Rozhovor měsíce: Dvě Limba Pavla Hrubého
Plzeňská skupina Limbo v čele se saxofonistou Pavlem Hrubým funguje ve dvou variantách: v čistě akustické (saxofon, trubka, kontrabas, bicí) a v elektro-akustické (saxofon, kytara, klávesy, kontrabas, bicí, perkuse). S Pavlem Hrubým v Rozhovoru měsíce (premiéra na Euro Jazzu 7. 9. ve 14:00) si promluvíme nejen o této kapelní „schizofrenii“, ale také o jeho dalších projektech: od hraní v bigbandech až po čistě improvizační uskupení Tellemarkk. Zvláštní pozornost věnujeme aktuálnímu koncertnímu albu akustického Limba.
Rozhovor měsíce – Pavel Hrubý (60 minut):Premiéra: 7. 9. ve 14:00Reprízy: úterý 11. 9. v 17:00, neděle 16. 9. ve 23:00
„Obě verze udržuju pořád při životě,“ říká v první části rozhovoru Pavel Hrubý k dvojí podobě Limba. Zatímco původní, akustická sestava se postupně vyvinula z tria saxofon, kontrabas, bicí, ke kterému se později připojil plzeňský trumpetista František Kučera, elektro-akustická formace se zrodila původně kvůli natočení nového autorského projektu Pavla Hrubého. Saxofonista dostal od vydavatele nabídku natočit jakékoli album a z několika variant, nad nimiž uvažoval, nakonec vybral skupinu se dvěma harmonickými nástroji: klávesami (Michal Nejtek) a elektrickou kytarou (Jiří Šimek).
I když jde o zcela odlišnou sestavu, rozhodl se Pavel Hrubý zůstat u osvědčené značky Limbo. Rozdíl je prý totiž jen v nástrojích, ale princip tvorby je stejný: „Na pódiu se sejdou kreativní lidé a snaží se na místě vymyslet hudbu. Tak je tomu u obou verzí.“ Podle Hrubého však zůstane Limbo pojmenováním pouze pro tyto dvě formace a žádný další projekt se už takto nazývat nebude.
Podívejte se na ukázku z koncertu elektronického Limba:V druhé části rozhovoru nám Pavel Hrubý podrobně představí nové CD akustického Limba. Jmenuje se Koncert a skupina je natočila v Korandově sboru v Plzni. Jak je u obou verzí skupiny obvyklé, ve studiu nebo na koncertě hudebníci hrají naprosto volně a na album poté zařadí nejpovedenější části svých improvizací. „Snažíme se vybrat to, co má podle nás největší smysl, co plyne odněkud někam. Tento koncert trval hodinu a půl a na desku jsme vybrali hodinu hudby.“
Zatímco běžně obsahují koncertní alba výběr z dosavadního repertoáru, v případě Limba jde de facto o novou řadovou nahrávku. „Řekl jsem klukům, že by bylo kontraproduktivní, abychom na živou desku nahráli staré věci. Pojďme si vybrat dvě, které nám na koncertě pomůžou a ostatní vymyslíme jako komunikace,“ vysvětluje Hrubý, podle něhož má na výsledné podobě alba velký podíl také akusticky zajímavý prostor, ve kterém se natáčelo.
Nové album Koncert si můžete zdarma stáhnout zde:
K naprosto svobodnému způsobu tvorby se Pavel Hrubý dostal postupně: od studia klasické hudby na konzervatoři (klarinet) přes působení v bigbandech a stovky hodin poslechu nejrůznější hudby. Za zásadní změnu ve svém životě považuje okamžik, kdy potkal Plzeňské jazzové combo pod vedením Františka Kučery, svého současného spoluhráče. „To byla moje škola života. Byl jsem neustále na nějakých večírcích ve Frantově bytě a tam jsme ještě s jinými lidmi celou noc poslouchali. Od nich jsem si kopíroval veškerou hudbu, tak jsem získával zkušenosti s jazzem. Několik let jsem poslouchal čtyři až pět hodin denně, a to veškerou hudbu: free jazz, Stevieho Wondera a další,“ vyjmenovává Hrubý, který nikdy neměl žádného učitele hry na saxofon.
V závěru pořadu hovoří host o svých dalších projektech (vedle Limba hraje například ve swingovém orchestru nebo v saxofonovém kvartetu) a také o obecnějších tématech, mimo jiné o současném stavu jazzu v Česku. Říká relativně optimisticky: „Situace není špatná. Příležitosti k hraní jsou, ale musíte mít vybudovanou síť ve vedení festivalů a klubů.“ A uzavírá: „Samozřejmě že hrajeme za malé peníze. Ale buď to chci dělat, nebo to dělat nechci. A když chci velké peníze, ať dělám něco jiného. Já jsem rád, když můžu hrát s kamarády svou hudbu.“
Rozhovor vedl Milan Tesař (Radio Proglas). V pořadu zazní ukázky z tvorby skupiny Limbo, a to především z aktuálního alba Koncert. CD můžete také vyhrát v soutěži tohoto týdne.
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.