Robert Glasper chrlí desky jako na běžícím pásu

10. listopad 2024

Oslavovaný americký pianista a průzkumník žánrových fúzí byl letos obzvláště pracovitý. Až to zavání workoholismem. Jeho práce kvapná ovšem je dostatečně platná, alba Keys To The City Volume One, Code Derivation i Let Go stojí za poslech. A především, každé je úplně jiné.

Částečně je Glasperova pracovitost dána i „digitální“ poptávkou. Umělec letos podepsal exkluzivní partnerskou smlouvu se streamingovou platformou Apple Music, která mu pod hlavičkou In My Element Radio zajišťuje také průběžnou propagaci nahrávek, udržuje fandy v kontaktu a ve stavu zvýšené pozornosti. V rámci svého „kanálu“ streamuje Glasper jak nová alba, tak i podcasty a kompilace oblíbené muziky. Nás ovšem zajímají především desky.

Let Go

Vezměme to chronologicky. Prvním titulem, který v partnerství s Apple Music přišel na svět, je červnové album Let Go. Glasper na něm vyšel vstříc příznivcům a přátelům, kteří po něm už léta chtěli čistě meditativní nahrávku, bez rušivých elementů.

„Celou moji kariéru mi lidé říkají, že na ně moje hudba působí meditativně. Učí se u ní, modlí se u ní, cvičí při ní jógu, prostě se u ní uvolní... Let Go jsem natočil pro ně. Neříkám tomu ‚meditativní projekt‘ nebo tak podobně, ale do hudby jsem chtěl vložit něco, co pomáhá koncentrovat mysl. Něco, co ztiší svět okolo a dovolí nahlédnout, co je uvnitř,“ vysvětlil pianista tvůrčí záměry.

Podařilo se, jazzová meditace plní účel. I třeba když třeba necvičíte jógu, ale jen nemůžete usnout. Což nemá být jedovatá poznámka, Let Go není nuda jako jiné „meditativní“ snímky. Naopak, v aranžmá se toho děje spousta a o nápady není nouze. S darem nerušit a uklidňovat si nepřekáží.

Code Derivation

Titul Code Derivation vydaný koncem srpna je z úplně jiného soudku. Patří do linie Glasperových úspěšných pokusů s pospojováním jazzu, R&B, hip hopu a elektroniky.

Koncepci zvolil pianista následující: Natočil se svojí kapelou živě ve studiu, pěkně postaru, sérii straight ahead jazzových kompozic. V sestavě nechybí saxofonista Walter Smith III, bubeník Kendrick Scott či hostující saxofonista Marcus Strickland. A pak předhodil tyto skladby elektronickým producentům a hiphoperům. „Nechal jsem prostě svoje kámoše, ať mě vysamplují,“ směje se.

Skladby tak jsou na albu vždy v páru. V akustické jazzové verzi a jako remix či úprava, případně s přidaným rapem. Kontrasty nahrávek působí zajímavě. Cokoliv je ze základního kódu derivováno, to tady funguje. Hudba je jen jedna, žánr nežánr.

Americký pianista Robert Glasper

Keys To The City, Volume One

Říjnová deska Keys To The City, Volume One je nejpestřejší, či spíše nejméně sourodá. Dojde tu na jazzově-elektronicko-hiphopovou fúzi ve svérázné verzi popového standardu The Look Of Love s hostujícím soulovým pěvcem Bilalem a rapperem T3. Na jazzrock, soul, R&B, ale i akustické klavírní trio.

Repertoár alba ovšem spojují dvě věci: Až na jednu výjimku jde o převzaté kompozice. A popudem k nastudování všech skladeb a také k natočení alba (byť původně Glasper o nahrávce neuvažoval) byla Glasperova rezidence v legendárním newyorském klubu Blue Note, tlačící pianistu k přípravě stále nových překvapení pro náročné publikum. „Bylo to jako pět let nahrávání. Jen si to představte. Každý večer dva sety, a to po celý měsíc,“ vysvětluje Glasper.

K silným momentům desky patří i jeden jazzrockový. Glasper přebral i skladbu Paint The World od Chicka Corey a jeho Elektric Bandu II, ve které hostuje Thundercat. Ačkoliv samotný Corea kompozici vydal v roce 1993, Glasperova verze zní tak, že klidně mohla být nahrána v 70. letech. K dalším perličkám patří Prototype původně od hiphopového/funk/soulového dula Outkast, zde jako balada v pěveckém podání hostující Norah Jones.

Nejvíc se ale vymyká, a stal se i „nejmilejší“ nahrávkou alba, onen jediný „nepřevzatý“ kus alba. Improvizované klavírní blues s komickým názvem Didn’t Find Nothing In My Blues Song Blues. Většina skladby je komunikací zpěvačky Esperanzy Spalding s Glasperem, teprve v závěru se přidají kontrabas a bicí. Ale hlavně je tu prostor na humor a bezprostřední reakce publika, řehtajícího se po vtipných Esperanziných průpovídkách.

Jak naznačuje „Volume One“ v názvu, můžeme se těšit na pokračování nahrávek z Blue Note. Je tudíž pravděpodobné, že Glasperova série v rychlém sledu vydaných alb ještě nekončí. 

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.