Rozhovor měsíce: pianista Martin Brunner mezi triem a septetem
Hostem prosincového Rozhovoru měsíce na Euro Jazzu bude pianista Martin Brunner. V interview promluví nejen o své tvorbě a o svém triu, ale také o svých učitelích nebo o tom, jak jeho cestu k jazzu ovlivnil jeho otec, flétnista Martin Brunner starší, organizátor královéhradeckého festivalu Jazz Goes To Town.
Rozhovor měsíce – Martin Brunner (60 minut): Premiéra první pátek v měsíci: 7. prosince ve 14:00 Reprízy: úterý 11. prosince v 17:00, neděle 16. prosince ve 23:00
V úvodu rozhovoru Martin vzpomíná na své dětství a speciálně na první ročníky festivalu v Hradci Králové. Už ve svých jedenácti letech si až do nočních hodin vychutnával koncerty hvězd a už tehdy jej jazz bavil. Aktivně se mu však nevěnoval. Když odešel studovat konzervatoř, trávil tolik času cvičením klasické hudby, že mu ani v té době na jazz čas nezbýval. Naplno se jazzu začal věnovat až ve dvaceti letech. „Měl jsem však výhodu, že jsem tu muziku už znal a poslouchal jsem ji,“ říká.
Martin Brunner dále studoval skladbu na Konzervatoři Jaroslava Ježka u Karla Růžičky, aranžování u Milana Svobody a jazzovou interpretaci u pianisty Mateje Benka. Velký význam však přikládá také samostudiu. Za hlavní přínos jakékoli školy pokládá Brunner možnost setkat se s významnými osobnostmi a dále možnou spolupráci s vrstevníky. „Ale naučit se hrát může člověk sám,“ tvrdí.
![SONY DSC 02771151.jpeg](https://vltava.rozhlas.cz/sites/default/files/styles//public/images/02771151.jpeg?itok=P96Px9XK)
Obě dosavadní autorská alba natočil Martin Brunner v triové sestavě, kterou si oblíbil se všemi jejími plusy i minusy. Nedávno se však úspěšně pokusil o projekt pro sedmičlennou sestavu muzikantů: V říjnu 2012 mělo premiéru společné pásmo Brunnerova tria se smyčcovým Epoque Quartetem Morning Walks. Mladý skladatel vypráví: „Karel Růžička mi dal v jednom ročníku za úkol napsat něco pro smyčcové kvarteto. Napadlo mě využit toho a napsat skladbu pro jazzové trio se smyčcovým kvartetem.“
Zatímco v podobných případech zpravidla smyčce pouze doprovázejí jazzové hudebníky, Brunner se rozhodl složit hodinový program tak, aby kvarteto i trio hrály nezastupitelnou roli: „Tu skladbu není možné zahrát jinak, každý nástroj je v ní stejně zásadní a jinak by to nefungovalo.“
Podívejte se na ukázku z uvedení v klubu Jazz Dock:Původně jednorázový projekt bude mít zřejmě na jaře pokračování. Jedná se o jeho dubnovém uvedení na festivalu JazzFestBrno a také o představení v pardubickém Divadle 29. „Taky doufám, že vznikne nahrávka,“ říká zatím bez podrobností Brunner, „doufám, že se to natočí, protože jinak by ten projekt zmizel. Účinkuje v něm sedm lidí, nedá se hrát jen tak v klubu a jeho uvedení závisí na finančních podmínkách.“
I když by své Morning Walks vydal raději jako studiovou nahrávku, koncertní jazzová alba má Martin Brunner také rád. „Jazz obecně je živá hudba a některé koncertní nahrávky jsou nejzajímavější, například záznamy Wayna Shortera s jeho kvartetem, to by ve studiu nikdy nevzniklo.“
![SONY DSC 02771152.jpeg](https://vltava.rozhlas.cz/sites/default/files/styles//public/images/02771152.jpeg?itok=4F-jMXmp)
V závěru rozhovoru přijde řeč na českou jazzovou scénu obecně, na možnosti koncertování a také na čím dál častější vystupování zahraničních hvězd u nás. „Bylo by dobré, kdyby pořadatelé věnovali naší scéně pozornost. Všude v cizině se to tak dělá, například Norsko svoji kulturu a své muzikanty podporuje. Finančně například zaštítí šňůru norské kapely po Evropě. U nás se často konají turné například zahraničních zpěvaček s kapelou, což je samozřejmě dobře, ale příležitost pak nedostanou domácí skupiny.“
Rozhovor s Martinem Brunnerem vedl Milan Tesař (Radio Proglas). V pořadu zazní ukázky z alba Still Warm To Touch (Martin Brunner – piano, Rastislav Uhrík – kontrabas, Tomáš Hobzek – bicí).
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
![ze_světa_lesních_samot.jpg ze_světa_lesních_samot.jpg](https://jazz.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_3x2_mobile/public/images/30211a0c09767f56cedafa33e6481497.jpg?itok=KWqo-X-T)
![](https://jazz.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_1x1_mobile/public/images/1cbf078c2113e4a20ba2b4185c2821e2.jpg?itok=FkhfJLo4)
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.