Omer Avital Quintet – koncert z klubu Smalls

13. únor 2015

Izraelský kontrabasista a skladatel Omer Avital dokázal zhutnit do jediného koncertu svoji muzikantskou filosofii. Věříme, že nezaměnitelnou, okouzlující melodičnost a uvolněnou atmosféru oceníte i v rámci pořadu Jazz Club.

Sobota 14. 2. ČRo Jazz 20:00 - 21:00: Jazz Club – záznam koncertu ze Smalls Jazz Clubu, New York, 5. a 6. dubna 2010

Levantský jazz by si zasloužil vlastní „škatulku“, vypichující jeho melodickou i rytmickou osobitost. Podobný termín jako ethiojazz. Snad izrajazz? Levantajazz? Ale raději dost spekulací, stejně by byly tyto geograficky vymezené názvy nepřesné. Vždyť Omer Avital se narodil v Izraeli rodičům marockého a jemenského původu. A hudba samotná neuznává lidské hranice. Ovšem není pochyb, že v jazzu lze vystopovat i jasnou „blízkovýchodní basovou školu“. Tvorba Omera Avitala budiž důkazem.

„Pan Avital a jeho skupina patří k tomu nejoriginálnějšímu, co dnes můžete na newyorské hudební scéně slyšet,“ hlásaly vlivné noviny The New York Times. I přes sklony nadšených novinářů k nadhodnocování (berte to jako střelbu do vlastních řad) je na tom dost pravdy.

Jednadvacetiletý Omer, odchovanec prestižního izraelského hudebního školství a posléze tamní profesionální jazzové scény, přicestoval do New Yorku v roce 1992. Dva roky poté se spolu s pianistou Jasonem Lindnerem „zabydlel“ v tehdy novém klubu Smalls v newyorské Greenwich Village, který se v 90. letech stal doslova líhní jazzových talentů. Není divu, že o jeden a půl dekády později pořídil na oblíbeném místě i nahrávku (přesněji sestřih ze dvou koncertů) pro CD z ediční řady Live At Smalls (2010), jehož vysílání vám nabízíme.

Malá koncertní ukázka: 
 
 

Záznam shrnuje celou paletu nálad. Třeba „etnickou“ rytmikou poháněnou, do snivých momentů přelétající skladbu Magic Carpet, na bluesově procítěné improvizaci postavené Theme For a Brighter Future, nakažlivý funkový groove One, hříčku pro sólový kontrabas D-Bass... Nebo třeba cajdáček Anthem to Life, který při troše fantasie může představovat styčný bod mezi dávným středomořským šlágrem a dixielandem. Během živého hraní se tolik neprojevují Omerovy zkušenosti nabyté studiem klasické kompozice, ale i ty samozřejmě při troše pozornosti zachytíte.

Joel Frahm občas vnáší do hudby tradičnější bopovou improvizaci (všimněte si třeba skvělého sóla v Blues For Tardy), ale zároveň dokáže ctít specifiku Avitalových motivů. Tu má trumpetista Avishai Cohen v krvi. A přestože se u nás Jason Lindner prezentoval v rámci koncertu tria Now vs. Now jako „elektrický“ hráč, je přirozeně vynalézavý i za klaviaturou akustického nástroje. O jeho dlouholetém partnerství s Avitalem již byla řeč.

03089933.jpeg

Kapela nezapře ani smysl pro popůlnoční hudební humor. Třeba když spustí vlezlý, ale odzbrojující, kol do kola omílaný popový motivek Small Time Shit, do kterého muzikanti dokonce prozpěvují výstižný slogan totožný s názvem improvizace. Což vůbec nemá být odsudek, vždyť zdánlivá primitivnost nejen vyvolá úsměv na rtech posluchače, ale poskytne skvělé sólové příležitosti Avishaiově trubce. Vyřádí se i rytmika, která pod Frahmovým čarováním laškovně sklouzne do reggae.

Když zavřete oči, můžete si s trochou fantasie představit, že právě sedíte ve Smalls. Přejeme hezký posluchačský zážitek.

Omer Avital Quintet – Live At Smalls

Omer Avital – kontrabasAvishai Cohen – trubkaJason Lindner – pianoJoel Frahm – tenorový saxofonJohnathan Blake – bicí nástroje

autor: Tomáš S. Polívka
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.