Pestrobarevné májky i tančící slepice. Balet Národního divadla uvádí pastorální hříčku Marná opatrnost

19. duben 2018

Komický balet choreografa Jeana Dubervala byl poprvé uveden v roce 1789. Později se dočkal několika verzí, například od Paula Taglioniho, Alicie Alonso nebo Sira Frederica Ashtona. A právě Ashtonovu choreografii z roku 1960 uvidí diváci Národního divadla.

Balet Marná opatrnost má být oslavou života a lásky. Na scéně nevystupují šlechtici a králové, jako v baletním romantismu první poloviny 19. století, nýbrž prostí lidé. Sir Frederick Ashton se pro baletní pastorální hříčku inspiroval venkovským koloritem anglického Suffolku. Podle baletní mistryně Národního divadla Terezy Podařilové ocení titul marná opatrnost především diváci, kteří mají rádi dějové balety.

Tento balet je nesmírně pozitivní. A to je něco, co si podle mě, každý z nás tak trochu přeje, tedy přijít do divadla a uvidí to „opravdové divadlo“ s kulisami a kostýmy, které mu umožní ponořit se do úplně jiného světa. Hlavně toho světa, který je pozitivní a zábavný. Na začátku může tento titul působit trochu naivně, protože je to opravdu starý balet. Ale ve chvíli, kdy divák přistoupí na tu hru, tak si může užívat krásné tancování a spoustu humoru.
Tereza Podařilová

Marná opatrnost

Marná opatrnost představuje jednu z nejvirtuóznějších Ashtonových choreografií, náročnou pro tanečníky v sérii energetických pas de deux a sólových výkonů.

Zápletka je prostá.  Matka Simone brání lásce své dcery Lise k chytrému, ale ne příliš majetnému chasníkovi. Chce ji provdat za hloupého, leč bohatého syna velkostatkáře. Hlavní hrdinka Lise si ale přes marnou opatrnost své matky dokáže prosadit svou lásku. Podle staré tradice je role Matky Simone komická a tančí ji muž. V roli matky Simony se alternují Alexander Katsapov a Jiří Kodym.

Zajímavá je právě převleková role, kdy se kluci změní v ženu, ale přitom tam pro diváky zůstane pocit z toho, že se jedná o muže. Tento prvek je hodně komický, jsou tam půvabné momenty. A podobné nabízí i postava hloupého syna bohatého statkáře. V této postavě jménem Alain se alternují například Veaceslav Burlac, Jonáš Dolník nebo Mathias Deneux.
Tereza Podařilová

Marná opatrnost

Dalšími sólisty, kteří se vystřídají v rolích Lise nebo Colase jsou Alina Nanu, Nikola Márová, Giovanni Rotolo nebo Ondřej Vinklát. A co je pro choreografii Sira Fredercka Ashtona charakteristické?

Je tam charakteristický jeden krok, který se jmenuje Fred Step a ten Sir Frederick Ashton uváděl v každém svém baletu.
Tereza Podařilová

Marná opatrnost

Hudbu k baletu Marná opatrnost složil Louis Joseph Ferdinand Hérold a v hudebním aranžmá Johna Lanchberyho ji v Národním divadle nastudoval dirigent Václav Zahradník.

Je to taková motivická práce, kdy nejčistší plochy připomínají mozartovskou práci na variacích. A taková práce s aranžmá moderního symfonického orchestru druhé poloviny 20. století je velice příjemná i co se partů týče. Takže hrajeme v moderním ladění na moderní nástroje. Ale některé momenty se snažíme vyhovět postbaroknímu ladění.
Václav Zahradník

Marná opatrnost

Marnou opatrnost Sira Fredericka Ashtona uvede balet Národního divadla poprvé. Doposud byl tento titul uveden na více než 35 světových scénách včetně pařížské Opery nebo Velkého divadla v Moskvě.

Spustit audio