hříčky v názvu kapely a jménech jednotlivých desek přes samotnou hudební složku až po způsob, jakým pánové odpovídají na otázky novinářů. V lehkosti a nadhledu, s jakým pracují s hudebními tématy, se jim na naší scéně blíží snad wrgha POWU orchestra Tomáše Sýkory nebo Fanfán Tulipán Elišky Svobodové. Noční optika je však výjimečná – nejen tím, že funguje jako semknutá pětice beze změn sestavy, ale tak tím, že při všem tom humoru nabízí na svém albu dostatek náročnějších a vážných momentů. A přitom to všechno do sebe dokonale zapadá.

Pozn.: Album Astigma představí Noční optika na koncertech v pražských klubech Agharta (17. 5.) a Jazz Dock (19. 5.).

Noční optika – Astigma Jakub Dvořáček – piano, klávesy Mirek Nosek – kytary Štěpán Zbytovský - příčná flétna, basklarinet Jan Keller - baskytara, violoncello Jan Linhart - bicí Label: Arta Records, 2014 www.nocnioptika.net Album týdne je programový blok ve vysílání stanice Český rozhlas Jazz. Ukázky z vybraných CD vysílá ČRo Jazz pravidelně každý den od pondělí do neděle vždy v 11:00 a 19:00. Album týdne vybírá redakce s přihlédnutím k aktuálnosti, originalitě, hudebnímu přínosu a dramaturgické relevanci. Album týdne získává v daném týdnu vyšší rotaci, než je obvyklé u ostatních nahrávek.

02367953.jpeg