Rozhovor měsíce: pianista Martin Brunner mezi triem a septetem

3. prosinec 2012

Hostem prosincového Rozhovoru měsíce na Euro Jazzu bude pianista Martin Brunner. V interview promluví nejen o své tvorbě a o svém triu, ale také o svých učitelích nebo o tom, jak jeho cestu k jazzu ovlivnil jeho otec, flétnista Martin Brunner starší, organizátor královéhradeckého festivalu Jazz Goes To Town.

Rozhovor měsíce – Martin Brunner (60 minut): Premiéra první pátek v měsíci: 7. prosince ve 14:00 Reprízy: úterý 11. prosince v 17:00, neděle 16. prosince ve 23:00

V úvodu rozhovoru Martin vzpomíná na své dětství a speciálně na první ročníky festivalu v Hradci Králové. Už ve svých jedenácti letech si až do nočních hodin vychutnával koncerty hvězd a už tehdy jej jazz bavil. Aktivně se mu však nevěnoval. Když odešel studovat konzervatoř, trávil tolik času cvičením klasické hudby, že mu ani v té době na jazz čas nezbýval. Naplno se jazzu začal věnovat až ve dvaceti letech. „Měl jsem však výhodu, že jsem tu muziku už znal a poslouchal jsem ji,“ říká.

Martin Brunner dále studoval skladbu na Konzervatoři Jaroslava Ježka u Karla Růžičky, aranžování u Milana Svobody a jazzovou interpretaci u pianisty Mateje Benka. Velký význam však přikládá také samostudiu. Za hlavní přínos jakékoli školy pokládá Brunner možnost setkat se s významnými osobnostmi a dále možnou spolupráci s vrstevníky. „Ale naučit se hrát může člověk sám,“ tvrdí.

02771151.jpeg

Obě dosavadní autorská alba natočil Martin Brunner v triové sestavě, kterou si oblíbil se všemi jejími plusy i minusy. Nedávno se však úspěšně pokusil o projekt pro sedmičlennou sestavu muzikantů: V říjnu 2012 mělo premiéru společné pásmo Brunnerova tria se smyčcovým Epoque Quartetem Morning Walks. Mladý skladatel vypráví: „Karel Růžička mi dal v jednom ročníku za úkol napsat něco pro smyčcové kvarteto. Napadlo mě využit toho a napsat skladbu pro jazzové trio se smyčcovým kvartetem.“

Zatímco v podobných případech zpravidla smyčce pouze doprovázejí jazzové hudebníky, Brunner se rozhodl složit hodinový program tak, aby kvarteto i trio hrály nezastupitelnou roli: „Tu skladbu není možné zahrát jinak, každý nástroj je v ní stejně zásadní a jinak by to nefungovalo.“

Podívejte se na ukázku z uvedení v klubu Jazz Dock:



Původně jednorázový projekt bude mít zřejmě na jaře pokračování. Jedná se o jeho dubnovém uvedení na festivalu JazzFestBrno a také o představení v pardubickém Divadle 29. „Taky doufám, že vznikne nahrávka,“ říká zatím bez podrobností Brunner, „doufám, že se to natočí, protože jinak by ten projekt zmizel. Účinkuje v něm sedm lidí, nedá se hrát jen tak v klubu a jeho uvedení závisí na finančních podmínkách.“

I když by své Morning Walks vydal raději jako studiovou nahrávku, koncertní jazzová alba má Martin Brunner také rád. „Jazz obecně je živá hudba a některé koncertní nahrávky jsou nejzajímavější, například záznamy Wayna Shortera s jeho kvartetem, to by ve studiu nikdy nevzniklo.“

02771152.jpeg

V závěru rozhovoru přijde řeč na českou jazzovou scénu obecně, na možnosti koncertování a také na čím dál častější vystupování zahraničních hvězd u nás. „Bylo by dobré, kdyby pořadatelé věnovali naší scéně pozornost. Všude v cizině se to tak dělá, například Norsko svoji kulturu a své muzikanty podporuje. Finančně například zaštítí šňůru norské kapely po Evropě. U nás se často konají turné například zahraničních zpěvaček s kapelou, což je samozřejmě dobře, ale příležitost pak nedostanou domácí skupiny.“

Rozhovor s Martinem Brunnerem vedl Milan Tesař (Radio Proglas). V pořadu zazní ukázky z alba Still Warm To Touch (Martin Brunner – piano, Rastislav Uhrík – kontrabas, Tomáš Hobzek – bicí).

autor: Milan Tesař
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka