Od fascinace k holé nesmyslnosti. Lukáš Hurník uvádí koncerty na téma bojovníků a válečníků v běhu hudebních dějin

8. leden 2023

Umění dokáže i tak ošklivou věc, jako je válka, přeměnit v něco okouzlujícího. Válečná témata úspěšně inspirují malíře, básníky, spisovatele, režiséry divadelní a filmové. Hudba nedokáže zobrazit sečná zranění, ani proudy krve. Zato se dokáže podívat do nitra člověka, který to vše vidí.

Takové ambice ovšem mají teprve skladby reagující na světové války 20. století. Do té doby si skladatelé spíše „hráli na vojáky“. Fascinovaly je vojenské trubkové signály, armády pochodující podle ostinátního rytmu malého bubínku za zpěvu národních hymen a nějakým způsobem imitované výstřely a výbuchy.

Čtěte také

V Poledních koncertech začneme renesančními madrigaly Janequinovými, Monteverdiho a rodiny Gabrieliů. V baroku nás ohromí souboj Goliáše s Davidem a zúčastníme se řady bitev operních. Klasicismus ukáznil bitevní vřavu přísnými harmonickými pravidly, ale dospěl až ke střelbě z pravých mušket. Artilerii přivedli na pódium až romantici. A teprve zkušenost se světovými válkami přivedla hudební umělce ke skutečnému zamyšlení nad nesmyslností a krutostí války. Najdeme je v dílech Prokofjevových, Martinů a Brittenových. A v nedělním Poledním koncertů přenecháme obrazotvornost filmovým režisérům a zaposloucháme se do hudby, která jejich bitevní výjevy doprovází.

autor: LH
Spustit audio

Související