Sedm zastavení jara ve skladbách od renesance po současnost. Poledními koncerty provází Lukáš Hurník

14. duben 2023

Největší audioportál na českém internetu

Sedm zastavení jara ve skladbách od renesance po současnost | Foto: Profimedia

Přehrát celý seriál (3 z 3 dílů)

1. díl: Jaro renesanční

2. díl: Jaro pozdně romantické

3. díl: Z přelomu století

V rámci Poledních koncertů zazní sedm zastavení na jarní téma ve skladbách od renesance po současnost, tři z nich si můžete poslechnout také on-line.

Jaro se stalo silným inspiračním zdrojem pro tisíce skladatelů, je však třeba podotknout, že vždy jde o inspiraci jednoho typu: přírodní idyla, rozkvétající louky, teplý vánek, zurčení potůčků a chlapci a panny, v nichž se probouzí touha po milostném dobrodružství. Skladby líčící jaro mívají spíše komorní obsazení, v pastorálních scénách skladatelé rozvíjejí hobojové melodie s flétnovými sólíčky imitujícími ptačí zpěv. Z tohoto standardu se ale přece jen některé skladby vyčleňují.

Čtěte také

Renesanční madrigaly zhudebňují texty plné erotických narážek, severské skladby o jaru bývají překvapivě temné a smutné. Když se tématu ujal Stravinskij, učinil tak s barbarskou brutalitou. Publikum při premiéře Svěcení jara téměř zbouralo divadlo Théâtre des Champs-Élysées.

A Bejnamin Britten v Jarní symfonii představí první z ročních dob jako malebný londýdnský zmatek, kde se dostane ke slovu pokřikující parta kluků, zamilovaná dívka i rozvodněná Temže.

autor: LH

Související

Nejposlouchanější

Více o tématu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.