Obyvatelé a samospráva Loštic na Šumpersku nesouhlasí s plánem na rozšíření těžby v tamním kamenolomu. Mají obavy z nárůstu dopravy v centru města

4. květen 2024

Zástupcům Loštic na Šumpersku se nelíbí plán vedení tamního kamenolomu Kozí vrch na rozšíření těžby. Obyvatelé města zároveň podepisují proti záměru těžařů petici. 

Z dokumentu krajského úřadu Olomouckého kraje o zahájení zjišťovacího řízení k záměru vyplývá, že společnost Kamenolomy ČR požaduje rozšíření těžby v jihovýchodní části dobývacího prostoru a zahloubení této části lomu o 10 metrů. Limit pro roční objem těžby má pak dosahovat 500 000 tun. V současnosti je tou hranicí 150 000 tun ročně. Vedení kamenolomu k tomu dodává, že intenzita těžby by dlouhodobě víceméně odpovídala současnosti. Vyšších objemů by dosahovala tehdy, kdyby v regionu probíhala nějaká významná zakázka, pro kterou by se kamení z Loštic vozilo, například dostavba dálnice D35 u Mohelnice. Argumentuje taky tím, že kamení je v současnosti strategickou surovinou.

„Přírodní kamenivo je strategická přírodní surovina používaná při výstavbě stavebních projektů všeho druhu a v současné době za něj stále neexistuje plnohodnotná náhrada. Licence k těžbě vydaná státem naši společnost Kamenolomy zavazuje k tomu, abychom ložisko v provozovaném lomu Kozí vrch vytěžili. Vzhledem k tomu, že v posledních třiceti letech nebyl v Česku otevřen žádný nový kamenolom, je veřejný zájem na využití stávajících ložisek u všech provozovaných tuzemských lomů o to vyšší,“ říká Edita Novotná mluvčí společnosti Strabag, pod kterou kamenolom Kozí vrch spadá. 

Vedení Loštic má obavy z toho, že ve městě výrazně vzroste doprava.

Podle nezávislé starostky Šárky Havelkové Seifertové by městem mohlo projíždět až 200 nákladních aut denně, tedy zhruba trojnásobek oproti současnosti. Problémem je hlavně to, že do kamenolomu i z něj vede jediná možná trasa přímo přes centrum Loštic: „Většina těch kamionů přijíždí od Mohelnice po silnici 2/635 a projíždí kolem hotelu Coufal směrem do kamenolomu po Hradské ulici. To jezdí většinou prázdné. Potom když vyjedou zpátky, tak jedou z ulice Hradská a točí se vlastně celým tím náměstím a zase jedou přes ulici Palackého pryč, a v tom nejužším místě (my tady máme úzké místo, kde si musí ta auta dávat přednost) a ty kamiony potom, když jich bude tolik, protože předpokládá se nějakých 200 náklaďáků za den, tak si myslím, že by se to tady v tom nejužším místě začalo jako štosovat, a to by byla další nepříjemnost,“ doplňuje starostka.

Vedení kamenolomu přiznává, že doprava se pravděpodobně navýší, zároveň zdůrazňuje, že vyšší intenzity bude dosahovat během navážky materiálu na nějakou větší stavbu, například na zmiňovanou dálnici D35 a ne dlouhodobě, říká mluvčí Edita Novotná: Obavy obyvatel chápeme a s obcí řešíme možnosti reálných opatření pro zajištění bezpečnosti silničního provozu v obci. Již v tuto chvíli jsme například domluveni, že se budeme podílet na pořízení radaru pro měření rychlosti automobilů.“

Vedení města vadí i fakt že by se měl kamenolom rozšířit a to na úkor lesa. Pokračuje starostka Šárka Havelková Seifertová: „Oni chtějí rozšiřovat tu těžbu o dalších 5 hektarů lesa, a s tím nesouhlasíme, to je jedna věc. A druhá věc je, že se domníváme, že by se měly nejdřív dotěžit ty zásoby, které v tom lomu jsou a začít s tou rekultivací, protože v současné době mají pronajaté zhruba 25 hektarů a z toho bylo zrekultivováno 1,6 hektarů. Takže si myslíme, že pokud se má těžba rozšiřovat, do budoucna s městem se má jednat, tak by ruku v ruce měla jít ta rekultivace,“ říká starostka Loštic.

Více v reportáži. 

Spustit audio