Rozhovor měsíce: Jaromír Honzák mezi školou a jazzovým klubem
Basista Jaromír Honzák je nepřehlédnutelnou postavou českého jazzu. Ačkoli už překročil padesátku, nepřestává hledat nové hudební výzvy a ve svých projektech se velmi rád obklopuje mladšími hudebníky.
V poslední době na sebe upozornil elektronickými formacemi Face of the Bass nebo Sato San-To, ale i překvapivě tradičním triem s Najponkem a Mattem Fishwickem. Jaromíra Honzáka můžete slyšet v Rozhovoru měsíce na Euro Jazzu 4. května ve 14:00.
Značnou část své kariéry věnoval Jaromír Honzák (1959) jazzovému školství. Po organizačních změnách na VOŠ Jaroslava Ježka sice již nevede jazzové oddělení, které tam v roce 2003 založil, stále však vyučuje. Jak už jsme dříve informovali, loni na podzim také vzniklo na pražské HAMU Oddělení jazzové interpretace - to sice nemá statut katedry, ale brzy jej má získat. Vede je nově právě Honzák.
Výborný basista a pedagog však také před dvěma lety začal sám studovat. Již dříve sice absolvoval na teplické konzervatoři a v roce 1989 také tři semestry na bostonské Berklee, nově otevřená jazzová katedra na JAMU v Brně jej však přiměla znovu zasednout do školních lavic. Jeho spolužáci jsou tak sice o mnoho let mladší než on a přípravami na zkoušky tráví dost času, nové impulsy si však velmi užívá. „Získal jsem pocit, že by mě víc bavilo jezdit se do Brna učit, než tam jezdit jako učitel. Mám pocit, že jsem lepší student než učitel: ale zase je tu šance, že až dostuduju, tak budu i lépe sám učit,“ vysvětluje Honzák.
Na pěti albech, která Honzák dosud pod svým jménem natočil, se objevil nejen v roli kontrabasisty, ale i skladatele. Těmto albům i jednotlivým skladbám se dostalo různých domácích i zahraničních ocenění: alba Little Things, A Question To All Your Answers a Present Past byla oceněna cenou Anděl jako nejlepší česká jazzová alba roku. Naposledy letos v dubnu Honzák získal Cenu Gustava Broma za celoživotní přínos jazzu. Jaký pro něj mají podobná ocenění význam? „Získám alespoň pocit, že jsou lidé, kteří se o mou hudbu zajímají a vím, že nepracuji ve vzduchoprázdnu. Je to důležitá zpětná vazba,“ říká basista.
Vedle studia a školních aktivit je ale Honzák stále vyhledávaným hudebním partnerem, a to nejen v jazzu (jak dokazuje dlouhodobé působení s bratry Ebenovými). V současnosti například působí ve dvou zcela odlišných pianových triích – zatímco jedno z nich vede mladý a progresivní pianista Vít Křišťan (za bicími je český mistr groovu Roman Vícha), v nezvykle tradiční poloze se basista představil na nedávno vydaném CD The Real Deal (s Najponkem a britským bubeníkem Mattem Fishwickem).
Podívejte se na video z nahrávání alba The Real Deal:
„Basista je především doprovazeč a já tuto roli přijímám a mám ji rád. Baví mě vstupovat do světů, ve kterých se pravidelně nepohybuji. Snažím se přitom respektovat styl a nepokazit celek, ke kterému právě přispívám. A zahrát si s Najponkem jazzové standardy je pro mě vždy výzva: je to návrat ke kořenům žánru, které musí jazzový basista ovládat," dodává Honzák.
Po elektronických kapelách Face of the Bass nebo Sato San-To, které jej ukázaly opět v trochu jiném světle, chystá Honzák leccos nového, i když o tom dosud nemluví příliš podrobně. Na podzim se objeví jako host na albu Ivy Bittové (půjde o symfonické aranže jejích skladeb s Pražskou komorní filharmonií) a možná už do konce roku vyjde Honzákova další sólová deska: tentokrát překvapivě s dánskou zpěvačkou Sissel Vera Pettersen.
Rozhovor, který s Jaromírem Honzákem vedl Petr Vidomus, doprovodí ukázky ze sólových alb basisty, elektronických projektů Face of the Bass nebo Sato San-To i z nejnovějšího společného CD s Najponkem.
Rozhovor měsíce – Jaromír Honzák (60 minut): Premiéra první pátek v měsíci: 4. května ve 14:00 Reprízy: úterý 8. května v 17:00, neděle 13. května ve 23:00
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.