Rozhovor měsíce: Tomáš Vybíral mezi bubny a kontrabasem

1. listopad 2012
02749385_1.jpeg

Tomáš Vybíral vystudoval hru na kontrabas na Pražské konzervatoři a tam také už devět let hru na tento nástroj vyučuje. Kromě toho však miluje jazz, sám se naučil hrát na bicí a jako bubeník se svým triem vydal v roce 2012 první album Abstract Life.

Vedle CD, na kterém se autorsky podíleli také jeho spoluhráči Ondřej Štajnochr (kontrabas) a František Krtička (piano, vibrafon), na sebe Vybíral v poslední době upozornil multimediálním projektem Jazz Pictures About My Country. Jde o jazzové variace na jednotlivé části Smetanovy Mé vlasti, doprovázené projekcí obrazů a fotografií členů výtvarné skupiny Rastr. Dílo bude mít premiéru 5. listopadu v Žofín Garden v Praze a i na tuto událost vás Tomáš Vybíral pozve v Rozhovoru měsíce. Toto vydání má na Euro Jazzu premiéru v pátek 2. listopadu ve 14 hodin.

Rozhovor měsíce – Tomáš Vybíral (60 minut): Premiéra první pátek v měsíci: 2. listopadu ve 14:00 Reprízy: úterý 6. listopadu v 17:00, neděle 11. listopadu ve 23:00

Zatímco k hraní na kontrabas se Tomáš Vybíral dostal v období vzdoru („Tak si běž hrát třeba na basu, mně už je to jedno,“ řekl mu prý tatínek, klasický houslista, když se Tomáš odmítl sám dál učit na housle), bicí byly odjakživa jeho koníčkem: „Toužil jsem na ně hrát od svých třinácti let, kdy mi učarovali Beatles a konkrétně Ringo Starr.“ Vážně však Vybíral začal na bicí hrát až po čtyřicítce a naplno se tomuto nástroji věnuje teprve šest let.

V rozhovoru přiznává, že oproti kontrabasu, na který profesionálně hraje už tři desetiletí, má jako bubeník určité rezervy v technice. „Neustále však koukám kolem sebe a sbírám jakékoli zkušenosti,“ odpovídá na otázku, jak se v současné době ve hře zdokonaluje. Poslouchá rádio a kdykoli jej některý bubeník zaujme, ukládá si vybrané pasáže do paměti a doma se je snaží znovu přehrát. Ze svých současných vzorů zmiňuje Emila Frátrika, s nímž hraje v jedné kapele muzikálové melodie a jemuž jako kontrabasista často „kouká pod ruce“.

02643657.jpeg

Má vlast Bedřicha Smetany jej zaujala v době, kdy začal studovat kontrabas, opustil beatlemánii a pochopil, že „vážná hudba je krásná“. „Kontrabasové party v Mé vlasti jsem vždy zbožňoval, a když jsem ve dvaceti letech nastoupil do FOK, měl jsem to štěstí, že jsem Mou vlast několikrát hrál, a to i na Pražském jaru. Vlastenectví je tam podpořeno obrovskou muzikalitou a hrozně pěkným řádem.“ Když se začal Vybíral věnovat jazzu, cítil potřebu nejen hrát, ale také něco sám složit. A volba padla právě na oblíbeného Smetanu: „Téma pádu Vyšehradu, které hrají kontrabasy, mi začalo swingovat. Předělal jsem je ze čtyřdobého taktu na pětidobý a dopsal k tomu zbytek skladby.“ Následovala Vltava a po ní další části cyklu.

Ukázka z alba Abstract Life:

05 - French Evening by Lucie Kukulová

Jazzové obrázkyVybíralovy Jazz Pictures About My Country sice ze Smetanova díla vycházejí a jsou mu poctou, avšak hovoří velmi současným jazykem včetně reminiscencí na hip-hop a další styly, které s vážnou hudbou nemají mnoho společného. „Je to novodobá pocta tomu materiálu, který je hodně hraný a který je základním stavebním kamenem českého hudebního pokladu. A já si myslím, že je dobré se na něj podívat z jiného úhlu, ale přitom s maximální úctou,“ říká Vybíral.

Hudebník v Rozhovoru měsíce načrtává i budoucnost projektu. Před sebou má jeho slavnostní pražskou premiéru (5. listopadu v Žofín Garden, Praha), ale zároveň hledá další možnosti jeho uvedení. Vysvětluje, že provedení není finančně náročné, protože celý cyklus je schopný odehrát pouze se svým triem a jedním nebo dvěma hostujícími zpěváky: „To byl jeden z nejtěžších úkolů, takovou obrovskou instrumentaci stáhnout do tří lidí, a vyjádřit tak například hrůzu středověku v Táboře.“

Dvě části cyklu najdou zájemci na albu Vybíralova tria Abstract Life, na kterém hostuje pianista a skladatel Kryštof Marek. Právě díky němu se na albu objevuje i kombinace klavíru (Marek) a vibrafonu (František Krtička), inspirovaná mimo jiné Modern Jazz Quartetem. „Všichni jsme byli ve studiu, zkoušeli jsme, až z toho vyšel výsledný tvar, který se myslím vydařil. Aranže vznikaly až na místě, jak to u jazzu bývá,“ vysvětluje Vybíral, jak probíhalo nahrávání snímku.

02749384.jpeg

Rozhovor měsíce s Tomášem Vybíralem, který doprovodí ukázky z alba Abstract Life (včetně dvou částí cyklu Jazz Pictures About My Country), vedl Milan Tesař (Radio Proglas).