Radim Hanousek: Na pomezí vážné hudby a jazzu

5. duben 2019

S brněnským saxofonistou Radimem Hanouskem jsme se sešli nad dvěma novinkami. Je to jednak album Sailor on Dry Land, které natočil norsko-český NOCZ Quartet s pěveckým sborem (jako NOCZ & Choir), a dále nahrávka souboru Dust in the Groove. Poslouchejte dubnový Rozhovor měsíce!

Komorní pěvecký sbor, s nímž skupina NOCZ na svém albu spolupracuje, vznikl přímo pro tento projekt. Česko-norská skupina na svém čtvrtém albu pokračuje v konfrontaci svého umění s pozvanými hosty. Nápad připravit nahrávku s pěveckým sborem měl zakladatel skupiny, norský trumpetista Didrik Ingvaldsen.

„Já jsem si původně představoval masu pěvců, ale nakonec je to spíše voice band, který využívá různých gest a improvizačních zvukových prostředků, kterými narušuje tok hudby. Střídá se tím pádem prostor pro sbor a hudbu a zvukově je to odlišné od toho, jak zní běžný pěvecký sbor,“ popisuje Hanousek.

Spolupráce se sborem fungovala úplně jinak než nahrávání s Ivou Bittovou na albu NOCZ & Iva Bittová. „Iva je osobnost, která si okamžitě vymezí svůj prostor. V rámci improvizací měla vše pevně pod kontrolou. Sbor takový prostor neměl, vstupoval vždy do už rozjeté kapely. Ale míra svobody byla velká v obou případech,“ srovnává saxofonista.

I když většinu skladeb pro album Sailor on Dry Land zkomponoval Didrik Ingvaldsen, jeho český kolega nás nechává nahlédnout i do své vlastní autorské kuchyně:

„Baví mě hrát si s možností zápisu, aby hudebník respektoval autorské potřeby a zároveň měl velký prostor pro svůj přístup k dané skladbě. Kombinuju grafické zápisy s klasickou notací nebo třeba používám jen rytmické zápisy nebo naopak tónový výběr bez udání rytmu. Tyto kombinace hudebníky provokují k jinému projevu než jen k volné improvizaci, ale zároveň je výsledek hodně otevřený.“

Hrátky s grafickým zápisem

Konkrétně Hanousek představuje svou krátkou skladbu Spolu 2: „Toto je jeden z pokusů, kdy jsem si hrál s grafickým zápisem. Jsou to tři vrstvy zapsané rytmicky s volnými tónovými výškami. Forma je otevřená a sestavuje se dohodou. Zmíněné vrstvy fungují zleva doprava i zprava doleva. Před akcí se tedy stanoví forma před akcí, a pokud to vyjde, měli bychom vyjít z jednoho bodu a opět v jednom bodě skončit. Ta skladba je otevřená pro jakékoli obsazení.“

Na čem dělá... trumpetista Didrik Ingvaldsen

Didrik Ingvaldsen

Norský trumpetista a skladatel je členem kapel po celé Evropě, včetně dvou českých. Jak se k nám vlastně dostal a co letos chystá nového?

Skladba Spolu 2 je spojovacím můstkem mezi skupinami NOCZ a Dust in the Groove, které ji obě mají v repertoáru. Hanousek v rozhovoru vzpomíná, že Dust in the Groove zpočátku vůbec nebylo jazzové těleso, ale že v současné době se jedná o „hru mezi soudobou hudbu a jazzem“ a že jazz se do repertoáru souboru vkrádá čím dál víc.

Dust in the Groove používá neobvyklé kombinace nástrojů včetně například marimby hrané smyčcem nebo pomocí dechu (Martin Opršál). Jako styčný bod s jazzem Hanousek zmiňuje „titulní“ groove, který používá jako kontrast ke zvukovým plochám a strukturám. Dust in the Groove pracuje s prvkem improvizace a právě zde se projeví hudební základ jednotlivých členů.

Radim Hanousek v rozhovoru přibližuje také svůj aktuální doktorandský projekt na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. V jeho rámci zkoumá průniky mezi soudobou vážnou a jazzovou hudbou. Za tímto účelem sestavil ansámbl, který tvoří jak studenti Katedry jazzové interpretace, tak studenti klasické kompozice, klavíru nebo zpěvu. Za sebou mají například workshop a nácvik improvizace s rakouským hráčem na čtvrttónovou trubku Franzem Hautzingerem.

Rozhovor se saxofonistou a skladatelem Radimem Hanouskem vede Milan Tesař (Radio Proglas). V pořadu uslyšíte skladby z alba NOCZ Quartet & Choir – Sailor on Dry Land a z připraveného alba skupiny Dust in the Groove.

autor: Milan Tesař
Spustit audio

Související