Quentin Coaxum – Current

11. srpen 2014

V Chicagu působící trumpetista Quentin Coaxum patří k mladým eklektikům, kteří zručně vytvářejí amalgám z jazzového odkazu a prvků popu, soulu, R&B či hip hopu. Jeho dlouhohrající kapelnická a autorská prvotina Current působí natolik zrale, vyrovnaně, nápaditě a přesvědčivě, že si zaslouží volbu Albem týdne.

Nadějný trumpetista Quentin Coaxum pochází z okolí St. Louis a mohli bychom ho označit za typické zázračné dítko, věnující se hudbě od nejútlejšího věku. Bavila ho pop music i hip hop, zásadní zálibu našel v jazzové tradici. Prošel klasickým hudebním vzděláním a s diplomem z Northern Illinois University v kapse se přesunul do Chicaga.

Trumpetista pochopitelně získal i „školu muzikantského života“. Jako sidemana si ho vybrali například legendární bebopový a hard bopový saxofonista Jimmy „Little Bird“ Heath, trombónový velikán Robin Eubanks nebo další živoucí bopový klasik, saxofonista Benny Golson. A jak slyšíme, naučil se dost. Dnes je „hotový“ hráč sytého tónu, hravých koloratur (i citlivé práce s dusítkem) a nápaditý skladatel.

„Mým cílem bylo vytvořit hudbu, která může potěšit široké spektrum posluchačů a přitom zůstane unikátní, bude reprezentovat můj vlastní muzikantský hlas,“ lákal Quentin Coaxum přispěvatele prostřednictvím crowdfundingové platformy Kickstarter. A naštěstí nalákal. Díky vybraným finančním prostředkům tak mohl zrealizovat svoji první sólovou nahrávku Current. Deska dokazuje, že Quentin nesliboval planě. Jeho skladby opravdu působí osobitě a přitom vstřícně.

 

Hned úvodní kompozice 94 dýchne klubovou pohodou. Jde vlastně o uklidňující easy listening, podanou ovšem se svrchovaným vkusem. V podobném duchu se nese většina alba. Zmíněné vlivy R&B, soulu a dalších populárních žánrů vycítíme v rytmizaci (všimněte si třeba kontrastního pojetí bicích nástrojů Marcuse Evanse v baladě Brown Beer; ve stejné skladbě zabrousil Stu Mindeman elektrickým sólem až k jazzrockovým reminiscencím) či vedení hlavní melodické linky.

 

Mohli bychom vytknout, že album jako celek působí snad až příliš „smooth“, menší vzruch způsobí pouze jazz hip hopová skladba ve středním tempu Friends s uvolněným rappováním hostujícího J Arthura. Jenže to by nebylo fér, takový byl přece Coaxumův původní záměr. Jde spíše o otázku individuálního vkusu než objektivní kritiku. Nahrávka je uhlazená, nikoliv unylá.

 

Coaxum vykázal dobrý vkus i při výběru spoluhráčů a hostů. Vypíchnutí nějakého vydařeného momentu by zasloužili postupně všichni, zmiňme ale aspoň přínos dalšího talentovaného mladíka, vibrafonisty „Justefana“ Thomase (měl příležitost zahrát si například s Wyntonem Marsalisem), dodávajícího prostorovost skladbě Lush. Nebo působivou „klavírní košatost“ již zmíněného Marcuse Evanse v November.

„Slyšet takovou kolekci písní na debutu je vážně překvapující a jsem si jistý, že se k albu budu opakovaně vracet,“ napsal Anthony Dean-Harris, šéfredaktor serveru Nextbop. Souhlasíme a přejeme příjemný poslech.

03183341.jpeg

Quentin Coaxum – Current Quentin Coaxum – trubkaDustin Laurenzi – tenorový saxofonStu Mindeman – klavír, varhany, syntezátory, el. pianoJeff Swanson – kytaryChristian Dillingham – kontrabasBryan Doherty – baskytaraMarcus Evans – bicí nástrojeJustin „Justefan“ Thomas – vibrafonJuan Pastor – perkuseJ Arthur – zpěv

Label: Quentin Coaxum, 2014

www.quentincoaxummusic.com

Album týdne je programový blok ve vysílání stanice Český rozhlas Jazz. Ukázky z vybraných CD vysílá ČRo Jazz pravidelně každý den od pondělí do neděle vždy v 11:00 a 19:00. Album týdne vybírá redakce s přihlédnutím k aktuálnosti, originalitě, hudebnímu přínosu a dramaturgické relevanci. Album týdne získává v daném týdnu vyšší rotaci, než je obvyklé u ostatních nahrávek.

autor: Tomáš S. Polívka
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka