Organ Explosion

9. červen 2014

Výstižně pojmenované německé varhanní trio Organ Explosion nehraje žádnou novátorskou muziku. Vlastně máte u většiny skladeb pocit, že „tohle už tady mockrát bylo“. Jenže tentokrát to nevadí.

Kouzlo Organ Explosion totiž spočívá v upřímné hráčské vervě. Energie muzikantů vám opravdu málem exploduje do uší. Hlavně proto si jejich eponymní debutová nahrávka zaslouží volbu Albem týdne Českého rozhlasu Jazz.

První, co vás při poslechu „trkne do uší“, je upřímná láska tří mladíků, kteří se potkali během studií na mnichovské konzervatoři, k 70. letům. Hansi Enzensberger nejen, že volí výhradně „historické“ nástroje (Mood, Wurlitzer), ale zvuk „nadčasových“ hammondek přibarvuje tak, že znějí jako v podání hardrockových kapel první poloviny sedmé dekády. K rozvibrovanému zvuku reproduktoru Leslie totiž ještě přidává zkreslení.

To samé vlastně platí i pro lampovým zesilovačem prohnaný a vybuzený sound vintage model baskytary Fender Jazz Bass Ludwiga Klöcknera. A také pro důraznou, přímočarou hru Manfreda Mildenbergera na retro soupravu bicích Ludwig.

S žánry si Organ Explosion hlavu nelámou. Rytmický ideál tvoří funk a taneční groovy, jasné spojnice směřují k první vlně jazzrocku. Ale místy trio sklouzává z fusion až k čistokrevnému rocku (například finále Strange Normal) či sebevědomě vplouvá do rytmického tepu à la „diskotéková horečka“ druhé poloviny 70. let (část Sneeky). Nebo si střihne reggae (část Mimi Lotta). Do úvodu Dark Heaven bez mindráků obkreslí motiv Richarda Strausse ze symfonické básně Tak pravil Zarathustra, evokující díky využití skladby ve sci-fi filmech temnotu mezi hvězdami. Přitom upřesnění „v úvodu“, „ve finále“ či „v části“ jsou dosti důležitá, trio totiž dokáže plynule prohodit rytmus i žánr v jedné skladbě hned několikrát. Ale ať už hrají Organ Explosion cokoliv, vždy se stejnou výbušností.

 

„Nástroje si natahali do babiččiny garáže... Hrají melodie pro miliony se silou funku, snových světů jazzu, špinavého blues a s nepředvídatelností punku. Jsou impulsivní, kreativní, syroví!“ inzeruje kapelu tisková zpráva. Nelze než s reklamním textem souhlasit.

Album má samozřejmě slabší místa. Kung Fu Funk může jemnocitnějším posluchačům začít lézt brzy krkem vinou využití agresivních samplů z akčních filmů na téma asijských bojových umění. Totéž lze napsat o jásavém závěrečném „cirkusovém čísle“ Organ Explosion Supershow. Ale asi jde jen o otázku individuálního vkusu, nikoliv o vyložený průšvih.

Žádnému z muzikantů se navíc nedá upřít mistrovství ve zvládnutí nástroje. A všichni hrají na doraz. Pokud byste u vysílání ČRo Jazz náhodou začali dřímat, tihle tři vás pravděpodobně proberou lépe než dvojité espresso.

03137790.jpeg

Organ Explosion Hansi Enzensberger – klávesové nástroje (Hammond B3, Wurlitzer, Moog, clavinet)Manfred Mildenberger – bicí nástroje, samply, zvukové efektyLudwig Klöckner – baskytara Hosté:Mathias Götz – trombónMartina Mühlpointner – zpěvFlorian Sagner – trubkaSascha Lüe – altový saxofonBiboul Darouiche – conga a tamburína

Label: Enja Records

www.organ-explosion.de

Album týdne je programový blok ve vysílání stanice Český rozhlas Jazz. Ukázky z vybraných CD vysílá ČRo Jazz pravidelně každý den od pondělí do neděle vždy v 11:00 a 19:00. Album týdne vybírá redakce s přihlédnutím k aktuálnosti, originalitě, hudebnímu přínosu a dramaturgické relevanci. Album týdne získává v daném týdnu vyšší rotaci, než je obvyklé u ostatních nahrávek.

autor: Tomáš S. Polívka
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.