Patrick Karpentski v poslechovém testu: Pokud chceš hrát dobře pop, studuj jazz

27. listopad 2020

Patrick Karpentski je znám ze spolupráce s Toxique nebo Lake Malawi, podstatnou část své kariéry ale zasvětil jazzu (např. v S’Aight, ale i jako zakladatel jazzové katedry JAMU), nyní hrává hlavně s projektem Sně Beaty Hlavenkové. Jeho sluch jsme otestovali v listopadovém vydání pořadu Tak to slyším já. Jak obstál se dozvíte ze záznamu!

Interpreta první jazzové ukázky se hostovi identifikovat nepodařilo ‒ nicméně to nezabránilo dotazu, jestli se vlastně Patrik někdy považoval za jazzmana. „Bylo období, kdy jsem nedělal nic jiného než jazz ‒ studoval jsem ho, psal jsem, dá se říct, že jsem se tím i živil. Pak se to zase obrátilo.“

Kytaristu Bena Mondera naopak Patrik identifikoval snadno. A zavzpomínal na lekce, které s ním absolvoval: „Když jsem se ho ptal, jaká arpeggia mám cvičit a jakým způsobem, řekl mi: ,Všemi způsoby!’…Poprvé jsem ho slyšel v úplně jiném soundu, na desce Marie Schneider, kde má úžasné rockové sólo.“

Po nahrávce Rudolfa Daška jsme se dostali k české scéně. „Jsem z Třince, takže jsme hodně jezdili do Ostravy, kde hrával třeba Boris Urbánek ‒ chodili jsme na kapelu Tutu, s Romanem Pokorným na kytaru. To se mi hodně líbilo. A velký vliv i pedagogicky na mě měl trumpetista a pianista Vlastík Šmída. To, jak koncepčně přemýšlel, pro mě byla velká inspirace.“

Následovala ukázka velmi zákeřná: „To jsem určitě slyšel… Buty to nejsou…“ 

Byli to Buty. Jak je možné, že ze severní Moravy a Slezska proudí neustále tolik výborných hudebníků? „To se snaží zodpovědět už delší dobu spousta lidí (smích). Jedna z možností je, že ten region není úplně prosperující a ty lidi to motivuje k práci. Nevím. Někdy to je o nějaké energii, že se ti lidé přitahují a podporují.“

Producent je hlavně psycholog

U ukázky z alba George Mraze se Patrik Karpentski nachytat nenechal: „Vzhledem k tomu, že sis dělal nějakou přípravu ‒ může to být Rich Perry?“ Byl to on. Protože Patrik několikrát s Richem Perrym (a s Ingrid Jensen nebo Mikem Bagettou) hrál, bylo nasnadě se zeptat, jak na svoje mezinárodní projekty vzpomíná. 

Patrick Karpentski

„Rich Perry má svůj jazyk, je okamžitě rozpoznatelný. Má takový nešvar a stydí se za to, že cvičí s podklady od Aebersolda ‒ šibalsky se usmíval, když nám to prozrazoval (smích). Mike teď hrozně vyrostl ‒ zapracoval na své kariéře. Ale já ho znám ještě jako toho kluka tam od nás z Amhurstu, kde jsme spolu hráli jamy.“

Amy Winehouse samozřejmě Patrik poznal téměř okamžitě. „Pop music jsem měl vždycky rád. Ale musím říct, že dnes už se necítím, že bych měl být hudebním producentem. Protože producent potřebuje různé tzv. social skills a musí umět s lidmi pracovat na psychologické úrovni ‒ a v tom si myslím, že nemám dost trpělivosti. Možná mám nějaké hudební know-how, vím, co např. udělat s aranžmá, ale to je jen určité procento z toho celku.“ 

Sluší se dodat, že rozhovor byl podstatně delší a plný zajímavých postřehů. Pokud vás zajímá, jestli Patrik Karpentski někdy slyšel Metallicu, jaká je čeština Danilla Pereze a jestli má Jakub Doležal přehled o populární hudbě, zveme k poslechu audiozáznamu!

Seznam testovacích nahrávek

Jump - Alex Van Halen, David Lee Roth, Michael Anthony, Edward Van Halen - Van Halen - 1984 - Warner Bros. Records - 1984

Footprints - Wayne Shorter - Wayne Shorter - Footprints Live! - Verve Records - 2002

Aplysia - Ben Monder - Ben Monder - Hydra - Sunnyside Communications - 2003

Toulky - Rudolf Dašek - Rudolf Dašek - Dialogy - Supraphon - 1979

Stromy - Milan Nytra - Buty - Ppoommaalluu - BMG/ Ariola - 1994

Strange Blues - George Mraz - George Mraz - Bottom Lines - Milestone - 1997

You Know I'm No Good - Amy Winehouse - Amy Winehouse - Back To Black - Island Records Group/ Universal Records - 2006

Ocean Drive (Reprise) - Boy Matthews, Duke Dumont, Hal Ritson, Jax Jones - Duke Dumont - Duality - Virgin EMI Records - 2020

Najednou - Viliam Béreš, Johana Franková - Lanugo - Lanugo 2019 - Tranzistor - 2019

Spustit audio